Inlägg från: Anonym (Naturlig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Naturlig)

Östrogen

Är det ingen som har provat någon mer naturlig metod. Att genom kost, träning och eventuellt några vitamin och mineraltillskott för att boosta kroppen?

Jag vägrar nämligen stoppa i mig hormoner.

• Anonym (Naturlig)
    Anonym ((A)) skrev 2019-09-17 19:59:26 följande:

Läser någon biverkningarna och varningarna om (länk) Ovesterin före ni börjar använda det?!! Rätt överhängande mycket att beakta i mitt tycke!

Ja fy fan. Nej det där tänker jag inte stoppa i mig. Det är ju som att be om att få cancer. För att inte tala om alla andra biverkningar. Jag blir hellre ful och svettig.
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (A) skrev 2019-09-18 11:02:27 följande:

Är det ingen som har provat någon mer naturlig metod. Att genom kost, träning och eventuellt några vitamin och mineraltillskott för att boosta kroppen?Jag vägrar nämligen stoppa i mig hormoner.

Nej, inte provat något av de naturliga preparaten.

Min professor i ämnet har talat om för mig att jag verkligen behöver östrogenet många år till eftersom jag var så tidig in i klimot. Min bentäthet har redan sjunkit och det är en de stora anledningarna till att jag ska ta det. Samt för att bli av med svettningarna då.

Fast behöver?

Det finns ju andra sätt att behandla och förebygga benskörhet än östrogen.
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (klimakteriehäxan är ingen myt) skrev 2019-09-18 11:14:28 följande:

Finns mycket naturligt som fytoöstrogener som finns i bl a sojaprodukter, linfröolja,Maccapulver och en del annat. Men även örttillskott har ju en del risker.

Vissa klarar sig helt utan tillskott men de flesta behöver mer än vitaminer för att härda ut. Benskörheten är ett stort problem bland äldre kvinnor.

Kolla Mia Lundins hemsida. Hon har även skrivit en mycket omtalad bok om klimakteriet. Även en sida som heter Hormoni är mycket bra där man kan ställa frågor och få mycket bra info.

Tack för tips! Ska kolla in den. Även om det kanske inte var riktat direkt till mig...
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (A) skrev 2019-09-18 11:15:57 följande:

Jodå, jag har kalciumtabletter också men i mina tabletter finns vad kroppen behöver för att försöka bibehålla bentätheten. Jag var alltså väldigt ung när jag kom i klimot så därav. Det är säkert inte samma sak för de som kommer dit i 50-års åldern då det är mer naturligt.

Man ska väl äta D-vitamin och kalcium, har jag sett...

Sverige toppar världen på benskörhet. Troligen spelar bristen på d-vitamin här uppe en stor roll....
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (A) skrev 2019-09-18 12:07:48 följande:

Man ska väl äta D-vitamin och kalcium, har jag sett...

Ja, tabletten är en kombinerad d-vitamin och kalciumtablett. Jag går hos en professor i ämnet så jag är tämligen trygg med att hon har koll på vad hon säger och vad hon skriver ut.

Ja okej. Det framgick inte.

Visst är säkerligen professorn duktig p det hon gör men det finns ju alltid för och nackdelar med alla läkemedel som man måste väga in. Kul att det funkar bra för dig!
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (M) skrev 2019-09-18 11:53:39 följande:

Vill du mer naturligt kan du börja med eteriska oljor. Finns mängder av oljor som kan underlätta i klimakteriet.

Men titta inte på något märke här i Sverige. Finns inga här som går under några kvalitetsmärkningar.

Är det någon speciell olja och användningsområde som du tänker på? Det finns ju många eteriska oljor som man kan använda på många olika sätt...
  • Anonym (Naturlig)
    Anonym (M) skrev 2019-09-18 12:49:32 följande:

Det finns en blandnings av det företag jag handlar från som heter "galpal" och en som heter "pms ease" det är flera oljor i som har olika egenskaper. Man kan ju köpa flera eteriska oljor för specifika anledningar eller köpa färdiga blandningar. Jag gillar de redan färdigblandade då vet jag bara att spä ut dem i en roller eller ha i aromalampan.

Men galpal innehåller iaf Clary Sage, Lavender, Bergamot, Chamomile, Cedarwood, Ylang Ylang, Geranium, Fennel, Carrot Seed, Palmarosa och Vitex

Pms ease innehåller Lavender, Clary Sage, Ylang Ylang, Copaiba, Palmarosa, Cedarwood, Fennel, Bergamot, Carrot Seed, Chamomile, Geranium, Ginger och Patchouli.

Båda dessa är ju inriktade att hjälpa till vid pms och klimakteriebesvär.

Sedan gillar jag sweet orange, lemon och vanilla för att bli lättare i humöret.

Kamomill och lavendel i aromalampan på kvällen för att få lite ro i kroppen.

Blanda ner pepparmint i lite kokosolja och smörj in "tjejmagen" för att lindra ömheten i äggstockarna. Eller när jag har huvudvärk gnugga tinningarna, bakom öronen och handlederna.

Det är en varje dag sak för mig. Jag använder oljor ofta i min vardag =)

Nice! Det låter hursomhelst sjukt mysigt och avslappnande. Måste fixa lite sånt. Tack för tips!
Svar på tråden Östrogen