Inlägg från: Anonym (Praktiskt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Praktiskt)

Distansförhållande USA

Det är ju mycket lättare med papper, trygghet och andra praktiska saker att han flyttar till Sverige, varför är det du som prompt ska flytta till honom?

• Anonym (Praktiskt)
    Jossenilsson skrev 2019-09-15 15:37:52 följande:

Jaha intressant, varför är det så tycker du? Vad är det som är så fantastiskt med Sverige? Ja bland annat hur lönerna ser ut i de olika länderna, vi lever ett betydligt bekvämare liv i usa och möjligheterna är större där. Han har en jättestor familj han umgås mycket medan jag bara i princip har mina föräldrar o syskon där relationen är si sådär.

Föräldrarledig som ett exempel.
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-16 22:30:52 följande:

Varfor vänta till nästa sommar? Om det känns rätt, satsa. Som tidigare sagts, det enda som egentligen kan bli problem är ju barn, så skaffa inte barn innan du vet säkert du vill stanna där. Sveriges skyddsnät är naturligtvis lite storre, men de är inte obefintliga i USA heller. Låt inte trygghet och feghet styra ditt liv, som det verkar vara en del här som anser. Du kan alltid flytta "hem" igen, så länge det inte finns barn med i bilden. Man kan inte säga att "i USA är det xx", eftersom det finns så stora variationer, Sverige är ett litet land och mycket mer homogent vad gäller arbeten, arbetslagar etc.

Du behover licens for att jobba på dagis, kolla med den specifika stat det gäller.

Hur ska hon kunna vara i USA längre än 3 månader? Hur ska hon få greencard? Under de 3 månaderna får hon absolut inte arbeta, då åker hon ut ur landet med huvudet före och får inte komma tillbaka på månader/år. Hon kan inte bara gifta sig och få ett greencard, USA har blivit extremt hårda då många försökt att lura systemet. Är hon bara förskolelärare kommer inte landet se henne som unik och få rätt till att arbeta. De är inte bara att flytta dit, tro mig. Jag har vela flytta dit länge men hittar inget sätt. Varit med i lotteriet för greencard men aldrig vunnit. Så, hur ska hon kunna lösa detta praktiska? Det handlar inte om rädsla och trygghet bara. Lättare för honom att komma till Sverige först, gifta sig och vara gifta i Sverige i några år för att sedan flytta till USA om de är så viktigt. Då kan möjligheten att få ett greencard vara möjligt då USA anser äktenskapet som genuint. För det andra, många utbildningar i Sverige är inte godkända i USA, de har jag också kollat upp. Min utbildning är inte det. Svenska veterinärer är inte det, bara som ett exempel.
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 13:38:10 följande:

Hon kan gifta sig i USA. USA är inte emot genuina äktenskap, det måste bara goras på rätt sätt (dvs lagligt genom att ha rätt visum). Planerar man att bo i USA är det ingen fordel att gifta sig i Sverige.

Vad är det du inte fattar? TS kan inte bara gifta sig med en amerikan och sedan fritt få vistas i USA. Dom måste bli godkända genom en nogran upplagd intervju och bevismaterial. Visar dom upp att dom varit gifta I Sverige under 2-3 år är det lättare att få ett greencard än att TS åker dit, gifter inom dessa 3 månader och sedan ansöka. Hur mångs tror du inte gör så? Detta vill USA stoppa då det är ett problem med fejkade äktenskap.
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 15:37:15 följande:

USA har ingen agenda att stoppa legitima äktenskap. TS kan gifta sig med en Amerikan om hon reser in i USA på rätt visum. Hon ändrar sen status i USA och får ett temporärt sk green card och arbetstillstånd. Det är inte svårt, men det kostar en del och tar tid med pappersarbete etc. Kommer man från t ex Filippinerna, Mexico eller liknande kan en större bevisbörda krävas, men som svensk kommer hon med största sannolikhet inte stöta på problem (om hon gör det lagligt på rätt sätt).

