• piggelin1992

    CSN som sjuk?

    Hej.
    Jag studerar på högskolan och får CSN lån. Jag har mått väldigt dåligt på sistone, ångest och nedstämdhet, har gjort det till och från de senaste året men nu efter skolstarten har det verkligen blossat upp, och jag har kommit till en punkt som knappt går att hantera.
    Jag ska till läkaren och eventuellt bli sjukskriven. 
    Om jag blir sjukskriven, hur blir det då med min ekonomi? Jag har arbetat i flera år innan jag började studera, var sjukskriven en period (ca 3 månader) för två årsedan pga depresiv period. Ska jag hoppa av utbildningen och kontakta försäkringskassan? Eller ska jag sjukskriva mig från utbildningen?
    Jag kommer nog inte att fortsätta läsa det programmet i framtiden när jag förhoppningsvis mår bättre, utan skulle hellre vilja läsa ett annat program som inte är så påfrestande för psyket.
    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden CSN som sjuk?
  • Kjell2

    Viktigast är att du får en sjukskrivning. Då har du något att visa för CSN som förklaring varför du inte klarade dina studier. Kan möjliggöra att du får CSN när du börjar plugga igen.

    Tänker du hoppa av tycker jag du ska avsäga dig din plats och fortsatt CSN, du drar bara på dig onödiga lån. Kan du försörja dig ändå?

  • Tiina87

    Blir du sjukskriven utan att ha en SGI får du fortsatt csn istället för sjukpening. Detta avskrivs från lånet och räknas inte heller med i antalet veckor man får så länge sjukskrivningen är en månad eller mer. Med du måste anmäla sjukdom till både fk och csn samt skicka in sjukintyg.

Svar på tråden CSN som sjuk?