• Anonym (queste'c?)

Trafiksingaler??

Undrar hur man ska tolka alla konstiga signaler i trafiken. Min tolkning:

Helljusblink - Arg bilist som tycker jag ska flytta mig eller tycker jag är i vägen? (Tycks missbrukas emellanåt av folk som tror de äger vägen...)

Varningsblinkers enstaka blink - Tacka bakomvarande för något (insläppt vid omkörning, påfart, m.m.), varna bakomvarande (akut trafikhinder), be om ursäkt för någon fadäs i trafiken

Snabb blink höger och vänster (eller tvärtom) - Tacka bakomvarande

Snabbt bromsljus - Du kör för nära min röv, eller, jag kommer bromsa hastigt snart se upp

Dimbakljus utan dimma - Du kör för nära (orkar inte trycka på bromsen)

Signalhorn - Jävla drulle, lär dig köra bil för f*n, eller, akta här kommer jag, eller, tjena Pelle är du ute på stan? (vad använder man ens signalhornet till utöver att utöva sin ilska mot omgivande trafikanter som begått "fel"?)

• Svar på tråden Trafiksingaler??
  • Tow2Mater

Helljusblink - varning for polisbil langre fram.

Snabbt bromsljus - bilen framfor bromsar av ingen anledning alls, sa jag borjar automatiskt flytta foten till bromsen ifall att.

Signalhorn -kor f'f'n, det har varit gront i 10 sek!

• Anonym (Landet)

Blinkade helljus där vi bor betyder i regel älg på vägen.

• Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2019-09-12 18:44:49 följande:

Snabbt bromsljus - bilen framfor bromsar av ingen anledning alls, sa jag borjar automatiskt flytta foten till bromsen ifall att.

Samma här
  • Anonym (A)

Samma här
  • Anonym (A)

Samma här
  • Anonym (A)

Samma här
  • Aikido

Långfingret är det viktigaste. Kan användas till allt från universal hälsning till mindre lyckönskande farväl.

• Pope Joan II
    Aikido skrev 2019-09-12 18:55:59 följande:

Långfingret är det viktigaste. Kan användas till allt från universal hälsning till mindre lyckönskande farväl.

Jag tycker att det används mest långt uppe i näsan bland bilförare. 
  • nnnnnnnn

När bilister kör ut framför mej på 70-väg, så att jag precis hinner bromsa för att undvika krock så tutar jag på dem. Nästa gång de svänger ut från macken så kanske de tittar åt båda håll?
    Och anledningen till att jag faktiskt hinner bromsa är att jag kör i 50 med foten över bromsen eftersom det kör ut en dödslängtande galning minst 1 gång/vecka från macken, utan att titta åt båda håll...

• Tow2Mater
    anonym2005 skrev 2019-09-12 21:57:46 följande:

Blinka med Helljus kan betyda trasig framlykta och attdu glömt helljuset på!

Eller att du glömt slå på lysena överhuvudtaget i mörkret/halvmörket.
    Satt en gång stressad i en främmande bil och körde ut från parkeringen i mörkret utan att ha lysena på alls....  tyckte det var lite mörkt, men hjärnan reagerade inte varför...
  • flygrl

Bra tråd för en med nytaget körkort aka jag. Tack för tipsen, särskilt Aikidos universalsignal!

• Anonym (queste'c?)
    Anonym (Landet) skrev 2019-09-12 18:49:35 följande:

Blinkade helljus där vi bor betyder i regel älg på vägen.

Jag blinkade med helljuset åt två mötande bilar när jag sett några rådjur kuta över vägen nyligen. Såg inte en tillstymmelse till att vilja sakta ner.

Det där kallades "ljustutan" i körkortsboken jag hade. Men många i min bekantskap uppfattar det som väldigt aggressivt när de möter någon som kör och ljustutar..
Svar på tråden Trafiksingaler??