• soltroll

    Gymnasiearbete

    Tanken är att jag ska skriva ett gymnasiearbete inom kost. En idé är allergier..men sen tar fantasin slut.
    Någon som har förslag på en intressant frågeställning om allergier? Glad Eller andra idéer inom kost?

  • Svar på tråden Gymnasiearbete
  • Bröstlängtan

    Jag har nog hur många idéer som helst...har jobbat som restauranglärare på gymnasiet.

    Antagligen anstränger du dig för mycket. Tänk mindre så lossnar det snart.

    Om du inte kommit på något till helgen, så Lovar jag att komma med ett par förslag

    Lycka till

  • soltroll
    Bröstlängtan skrev 2019-09-17 16:35:40 följande:

    Jag har nog hur många idéer som helst...har jobbat som restauranglärare på gymnasiet.

    Antagligen anstränger du dig för mycket. Tänk mindre så lossnar det snart.

    Om du inte kommit på något till helgen, så Lovar jag att komma med ett par förslag

    Lycka till


    Ja antagligen gör jag det:) Känner mig så stressad eftersom jag är vuxen student och har andra kurser som måste bli färdiga först med en laboration som jag förstår noll av + oro för att hitta ett jobb när jag är klar + alla andra oroligheter i vuxenlivet. Känns som att jag inte har något tid över att fundera, och det blir inte lättare när studievägledarn tjatar om att jag måste börja fundera och planera den kursen nu.

    Mest därför jag vill ha hjälp med idéer:)
  • soltroll
    SweeneyTodd skrev 2019-09-17 17:15:32 följande:

    Kostekonomi


    Vad ska man skriva om det tänker du?:)
  • Anonym (Li)

    Det här kanske blir stort, men kopplingen citronsyra och allergi tycker jag är spännande. Fattar att du inte hinner göra nån direkt forskning, men nånting på det.

  • soltroll
    Anonym (Li) skrev 2019-09-17 18:43:11 följande:

    Det här kanske blir stort, men kopplingen citronsyra och allergi tycker jag är spännande. Fattar att du inte hinner göra nån direkt forskning, men nånting på det.


    Bra förslag, ska kolla mer på det:) Det är ett par månader kvar.

    Tack!
  • soltroll
    Bröstlängtan skrev 2019-09-17 16:35:40 följande:

    Jag har nog hur många idéer som helst...har jobbat som restauranglärare på gymnasiet.

    Antagligen anstränger du dig för mycket. Tänk mindre så lossnar det snart.

    Om du inte kommit på något till helgen, så Lovar jag att komma med ett par förslag

    Lycka till


    Jag har fortfarande inte kommit på vad jag ska skriva om, har du några förslag?Glad
    Åtminstone så jag kan se Vad det är tillåtet att skriva om. Alltså jag har en hel del idéer men jag vet inte om det hamnar utanför vad jag får skriva om. 
    Är jag helt fel ute om jag skulle skriva om ungdomars matvanor och påverkan av skräpmat? Jag skulle kunna göra en undersökning hur det ser ut bland gymnasieelever i Sverige och ett annat Eu land.
    Alkoholvanor antar jag hamnar utanför utbildningen? (kockutbildning).
    Vääldigt tacksam för svar!Drömmer
  • Anonym (övebelastning)
    soltroll skrev 2019-09-17 22:07:17 följande:
    Bra förslag, ska kolla mer på det:) Det är ett par månader kvar.

    Tack!
    Ett par månader kvar? Så länge behöver du knappast fundera på det. Självklart blir du överbelastad om du tar på dig dåtida, nutida och framtida problem och funderingar. Ta en sak i taget, fokusera på dom kurser du tar just nu. Ämnen för gymnasiearbete börjar du fundera på när den kursen börjar, alternativt någon vecka innan bara. Du kommer ha gott om tid. 

    När du ska välja en frågeställning, se bara till att du faktiskt är intresserad av den och att det finns bra med källor kring ämnet. Samt håll ämnet basic, du kan bara få godkänt eller icke godkänt, att lägga ner extrema mängder energi och ångest på att få uppsatsen perfekt är alltså slöseri. 
  • soltroll
    Anonym (övebelastning) skrev 2019-09-30 12:20:22 följande:

    Ett par månader kvar? Så länge behöver du knappast fundera på det. Självklart blir du överbelastad om du tar på dig dåtida, nutida och framtida problem och funderingar. Ta en sak i taget, fokusera på dom kurser du tar just nu. Ämnen för gymnasiearbete börjar du fundera på när den kursen börjar, alternativt någon vecka innan bara. Du kommer ha gott om tid. 

    När du ska välja en frågeställning, se bara till att du faktiskt är intresserad av den och att det finns bra med källor kring ämnet. Samt håll ämnet basic, du kan bara få godkänt eller icke godkänt, att lägga ner extrema mängder energi och ångest på att få uppsatsen perfekt är alltså slöseri. 


    Inte lätt att skjuta på funderingen på framtiden när det tjatas om att man måste börja fundera över det för att vara förberedd. Och inte lika enkelt som när man var ungdom och bara hade skolan att tänka på. Dessutom, vad vet jag hur mycket jag ska lägga ner för att ens bli godkänd. Lite dumt om jag inte anstränger mig och får icke godkänt?!

    Tyvärr din inställning väljer jag att inte lyssna på. Kom med förslag istället som jag faktiskt efterfrågade.
  • Anonym (övebelastning)
    soltroll skrev 2019-09-30 13:32:05 följande:
    Inte lätt att skjuta på funderingen på framtiden när det tjatas om att man måste börja fundera över det för att vara förberedd. Och inte lika enkelt som när man var ungdom och bara hade skolan att tänka på. Dessutom, vad vet jag hur mycket jag ska lägga ner för att ens bli godkänd. Lite dumt om jag inte anstränger mig och får icke godkänt?!

    Tyvärr din inställning väljer jag att inte lyssna på. Kom med förslag istället som jag faktiskt efterfrågade.
    Oj. Med din inställning och attityd tänker jag definitivt inte hjälpa dig mer. Mitt inlägg var välmenande förslag från någon som nyligen gjort sitt gymnasiearbete på komvux. Sitt godkända arbete som läraren dessutom önskade hon kunde ha satt ett A på. Men visst var en bitch istället. 
  • soltroll
    Anonym (övebelastning) skrev 2019-09-30 15:49:08 följande:
    Oj. Med din inställning och attityd tänker jag definitivt inte hjälpa dig mer. Mitt inlägg var välmenande förslag från någon som nyligen gjort sitt gymnasiearbete på komvux. Sitt godkända arbete som läraren dessutom önskade hon kunde ha satt ett A på. Men visst var en bitch istället. 
    Tack för det, Bitch??  Är jag det bara för att jag svarar emot dig?
    Det funkar inte för alla att göra som du och vänta tills kursstart innan man börjar fundera och lägga upp sin plan. Ta inte allt så personligt när någon svarar dig, var glad att ditt upplägg fungerade för dig men kalla inte någon för bitch för att man inte kan eller vill ha samma lätta inställning till en kurs som du. För mig fungerar det inte att vänta med allt, jag behöver planera och veta vad jag ska göra. Det finns en anledning till att jag läser gymnasiekurser som vuxen, en av anledningarna var just att jag i skolåldern väntade med allt till sista stund och då struntade helt i det för det blev för stressigt och övermäktigt.  
Svar på tråden Gymnasiearbete