brallison skrev 2019-09-18 13:18:07 följande:
Fast alla dessa frågor bör knappt påverka läxmängd - jag menar, det är ju fortfarande samma läroplan alla följer. Att vissa barn behöver mer tid eller tycker att det är tråkigt - så har det alltid varit och säkert förblir så i framtiden med, men skolan ska ge samma kunskap till alla.
Jag tycker tvärt om att det är högst relevanta frågor. De flesta lärare jag har stött på har haft en idé om ungefär hur mycket tid och hur stor ansträngning de vill att eleverna ska lägga på sina läxor. Om den verkliga tiden avviker drastiskt från det så är föräldrarna i en unik position att gå in och påpeka och styra upp det.
Sedan tror jag inte att ens skolan tror att den kan ge samma kunskap till alla. Det är väl snarare så mycket kunskap som skolan kan utifrån elevernas individuella förutsättningar och intressen. Och att vägen till de gemensamma kunskapsmålen kan se väldigt olika ut för olika elever. Läxor borde vara ett utmärkt tillfälle att individanpassa inlärningen då de utförs enskilt.
Min yngsta dotter går nu i 2:an och hennes klasskamrater ligger på väldigt varierande nivåer och de inlämningsuppgifter och läxor de har reflekterar givetvis dessa olika nivåer* och hennes lärare bedömer och ger feedback som är relevant för den nivån de ligger på. Alla barnen får jobba på en nivå som är utmanande och meningsfull för dem, även om grundprojektet är samma.
*Och hur mycket hjälp de har hemifrån och från ev tutors.