• Skrollan16

Borrelia

Hej

Hur upptäckte ni att era barn fått borrelia? Min son har feber huvidvärk o nu såg vi rodnad vid ert fästingbett han fått tidigare . Kan det vara borrelia tror ni? Om det är det är det antibiotika som gäller?

• Svar på tråden Borrelia
  • Litorina

Vad jag vet är feber inte symptom på borrelia. Har du läst det någonstans?

Borrelia visar sig oftast som en röd ring kring bettet. Det blir för de allra flesta inte mer än en hudinfektion. Ringen kan vara stor som en gammal femkrona ungefär och kan växa med tiden. Tror det brukar ta några veckor innan den syns.

Jag har själv haft borrelia två gånger. Mycket odramatiskt. Såg ringen. Gick till vårdcentralen och fick, som du säger, antibiotika. Inga andra symptom.

Men läs på 1177, om du inte redan gjort det.

• Jag är bara jag

Han hade stora röda utslag hela kroppen utom ansiktet. Inga andra symptom. Gick på v.c som sa svamp och vi fick recept på salva. 2 dagar senare ringde läkaren och sa att han pratat med en annan läkare som direkt sett att det var borrelia. Han fick antibiotika och utslagen försvann jättesnabbt. Gå på v.c och kolla upp det.

• FamiljeLisa

Feber är absolut ett symtom på borrelia. Låter troligt att det kan vara det så gå absolut och kolla upp detta.

• FamiljeLisa

Man måste inte få ring eller ens en färgförändring på huden. I ungefär hälften av fallen syns ingenting. I vissa fall syns inte heller borrelia när man tar prov hos läkaren så det är en lurig sjukdom.

Det verkar dock som att din son har flera symtom så det lutar åt borrelia.

• Ollikkala

Harpest är väldigt vanligt i år i alla fall här i Hälsingland. Liknar symptomen och orsakas av smittbärande myggor. Kontakta sjukvård

Svar på tråden Borrelia