Läxor i 3:an
I Grekland får de läxor här varje dag...just saying. Men sen är barnen sönderstressade här också och hinner inte med något annat än att plugga.. men DET är mycket läxor för att vara så små. Inte några uppgifter i veckan..
I Grekland får de läxor här varje dag...just saying. Men sen är barnen sönderstressade här också och hinner inte med något annat än att plugga.. men DET är mycket läxor för att vara så små. Inte några uppgifter i veckan..
Ja för gudnåde att barnen skulle LÄRA SIG NÅGOT från skolan..
Låter som lata föräldrar som inte har lust att sitta med sina barn efter skolan.
Släpper av dem i bondgården och ignorera på kvällen. 2000-talets familjeliv.
Dina minnen av dina egna läxor påminner mycket om mina minnen från högstadiet och gymnasiet. På lågstadiet hade vi inga läxor. En fundering är om du kanske också kommer ihåg hur det var när du var äldre, och inte när du gick på lågstadiet?
Ett av mina barn går i trean, och i instruktionerna till läxorna står klart och tydligt att jag som förälder ska vara med vid läxläsningen. Barnet ska läsa ett kapitel i en bok högt för mig två gånger och sedan återberätta det en gång. Denna övning ska göras om varje dag torsdag-tisdag, med samma kapitel. Totalt sett tar denna övning, om korrekt utförd, cirka 45 minuter per dag. Dessutom finns en matteläxa som totalt sett tar cirka 30 minuter per vecka.
Så jag tänker att jämförelsen med vad du gjorde i skolan blir lite haltande - mycket för att det var en annan skola då och en annan läroplan. Och att nu förväntas föräldrarna ta huvudansvaret för vissa bitar av barnens lärande, exempelvis läsningen.