Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Östrogen

(M) ja mot svettningar etc hjälper det för mig också såklart. Tar magnesium för att hjälpa sömnen ytterligare.

Jag har provat många produkter och letar hela tiden efter den perfekta. Rätt kräm hjälper men i grunden har jag extremt torr hud och det är sen klimot kickade i gång. Kan ju vara att jag varit där så länge och sen så tidig ålder. Jag har inga belägg för det, bara en tanke.

• Anonym (A)

Får väl tillägga att jag kanske hade rasat ännu mer utan östrogen men det går inte att veta såklart. Jag ska äta det många år till.

Summa sumarum så upplever jag fler nackdelar än fördelar med klimot. Lägre bentäthet, träning och kost ger inte samma resultat, underlivet stökar. Mitt humör är det inget fel på, ingen deppighet.

• Anonym (A)

Jag har inte upplevt någon värk i kroppen tack och lov.

Ska kolla upp det med ovesterin för underlivet på nästa besök.

• Anonym (A)

((A)) nej jag har inte läst nåt. Ännu. Aldrig varit på tal med min dr men ska fråga om det.

• Anonym (A)
    Men tjejer, Kort och konsist - vad tycker ni som har provat eller använder just nu östrogen... Är det värt att prova, mår ni bättre eller bara mindre eländigt? Det undrade ju TS också..

För min del blir de korta svaret JA.

Svettningarna blir mindre för mig och det är dem som är mitt stora problem. Vikten kämpar jag med. Gick ner några kg för några år sen efter några månaders kämpande. Jag behåller den vikten om jag sköter kost och träning. I början löptränade jag enbart men sen nåt år tillbaka går jag på lite olika pass också, alla med nån slags styrkeövningar i sig.
    Kommer aldrig att bli pinnsmal men flåset är det inget fel på.
  • Anonym (A)
    Är det ingen som har provat någon mer naturlig metod. Att genom kost, träning och eventuellt några vitamin och mineraltillskott för att boosta kroppen?

Jag vägrar nämligen stoppa i mig hormoner.

Nej, inte provat något av de naturliga preparaten.
    Min professor i ämnet har talat om för mig att jag verkligen behöver östrogenet många år till eftersom jag var så tidig in i klimot. Min bentäthet har redan sjunkit och det är en de stora anledningarna till att jag ska ta det. Samt för att bli av med svettningarna då.
  • Anonym (A)

Jodå, jag har kalciumtabletter också men i mina tabletter finns vad kroppen behöver för att försöka bibehålla bentätheten. Jag var alltså väldigt ung när jag kom i klimot så därav. Det är säkert inte samma sak för de som kommer dit i 50-års åldern då det är mer naturligt.

• Anonym (A)
    Man ska väl äta D-vitamin och kalcium, har jag sett...

Ja, tabletten är en kombinerad d-vitamin och kalciumtablett. Jag går hos en professor i ämnet så jag är tämligen trygg med att hon har koll på vad hon säger och vad hon skriver ut.
  • Anonym (A)
    Visst är säkerligen professorn duktig p det hon gör men det finns ju alltid för och nackdelar med alla läkemedel som man måste väga in. Kul att det funkar bra för dig!

Självklart är det så och det är tur att det finns valmöjligheter i denna klimakterie-djungel
  • Anonym (A)

?de kortare människorna? haha spot on me! 155 cm lång, haft ridbyxlår sen tonåren (var smalare då men de satt där) och alltid haft lite bredare höfter. Inte tacksamt alls.

• Anonym (A)

Ingen fara alls, det är ju sant.

• Anonym (A)
    Du har i alla fall humor!
    Men jag förstår att det kan vara jobbigt att vara kort.

Jag har aldrig kopplat min kroppsform till min längd faktiskt men det låter ju rimligt att ha det att skylla när vikten omfördelas. Humor måste man fasen ha! Annars skulle jag inte orka med mig själv, dessa klimakterie-krämpor och förfallet

• Anonym (A)

(Jag med) mitt humör är ganska okej faktiskt och ingen depp heller men det kan ju ändras förstås.

• Anonym (A)

((A)) ja lite måste gener och anlag påverka eftersom det är så olika för oss alla.

Svar på tråden Östrogen