• Mon 16 Sep 2019 11:46
    447 visningar
    5 svar
    5
    447

    Mitt barn gör falska bilder

    Hej föräldrar,

    Jag har ett äldre barn som på senare tid har skaffat en kamera.. Hon fotar mycket och det är kul, men när hon visar bilderna ser de aldrig ut som de gjorde när hon tog dom.. På en bild var det soligt ute men när honn visade det sen så hade hon fått det att börja regna genom datorn.. 

    Är det här farligt?? Jag är rädd för att hon förlorar verklighetsuppfattningen?? Vad hade ni gjort??


    Tack för hjälpsamma svar!!!!

  • Svar på tråden Mitt barn gör falska bilder
  • Anonym (Ylva)
    Mon 16 Sep 2019 11:51
    #1

    Nej hon lär sig att redigera bilder. Skulle hon redigera alla bilder på sig och göra så hon ser annorlunda ut då hade jag pratat med henne.

  • Anonym (:))
    Mon 16 Sep 2019 12:35
    #2

    Hon verkar ha hittar sin hobby, talang, att ta bilder och göra om dem, inget farligt alls med det, be henne att visa dig hur hon gör på datorn om du inte redan sett ?:)

  • Mon 16 Sep 2019 12:57
    #3

    Jag tänker snarare att det kan hjälpa uppfattningen om verkligheten.

    Dvs, framförallt är det ju en hobby och bildredigering (i någon form) är i princip ett måste om hon vill göra något med sitt fotointresse. Men sen kan det ju också öka förståelsen att allt inte är som det ser ut på sociala medier och i reklam.

  • Mon 16 Sep 2019 13:45
    #4

    Tack för fina svar,

    Jag har förstått att man kan ha detta som hobby alltså.. I tonen på svaren på sidan här så verkar det vara vanligt nästan!! som förälder vill man ju inte att ens barn ska hålla på med fejk news bara.. Det borde ju inte uppmuntras tänker jag.. Hur tänker ni??

  • Anonym (100 år?)
    Mon 16 Sep 2019 13:55
    #5
    pappajan skrev 2019-09-16 13:45:45 följande:

    Tack för fina svar,

    Jag har förstått att man kan ha detta som hobby alltså.. I tonen på svaren på sidan här så verkar det vara vanligt nästan!! som förälder vill man ju inte att ens barn ska hålla på med fejk news bara.. Det borde ju inte uppmuntras tänker jag.. Hur tänker ni??


    Ja, det är vanligt OCH kreativt. Det har inget med att inte kunna skilja dikt från verklighet att göra. Jag fattar verkligen inte hur du resonerar. Bör barn inte läsa skönlitteratur heller, då? Det har ju inte heller hänt på riktigt. Eller konst - måste allt vara exakt avbildat för att ge en sann bild av verkligheten? Slappna av och visa intresse för tekniken hon behärskar istället.
Svar på tråden Mitt barn gör falska bilder