Att gifta sig i Sverige skulle kräva en hel del av TS idag, hon ska t ex kunna försörja sin man/sambo och ha en viss storlek på bostad mm. Immigration till Sverige av icke-flyktingar har blivit mycket hårdare än det brukade vara.

Eh, ne så lätt är det inte att få ett creencard genom giftermål oavsett land. Men visst, lev du i din lilla bubbla av rosa moln.
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 15:37:15 följande:

USA har ingen agenda att stoppa legitima äktenskap. TS kan gifta sig med en Amerikan om hon reser in i USA på rätt visum. Hon ändrar sen status i USA och får ett temporärt sk green card och arbetstillstånd. Det är inte svårt, men det kostar en del och tar tid med pappersarbete etc. Kommer man från t ex Filippinerna, Mexico eller liknande kan en större bevisbörda krävas, men som svensk kommer hon med största sannolikhet inte stöta på problem (om hon gör det lagligt på rätt sätt).

Att gifta sig i Sverige skulle kräva en hel del av TS idag, hon ska t ex kunna försörja sin man/sambo och ha en viss storlek på bostad mm. Immigration till Sverige av icke-flyktingar har blivit mycket hårdare än det brukade vara.

www.alllaw.com/articles/nolo/us-immigration/proving-bona-fide-marriage.html
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 16:55:24 följande:

Bra link. Varför skulle en del av de där sakerna vara svårt att göra menar du? Man behöver ju inte göra allt, utan en hel del av det där gör man automatiskt om man lever tillsammans, vilket ju de flesta legitima gifta par gör. Första steget för TS är dock att resa in på rätt visum, gifta sig och ändra status.

TS, om du gifter dig är ett gemensamt kreditkort bra att skaffa, för du måste etablera en kredithistoria. Tills du kan visa en god kredithistoria anses du ha dålig kredit, dvs motsatsen till i Sverige.

Oj ja, det är gjort på en handvändning bara.
  • Anonym (Praktiskt)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-18 10:40:47 följande:

Det är ju ungefär samma "krav" som man har för att få komma till Sverige som nåns partner. Inte svårare än det.

Det är inte ens i närheten lika svårt för en amerikan att flytta till Sverige som en svensk till Amerika. Du behöver bara ett arbetstillstånd och att lönen är över 13.000 i Sverige. För en svensk till Amerika krävs speciell kompetens som efterfrågas (mycket svårt) eller ett företag där man kan ge minst 10 amerikanska medborgare jobb.

När det kommer till förhållande räcker det med att bara vara sambos så får personer från Amerika stanna.
  • Anonym (Praktiskt)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-18 11:10:32 följande:

Äh, nej, för att komma till USA som någons make/maka behöver man inte ge jobb till nån eller ha en speciell kompetens (detta krävs för vanlig invandring som inte har med K-1 visum att göra).

Nu blandar du ihop olika tillstånd. Kanske var otydlig. Nej, du behöver inte jobb eller jobbvisum. Men det krävs väldigt mycket för att ett äktenskap ska bli godkänt i USA medan Sverige har mycket lägre krav, räcker enbart med sambos.

När det kommer till jobbvisum är kraven i USA mycket högre än Sverige. Dvs, alla krav är enormt mycket större för att få vara i USA jämfört med Sverige.

Jag har försökt komma till Amerika i flera år, det är inte så lätt. Jag har inte 500.000 för att köpa ett greencard direkt.
  • Anonym (Praktiskt)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-18 11:26:41 följande:

Precis. Att få "vanligt" jobbvisum till USA är nästintill omöjligt, men det är inte alls omöjligt att få K-1 visum. Men ja, det är lättare att komma till Sverige än till USA (sambos räknas inte alls i USA).

Jag sa inte att sambos räknas, se mina tidigare inlägg att det krävs bevismaterial och en väl nogran utförd intervju av paret för att de ska anses äkta. Men i Sverige räcket det med att paret bara planerar att bli sambos för att en amerikan ska få stanna.
Svar på tråden Distansförhållande USA