• Anonym (Hur???)

    Katternas halsband försvann?

    Hej. Jag är mycket väl medveten om att ingen här på forumet kan veta vad som hänt, men jag hoppas att någon har varit med om liknande händelser som kan berätta lite för mig. Jag har två katter, de är både inne och utomhus.De har alltid haft halsband på sig, och det här aldrig varit några problem.

    Men, igår när vi kom hem var BÅDA katternas halsband borta. Det har aldrig hänt innan, och det känns ju ologiskt att båda skulle slagits och tappat dem på samma dag. Eller att de fastnar i något, ingen har jag gjort det innan? Vi hittar inte halsbanden plus namnbrickorna nu efteråt.

    Är det någon som har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Katternas halsband försvann?
  • Anonym (?)

    Jag hoppas inte att du släpper ut katterna i stan? Det är förmodligen en människa som tagit av halsbanden.

  • Anonym (Plågade)

    Släpper man ut katterna utan tillsyn kan det hända betydligt värre saker med dom än att någon plockar av deras halsband. Tex misshandel blir brända plågade dödade långsamt av sjuka människor.

  • Anonym (?)
    Anonym (Plågade) skrev 2019-09-14 09:31:46 följande:

    Släpper man ut katterna utan tillsyn kan det hända betydligt värre saker med dom än att någon plockar av deras halsband. Tex misshandel blir brända plågade dödade långsamt av sjuka människor.


    Precis det jag också tänkte på!

    Människor är onda.
  • Anonym (Stella)

    Troligast är nog att en människa har tagit halsbanden? Hade de en bjällra på för att varna fåglar sä var det troligen en av alla fanatiska kattälskare som tyckte synd om katterna.

  • flygrl
    Anonym (Plågade) skrev 2019-09-14 09:31:46 följande:

    Släpper man ut katterna utan tillsyn kan det hända betydligt värre saker med dom än att någon plockar av deras halsband. Tex misshandel blir brända plågade dödade långsamt av sjuka människor.


    Anonym (?) skrev 2019-09-14 09:33:03 följande:

    Precis det jag också tänkte på!

    Människor är onda.


    Måste tyvärr hålla med er båda. Med undantag av jag inte tycker alla människor är onda, bara vissa men tillräckligt många för det ska utgöra ett hot mot utekatter. Har själv katt som jag älskar högt och skulle aldrig våga låta henne va utekatt. Tanken på va som kan hända skrämmer mig allt för mycket.
  • Anonym (Stella)

    Så himla konstigt att hålla katter inspärrade pga att det finns en minimal risk att de möter på en djurplågare. Stannar ni själva innomhus utan att träffa nya människor hela era liv?

  • flygrl
    Anonym (Stella) skrev 2019-09-14 11:17:05 följande:

    Så himla konstigt att hålla katter inspärrade pga att det finns en minimal risk att de möter på en djurplågare. Stannar ni själva innomhus utan att träffa nya människor hela era liv?


    Risken är nog större än du tror och jag ser det som att jag har ansvar för min katt och att den inte far illa. Handlar inte enbart om regelrätta djurplågare utan kan också handla om människor som stör sig på att katter pissar på dynorna i trädgårdsstolarna eller går in i bostaden när dörren står öppen och kanske därför blir hårdhänta mot stackars katten. :/

    Om man tar sig mycket tid med sin innekatt far den inte alls illa av va inne. Min katt går också i koppel och är aldrig så glad som när den får komma hem igen efter promenaden. För inte tala om att den öht vägrar gå ut när det är kallt ute (från senhöst till våren).

    Nej, jag stannar naturligtvis inte inomhus 24/7 men är inte heller lika utlämnad som en liten katt när jag går ut. Sen iakttar jag väl också visst säkerhetstänk när jag rör mig ute sent tex.
  • Bestemor
    Anonym (Stella) skrev 2019-09-14 11:17:05 följande:

    Så himla konstigt att hålla katter inspärrade pga att det finns en minimal risk att de möter på en djurplågare. Stannar ni själva innomhus utan att träffa nya människor hela era liv?


    Det är ingen minimal risk att sjuka människor skadar katter.

    Det finns gott om psykfall och ingen vård för dessa finns.

    Det har stått flera gånger om katter som blivit torterade och dödade.

    Även gift läggs ut för att döda katter och även hundar. Det är en väldig plågsam död för djuren när de fått i sig det.
  • Anonym (?)
    Anonym (Stella) skrev 2019-09-14 11:17:05 följande:

    Så himla konstigt att hålla katter inspärrade pga att det finns en minimal risk att de möter på en djurplågare. Stannar ni själva innomhus utan att träffa nya människor hela era liv?


    Risken är inte minimal, den är ganska stor. Det har stått om många vidriga djurplågerier på sista tiden.
  • Anonym (?)

    Ts, om du bor i stan och katten verkligen måste va utekatt så går du ut med katten i sele.

Svar på tråden Katternas halsband försvann?