• Tue 17 Sep 2019 21:34
    1021 visningar
    10 svar
    10
    1021

    Matkostnad

    Hej! 
    Jag är intresserad av att veta hur mycket ni (en familj på två vuxna och en ett åring) spenderar i matkostnad i månaden. Dvs, allt som man handlar på en affär- blöjor och diverse också. 

  • Svar på tråden Matkostnad
  • Anonym (mat)
    Tue 17 Sep 2019 21:46
    #1

    Matkostnad, ca 4000 kr ink blöjor till barnet. Vi handlar bara mat på mataffären. Det andra handlar vi på andra ställen 1 gång om året.

  • Tue 17 Sep 2019 22:00
    #2
    Anonym (mat) skrev 2019-09-17 21:46:14 följande:

    Matkostnad, ca 4000 kr ink blöjor till barnet. Vi handlar bara mat på mataffären. Det andra handlar vi på andra ställen 1 gång om året.


    Okej. så typ deo, shampoo och liknande köper ni på annat ställe? 
    Får jag fråga vad ni äter och om ni försöker "snåla" med vad ni köper med den budgeten? 
  • Tue 17 Sep 2019 22:07
    #3

    Vi skulle nog landa på 3000 kr/månaden.

    Jag lagar det mesta från grunden, äter efter säsong, kollar extrapriser och storpack, äter en hel del vegetariskt och äter sällan ute (min tvååring gillar inte alls "utemat" som pizza, hamburgare och fritterat).

  • Tue 17 Sep 2019 22:09
    #4
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-09-17 22:07:23 följande:

    Vi skulle nog landa på 3000 kr/månaden.

    Jag lagar det mesta från grunden, äter efter säsong, kollar extrapriser och storpack, äter en hel del vegetariskt och äter sällan ute (min tvååring gillar inte alls "utemat" som pizza, hamburgare och fritterat).


    Oj så bra jobbat! 
    Hur mycket tid lägger du på att planera? Kan du ge några förslag på vad ni äter en typisk vecka?
  • Tue 17 Sep 2019 22:28
    #5
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-09-17 22:07:23 följande:

    Vi skulle nog landa på 3000 kr/månaden.

    Jag lagar det mesta från grunden, äter efter säsong, kollar extrapriser och storpack, äter en hel del vegetariskt och äter sällan ute (min tvååring gillar inte alls "utemat" som pizza, hamburgare och fritterat).


    Vad äter ni till frukost och kvällsfika? Om ni gör det. Dricker ni te och kaffe? Kokar ni bönor och linser själva? Är nyfiken då vi bara är 2 men hamnar på 5k.
  • Tue 17 Sep 2019 22:28
    #6
    mrsLina skrev 2019-09-17 22:09:49 följande:

    Oj så bra jobbat! 

    Hur mycket tid lägger du på att planera? Kan du ge några förslag på vad ni äter en typisk vecka?


    Jag planerar egentligen ingenting. Jag bor i ett litet samhälle så jag har gå affärer där jag handlar. Kollar igenom reklambladen för affärerna. Matlistan gör jag i huvudet medan jag handlar.

    Denna vecka för oss:

    Måndag: vegansk pastasås och pasta.

    Tisdag: kokt torsk, potatis och äggsås

    Onsdag: Fläskkorv potatis och senapssås

    Torsdag: Pannkaka, sylt och grädde

    Fredag: Köttfärslimpa, potatis, svampsås och lingonsylt

    Lördag: Falafel, ris och kebabsås

    Söndag: Kycklingklubbor i ugn, ris och sås. Söndagar är det alltid efterrätt, tex glass och fruktsallad.

    Det serveras alltid minst en grönsak till maten. Vi dricker vatten, vi vuxna kan ibland ta hemgjord dricka gjord på äpple, lingon eller vinbär.

    Alla rester blir matlådor eller nya rätter.
  • Anonym (mat)
    Tue 17 Sep 2019 22:32
    #7
    mrsLina skrev 2019-09-17 22:00:33 följande:
    Okej. så typ deo, shampoo och liknande köper ni på annat ställe? 
    Får jag fråga vad ni äter och om ni försöker "snåla" med vad ni köper med den budgeten? 
    Ja, precis,  tvål, tvättmedel, toapapper osv storköper vi varje år i februari på typ ÖB. Deo, schampoo, lotion osv online.
    Vi äter helt vanlig mat och snålar inte det minsta. Vi gör veckomatlista och veckohandlar. Det enda vi nog gör lite annorlunda mot de flesta är att vi inte köper baby/barnmat i burkar och klämmisar och sånt utan gör eget. Vi har trädgård också med 5 fruktträd, 5 bärbuskar och en hallonhäck så det lägger vi lite mindre pengar på än andra kanske.
  • Tue 17 Sep 2019 22:39
    #8
    Duppedu skrev 2019-09-17 22:28:12 följande:

    Vad äter ni till frukost och kvällsfika? Om ni gör det. Dricker ni te och kaffe? Kokar ni bönor och linser själva? Är nyfiken då vi bara är 2 men hamnar på 5k.


    Min sambo äter fil/yoghurt och bröd till frukost. Jag äter två knäckemackor och ibland havregrynsgröt, min tvååring är just lite knusslig då det gäller frukost, någon macka eller lite yoghurt, eller någon frukt slinker ibland ner.

    Kvällsfika brukar bestå av te och knäckemackor med ost till sambon (Jag har bara margarin).

    Dricker även kaffe varje dag, men ett paket kaffe räcker ganska länge.

    Kokar de mesta av linserna och bönorna själv. Blir godare så tycker jag.

    Jag tror aldrig vi kommit över 1000 kr någon vecka om vi räknar bort högtider som jul.
  • Tue 17 Sep 2019 22:43
    #9

    Jag kan ju tillägga att jag bor i en villa med matkällare och syltar och saftar en hel del. Min sambo är en hängiven bärplockare så vi har lite sånt i frysen. Men det påverkar matkostanden väldigt lite.

  • Tue 17 Sep 2019 23:04
    #10

    Tror vår matkostnad har varit ganska oförändrad sen äldsta sonen var liten. Runt 9000 i månaden skulle jag säga. Men då är vi värdelösa på att planera och köper det vi är sugna på för stunden.

Svar på tråden Matkostnad