• Anonym (Hur???)

Katternas halsband försvann?

Hej. Jag är mycket väl medveten om att ingen här på forumet kan veta vad som hänt, men jag hoppas att någon har varit med om liknande händelser som kan berätta lite för mig. Jag har två katter, de är både inne och utomhus.De har alltid haft halsband på sig, och det här aldrig varit några problem.

Men, igår när vi kom hem var BÅDA katternas halsband borta. Det har aldrig hänt innan, och det känns ju ologiskt att båda skulle slagits och tappat dem på samma dag. Eller att de fastnar i något, ingen har jag gjort det innan? Vi hittar inte halsbanden plus namnbrickorna nu efteråt.

Är det någon som har varit med om liknande?

• Svar på tråden Katternas halsband försvann?
  • flygrl
    Anonym (?) skrev 2019-09-14 12:06:13 följande:

Ts, om du bor i stan och katten verkligen måste va utekatt så går du ut med katten i sele.

Instämmer. Min katt går i koppel/sele och det funkar fint. Bor i Sthlm.
  • Jemp
    Anonym (Stella) skrev 2019-09-14 11:17:05 följande:

Så himla konstigt att hålla katter inspärrade pga att det finns en minimal risk att de möter på en djurplågare. Stannar ni själva innomhus utan att träffa nya människor hela era liv?

Det är ju inte bara onda människor som riskerar att drabbas en utekatt. Rovdjur, bilar, bli instängd osv är större risker.

Jag låter inte mina barn gå ute själva, inte min hund. Varför skulle jag släppa ut katten själv?
  • Giftskåneman

Misstänker dina katter inte går tillsammans utomhus, våra gjorde inte det, de gick på var sitt håll, men kom en främmande katt in i trädgården gjorde de gemensamt motstånd, jag tror halsbanden sitter i nåt buskage där de jagat in nån annan katt.

Väldigt ovanligt ändå att katter går fram till främmande människor, och är de inte slagsmålsskadade är det mest troligt att halsbandet fastnat.

• Anonym (Hur???)

Glömde tillägga det i trådstarten, förlåt. Men vi bor 5 km utanför staden med närmaste granne 500 m bort. Vet att grannarna inte skulle göra något sådant då vi är bra vänner och det inte finns någon anledning. Hade vi bott inne i staden hade det såklart varit en tanke att någon hade tagit av dem, men just för att vi bör där vi gör var det inte något som slog oss. Ursäktar att jag glömde bort det.

• Anonym (?)
    Anonym (Hur???) skrev 2019-09-14 13:01:27 följande:

Glömde tillägga det i trådstarten, förlåt. Men vi bor 5 km utanför staden med närmaste granne 500 m bort. Vet att grannarna inte skulle göra något sådant då vi är bra vänner och det inte finns någon anledning. Hade vi bott inne i staden hade det såklart varit en tanke att någon hade tagit av dem, men just för att vi bör där vi gör var det inte något som slog oss. Ursäktar att jag glömde bort det.

Ok. Det är bra att du bor på landet, där kan katterna springa fritt.

Men isåfall så har katterna kanske fastnat någonstans och halsbanden ramlat av, många katthalsband är såna att dom ramlar av automatiskt ifall katterna skulle fastna någonstans pga att katterna inte ska strypas om de fastnar.
  • Bestemor
    Anonym (Hur???) skrev 2019-09-14 13:01:27 följande:

Det var ju synd. Den information är ju helt avgörande för alla reaktioner du fick här i tråden.

Fast det är inte första gången en ts glömmer lämna viktig information i trådstarten.
  • neverpreggo

Det är väl halsband som löses ut automatiskt om de fastnar? Då är det oturligt men inte osannolikt.

• Anonym (Precis)
    Anonym (Stella) skrev 2019-09-14 11:17:05 följande:
    Så himla konstigt att hålla katter inspärrade pga att det finns en minimal risk att de möter på en djurplågare. Stannar ni själva innomhus utan att träffa nya människor hela era liv?
    Precis min tanke också.. Har haft katter i över 40år och känner förstås andra som haft det hela deras liv med, ingen av dem har råkat ut för att någon plågat deras katter. Ett liv i frihet är definitivt värt den lilla risken. Tycker inte folk som bor så till att de inte kan släppa ut sina katter borde få ha katt öht.

Men att det var konstigt att båda har tappat sina halsband håller jag med om. Dagens halsband med självutlösare om de fastnar är ju jättebra, men chansen att båda katterna råkat fastna samma dag är nog liten. Skulle snarare tro det var en granne som inte gillar katter som vill skrämmas genom att ta av båda katterna halsbandet. 
  • flygrl
    Anonym (Precis) skrev 2019-09-14 14:41:20 följande:

Tycker inte folk som bor så till att de inte kan släppa ut sina katter borde få ha katt öht.

