• Andersson123

    Ni som fått välja kön via landstinget pga sjukdom

    Hej. Jag har en fråga till er som fått beviljat att välja kön via ivf pga ärftlig sjukdom hos den ena könet.

    Hur gick processen till ? Vad för sjukdom gällde det? Och på vilket sätt behövde ni redovisa kring det? :)

    Har själv gjort ivf och har 4 embryon i frysen, men skulle vara intressant att veta då vi har en person med en ärftlig sjukdom på min mans sida och jag var så rädd under min graviditet att vårat barn skulle drabbas och vill helst slippa riskera det till nästa graviditet.

  • Svar på tråden Ni som fått välja kön via landstinget pga sjukdom
  • Anonym (Svårt)
    Andersson123 skrev 2019-09-15 19:29:53 följande:

    Hej. Jag har en fråga till er som fått beviljat att välja kön via ivf pga ärftlig sjukdom hos den ena könet.

    Hur gick processen till ? Vad för sjukdom gällde det? Och på vilket sätt behövde ni redovisa kring det? :)

    Har själv gjort ivf och har 4 embryon i frysen, men skulle vara intressant att veta då vi har en person med en ärftlig sjukdom på min mans sida och jag var så rädd under min graviditet att vårat barn skulle drabbas och vill helst slippa riskera det till nästa graviditet.


    Jag känner 1 par som har gjort det och 2 par som har blivit nekade.

    Paret som blev beviljade bär båda på en gen. Det är extremt stor chans att både mamma och pappa för över den genen till barnet och blir det en pojke är det stor risk att han insjuknar. Dom har en son som fick den genetiska sjukdomen vilket innebär att han inte kan röra sig då hans muskler förtvinar och han kan inte andas själv så han har track. Typer brukar barnen med sjukdomen somna in för tidigt och det finns inga barn som har blivit äldre än 10 år. Han är nu 3 år.

    Dom fick en frisk flicka för 1 år sedan via landstinget.

    De andra 2 paren har nå sjukdomar som drabbar kvinnor i släkten men då det enbart är i släkten och varken mamman eller pappan är sjuka så har dom blivit nekade.

    Ena paret chansade och fick en frisk flicka.

    Det andra paret åkte utomlands och valde kön och bekosta allt själva .
  • Anonym (Svårt)
    Andersson123 skrev 2019-09-15 20:51:19 följande:

    Tack för ditt svar! Vet du vad sjukdomen som pojken har heter?


    Nej tyvärr.

    Jag vet bara att man föds muskelsvag och alla muskler förtvinar och tillsist finns ingen muskelmassa kvar alls, det blir inre tryck på alla organ som lägger av tillsist..

    och sjukdomen kommer oftast med andra handikapp.

    Det är nå jätteovanligt, väldigt få har det i typ hela världen för man kan bara få det om både mamman och pappan har anlag.
  • Anonym (Utredning)

    Det första steget i en sådan process torde vara en kartläggning hos klinisk genetik. De tar om möjligt reda på vilken sjukdom det rör sig om och hur den ärvs. I många fall känner man till den exakta genmutationen nu för tiden och då kan man screena era embryon, så slipper ni välja bort ett friskt bara för att det har fel kön.

    Lyckas de inte ta reda på exakt vilken sjukdom det rör sig om kan de analysera nedärvningsmönstret för att se om någon åtgärd är nödvändig (där könsselektion är en av flera som kan bli aktuella).

    I bästa fall kanske det konstateras att din man inte bär på anlaget, och då kan du ju vara lugn! Många könsbundna sjukor ärvs faktiskt på mödernet, då de sitter på X-kromosomen som män bara har en av. Det resulterar i att en man med gendefekten blir sjuk, medans en kvinna ofta får en frisk gen av sin mamma på andra x-kromosomen som "täcker upp" och hon bara blir symptomfri bärare.

  • Anonym (Lyykke)
    Andersson123 skrev 2019-09-15 19:29:53 följande:

    Hej. Jag har en fråga till er som fått beviljat att välja kön via ivf pga ärftlig sjukdom hos den ena könet.

    Hur gick processen till ? Vad för sjukdom gällde det? Och på vilket sätt behövde ni redovisa kring det? :)

    Har själv gjort ivf och har 4 embryon i frysen, men skulle vara intressant att veta då vi har en person med en ärftlig sjukdom på min mans sida och jag var så rädd under min graviditet att vårat barn skulle drabbas och vill helst slippa riskera det till nästa graviditet.


    Känner ett par som ansökte men fick nej då det inte kunde klarläggas helt att ett barn verkligen skulle få genen.
    De åkte till Ukraina och fick välja kön. Har idag en frisk liten flicka.
  • Anonym (Duchennes)
    Anonym (Svårt) skrev 2019-09-15 21:15:57 följande:
    Nej tyvärr.

    Jag vet bara att man föds muskelsvag och alla muskler förtvinar och tillsist finns ingen muskelmassa kvar alls, det blir inre tryck på alla organ som lägger av tillsist..

    och sjukdomen kommer oftast med andra handikapp.

    Det är nå jätteovanligt, väldigt få har det i typ hela världen för man kan bara få det om både mamman och pappan har anlag.
    Det du beskriver låter som Duchennes muskeldystrofi, som är dominant och bunden till X-kromosomen.
  • cosinus
    Anonym (Duchennes) skrev 2019-09-25 09:50:23 följande:
    Det du beskriver låter som Duchennes muskeldystrofi, som är dominant och bunden till X-kromosomen.
    Men om den är dominant och bunden på X-kromosomen borde ju rimligtvis inte pappan kunna vara bärare utan att vara sjuk och i det här fallet lät det ju som att bägge föräldrarna bar på genen.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (Duchennes) skrev 2019-09-25 09:50:23 följande:

    Det du beskriver låter som Duchennes muskeldystrofi, som är dominant och bunden till X-kromosomen.


    Ingen aning om vad det heter, jag vet bara att både mamma och pappa tillsammans för över denna sjukdom till barnet, ena föräldern kan inte ensam göra det.

    Sen om det är någon mer dominant eller inte kan jag inte svara på men båda två måste som sagt bära på genen
Svar på tråden Ni som fått välja kön via landstinget pga sjukdom