• Anonym (groggy)

Hur många miljoner måste man ha för att klara sig hela livet utan att jobba

På ett ungefär? Om man är 25 år OCH vill leva livet till fullo dvs bo fint, äta bra mat känna att" det vill jag ha, det kan jag köpa"

Är jag ute och cyklar om jag tror cirka 150 miljoner?

• Svar på tråden Hur många miljoner måste man ha för att klara sig hela livet utan att jobba
  • BuoBä

Om du lever i 100 år skulle du i så fall kunna spendera ca 2 miljoner om året innan pengarna är slut, och då är inte ev avkastning på pengarna inräknat.

Googla FIRE movement, så hittar du ut uträkningar och strategier för mer realistiska siffror.

• Anonym (Hm)

Då måste du nog va miljardär.

• Anonym (Haha)

Ja 150 milj räcker nog gott och väl..

• Anonym (groggy)

500 miljoner då? jag ska vinna på triss även fast det bara finns 25 miljoner

• Anonym (ok)

Jag lever gott på 12000 kr i månaden. Gott som i det liv jag vill leda alltså. Det blir 144 tusen om året. Om jag räknar med att leva i 100 år så blir det 14 miljoner. Inflation på det, säg extremt högt om en månadsinkomst om året, blir 1,2 miljoner till.

• Anonym (J)
    Anonym (groggy) skrev 2019-09-17 19:56:08 följande:

500 miljoner då? jag ska vinna på triss även fast det bara finns 25 miljoner

Nja... ekonomisk oberoende kommer inte av triss.
  • Anonym (asdf)

Hur mycket pengar i månaden känner du att du skulle behöva för att kunna leva trevligt?

• Siden

Jag är 35 och har räknar ut att jag behöver ca 15 miljoner, som ovanstående. Om jag kan leva på ca 12000 i månaden.

• Anonym (A)
    Anonym (Hm) skrev 2019-09-17 19:35:24 följande:
    Då måste du nog va miljardär.
    Det tror jag med.
  • Anonym (cykeltur)
    Anonym (groggy) skrev 2019-09-17 19:16:26 följande:
    På ett ungefär? Om man är 25 år OCH vill leva livet till fullo dvs bo fint, äta bra mat känna att" det vill jag ha, det kan jag köpa"

Är jag ute och cyklar om jag tror cirka 150 miljoner?
    Ja, du är ute på en cykeltur.

"Klara sig hela livet" beror ju på vad du menar med "klarar sig".

Ett normalt svenssonliv kan du leva på 20000 i månaden. Det är 240000 om året, säg en kvarts miljon så har du lite extra till julklapparna.

På en miljon kan du leva fyra år.

Räknar du med att leva i 60 år till behöver du 15 miljoner kronor för att "klara sig hela levet".

Så allt över 15 miljoner handlar bara om hur dyra båtar och bilar du vill köpa. 
  • FuckGoggleAskMe

Ett hus för 15m + 2 fritidshus 5m+7m + bilar 2m + båtar 1m + 1m per år i 60 år =60m - totalt 90m, lever man ju inte illa på heller ... lägg till pengar för eget flygplan, butler, Diorkläder och guldklockor, då blir det ju lite mera ...

• Skogshuggaren

Om du läser på lite om FIRE kommer du att se att de flesta menar att det räcker med 7,5 milj om du nöjer dig med 25 000 kr/mån netto. Man kan ganska lätt placera pengar i aktier som ger 4% direktavkastning efter skatt. På 7,5 milj ger det 300 000 per år utan att du tar av kapitalet. Jag hade nog föredragit lite säkerhetsmarginal på det, för t ex lågkonjunkturer och skattehöjningar. 10 mille väl placerat är mitt bud för ett livslångt Svenssonliv utan att jobba.

Svar på tråden Hur många miljoner måste man ha för att klara sig hela livet utan att jobba