Det där va lågt av dig. Jag älskar min katt djupt, ger den mycket kärlek och omtanke på alla vis och den har i sin tur gett mig kärlek och tröst tillbaka, inte minst när livet vart svårt och mörkt. Jag är övertygad om den har ett bra och meningsfullt liv.
  • Canadasvensk

Hej TS,

En viktigt fråga som många har ställt här är om halsbanden har en själv utlösning eller inte?

Hade dom själv utlösning så finns ju chansens att båda gick igenom en buske när dom typ jagade en fågel eller mus.

Men hade kopplen INTE själv utlösning så har ju naturligtvis något tagit av dom av vilje.

Så frågan är ganska relevant i sammanhanget.

• Anonym (Kattliv)
    Anonym (Precis) skrev 2019-09-14 14:41:20 följande:

Precis min tanke också.. Har haft katter i över 40år och känner förstås andra som haft det hela deras liv med, ingen av dem har råkat ut för att någon plågat deras katter. Ett liv i frihet är definitivt värt den lilla risken. Tycker inte folk som bor så till att de inte kan släppa ut sina katter borde få ha katt öht.

Men att det var konstigt att båda har tappat sina halsband håller jag med om. Dagens halsband med självutlösare om de fastnar är ju jättebra, men chansen att båda katterna råkat fastna samma dag är nog liten. Skulle snarare tro det var en granne som inte gillar katter som vill skrämmas genom att ta av båda katterna halsbandet. 

Så du tror att folk som köpt en raskatt som de tävlar med i utställningar släpper ut sin katt ensam? Inte bara för de kostar många tusen, även pälsvården skulle bli för jobbig.

Katter som aldrig varit ute, saknar inte det.

Jag har haft ett par katter, ett tag bodde jag så katten kunde gå ut, sen flyttade jag och hon kunde inte komma och gå som hon ville, hon saknade det ett tag, sen vande hon sig.

Vi köpte en katt till sen, hon fick inte gå ut. Hon trivdes ändå. Hon tyckte hennes 90 kvm:s stora revir funkade bra.
  • Anonym (K)
    flygrl skrev 2019-09-14 18:26:27 följande:

Det där va lågt av dig. Jag älskar min katt djupt, ger den mycket kärlek och omtanke på alla vis och den har i sin tur gett mig kärlek och tröst tillbaka, inte minst när livet vart svårt och mörkt. Jag är övertygad om den har ett bra och meningsfullt liv.

Fast det är ju sant. Det är djurplågeri. Det finns bättre lämpade husdjur att ha inomhus.
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2019-09-16 00:03:06 följande:

Fast det är ju sant. Det är djurplågeri. Det finns bättre lämpade husdjur att ha inomhus.

Om du kallar det för djurplågeri så vet du inte vad djurplågeri är.

Att ha innekatt är INTE djurplågeri.
  • Anonym (?)

Isåfall är det mer djurplågeri att ha utekatt i stan, då utsätter man katten för stora risker att faktiskt råka ut för en djurplågare eller bli påkörd etc, och det är inte att ta ansvar över sin katt.

Flygrl har ett stort hjärta för både djur och människor och jag tycker att hon sköter sin katt jättebra. Dessutom är inte hennes katt bara innekatt, hon går även ut med den i koppel som man ska göra om man bor i stan.

• flygrl

Antar du är en person som precis som jag älskar katter och vill dom väl. Tyvärr har du fel va gäller innekatter. Om dom får mycket kärlek och stimulans kan dom absolut trivas och ha bra liv som innekatter.
  • flygrl
    Anonym (Kattliv) skrev 2019-09-15 22:43:53 följande:

Så du tror att folk som köpt en raskatt som de tävlar med i utställningar släpper ut sin katt ensam? Inte bara för de kostar många tusen, även pälsvården skulle bli för jobbig.

Katter som aldrig varit ute, saknar inte det.

Jag har haft ett par katter, ett tag bodde jag så katten kunde gå ut, sen flyttade jag och hon kunde inte komma och gå som hon ville, hon saknade det ett tag, sen vande hon sig.

Vi köpte en katt till sen, hon fick inte gå ut. Hon trivdes ändå. Hon tyckte hennes 90 kvm:s stora revir funkade bra.

Det här.
  • flygrl
    Anonym (?) skrev 2019-09-16 00:12:16 följande:

Om du kallar det för djurplågeri så vet du inte vad djurplågeri är.

Att ha innekatt är INTE djurplågeri.

Eller hur!!!
    Anonym (?) skrev 2019-09-16 00:21:41 följande:

Isåfall är det mer djurplågeri att ha utekatt i stan, då utsätter man katten för stora risker att faktiskt råka ut för en djurplågare eller bli påkörd etc, och det är inte att ta ansvar över sin katt.

Flygrl har ett stort hjärta för både djur och människor och jag tycker att hon sköter sin katt jättebra. Dessutom är inte hennes katt bara innekatt, hon går även ut med den i koppel som man ska göra om man bor i stan.

Kan bara hålla med.

Tack för dina vänliga ord om mig och hur jag tar hand om min kisse. Och, ja jag har nog ett stort hjärta för både människor och djur.
Svar på tråden Katternas halsband försvann?