• Jojjoooo

    Ull eller inte?

    Har lite frågor kring ull kläder till kidsen...

    Köpte ull från pop till sonen förra vintern och ja det användes några gånger men vet inte riktigt hur nödvändigt de egentligen var?

    Nu ska sonen dock ha Didriksson overall på dagis som jag köpt begagnad och enligt mig ser dom kalla ut så kanske behövs med ull då på dagis. Å visst har man ull närmast kroppen sen vanliga kläder över och kan man hoppa vanliga kläder?

    Så mycket frågor som snurrar i skallen haha. Funderar också på om det spelar någon större roll vart man köper? Tänkte typ Lindex, pops är så dyra..

  • Svar på tråden Ull eller inte?
  • Rödtjärnens Anna

    Jag använder alltid ullunderställ om det är kallt (och tröjor av ull på sommarens lite kyligare dagar). Det fina med ull är att det värmer även om det blir blött och det är temperaturreglerande.

    Jag bor i landets norra delar och här måste man klä sig lite extra ibland då temperaturen letar sig ner under -25-30 grader. Bör man i Skåne där det sällan blir under -10 kanske underställ är onödigt under overall.. men då skulle jag hellre valt flera lager och ett skalplagg ytterst.

  • cosinus

    Vi bor i norr och ska jag själv klä barnen för en dag ute när det är svinkallt då är det ullunderställ längst mot kroppen. Sen har vi haft ulloveraller som min mamma stickat när de var små och så overallerna. Då klarar de sig väldigt länge ute.

    Men på dagis har vi haft vanliga innekläder och sen ulloverallerna. Innekläder blir ju galet smutsiga fort på dagis och att de ska byta vad som är närmast kroppen när de går ut är inte riktigt hållbart. 

  • Jojjoooo

    Vi bor några mil från Örebro. Uppåt!


    BuoBä skrev 2019-09-17 08:04:15 följande:

    Var i landet bor du? Behovet är rätt olika i Lund och Haparanda...


  • BuoBä
    Jojjoooo skrev 2019-09-17 15:51:49 följande:

    Vi bor några mil från Örebro. Uppåt!


    Då hade jag skaffat ett ullställ att ha på de allra kallaste dagarna, men inte skickat barnet till förskolan i ull varje dag. Ett billigare än PoP funkar fint. På förskolan är det smidigare att ha vanliga kläder och en omgång överdragskläder i ull eller fleece tycker jag, så länge det inte är smällkallt.

    Jag bor i Norge och här är de helt ullfrälsta så vissa barn har ullställ som innekläder på dagis redan, fast det är runt 15 grader... Hursomhelst så har många en tunika eller längre t-shirt över, för att slippa de värsta fläckarna. Men särskilt byxorna går sönder så i slutet av säsongen är de lagade och lappade överallt.
  • Jojjoooo

    Okej, behöver alltså inte ha ull närmast kroppen trotts att de är lager 1? Förstår inte hur de ev ska kunna ta bort fukt osv.


    BuoBä skrev 2019-09-17 16:54:05 följande:

    Då hade jag skaffat ett ullställ att ha på de allra kallaste dagarna, men inte skickat barnet till förskolan i ull varje dag. Ett billigare än PoP funkar fint. På förskolan är det smidigare att ha vanliga kläder och en omgång överdragskläder i ull eller fleece tycker jag, så länge det inte är smällkallt.

    Jag bor i Norge och här är de helt ullfrälsta så vissa barn har ullställ som innekläder på dagis redan, fast det är runt 15 grader... Hursomhelst så har många en tunika eller längre t-shirt över, för att slippa de värsta fläckarna. Men särskilt byxorna går sönder så i slutet av säsongen är de lagade och lappade överallt.


  • BuoBä
    Jojjoooo skrev 2019-09-17 17:21:59 följande:

    Okej, behöver alltså inte ha ull närmast kroppen trotts att de är lager 1? Förstår inte hur de ev ska kunna ta bort fukt osv.


    Ett ullunderställ ska givetvis vara närmast kroppen, men är det runt -5 grader och man är orolig för att vanliga innekläder (tex mjukisar i bomull) inte ska räcka under overallen så tycker jag det är smidigare att istället dra något över. Just för att ullställ är känsliga och inte jättepraktiskt att ha som enda plagg inne. Och förskolan kommer inte ta av vanliga kläder för att dra på ett underställ under, det är för mycket jobb. En fleeceoverall eller ulltröja att dra utanpå är lättare för dem.
Svar på tråden Ull eller inte?