Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

Läxor i 3:an

Min son som går i trean får som läxa varje vecka att läsa ett kapitel i läsboken flera gånger (ej specat hur många), svara på 3-4 frågor om kapitlet och en stensil med antingen matte- eller engelskauppgifter. Den äldre sonen fick ungefär samma när han gick i trean. Generellt tycker jag det är en bra nivå, men min yngste har problem med läsningen så vi anpassar en hel del.

• Limajo
    Gameofthrones skrev 2019-09-19 13:04:31 följande:

Jag tycker själv att det är lite med läxor.

Jag tror inte lärare vågar idag ställa krav kolla hur det ser ut idag? Låg effektivitet funkar inte inte i min äldsta sons klass värsting klassen och lärare. Säger tyst i klass. Inge. Lyssnar.

Lärare blir överkörda av elever som inte lyssnar och jobbiga föräldrar!.

Detta fick jag höra av en annan förälder i från annan skola

Det var en lärare som gav betyg och blev polisanmäld för barnens föräldrar var lärare själva /?! Dem tyckte att barnet skulle ga högsta betyget i matematik. Men läraren sa ditt barn behöver få mer, stöd i matematik och i har haft extra lektioner och det är bättre men inte en 5 han fick 3 i betyg.

Lärare blir stämda/ polisanmälada idag för ingenting. Så det är vi föräldrar som måste ändra på sin syn till skolan och barn ska få rätt verktyg.

.

Men snälla du, man kan inte polisanmäla en lärare för att man är missnöjd med betygen. Det finns inget sådant brott. Skolan blir inte bättre för att man sprider skrönor. Dessutom har vi inte sifferbetyg längre.
  • Limajo
    brallison skrev 2019-09-19 15:52:14 följande:

Jag kan tänka mig att polisanmälan gällde inte bokstavligen dåligt betyg utan snarare kränkning och liknande.

Det finns inget brott som heter kränkning heller. Möjligtvis gjordes en anmälan till skolinspektionen. Eller så är det hittepå...
  • Limajo
    Gameofthrones skrev 2019-09-19 16:09:54 följande:

Du vet inte allt bara för du sitter bakom en skärm. Tro inte att man kan säga vad som helst. Sluta med tillrättavisa människor här inne du är inte smartast här. Ingen är det här. Alla har olika kunskaper.

Ingen mer svar ifrån mig

Jag har aldrig påstått att jag vet allt. Tvärtom försöker jag undvika att uttrycka mig tvärsäkert om saker jag inte behärskar och om det visar sig att jag har fel tar jag till mig det. Jag har dock svårt för att inte reagera när jag läser rena galenskaper.
  • Limajo
    louisa83 skrev 2019-09-20 08:59:12 följande:

Tänkte på det här med att sitta med sina barn och göra läxor som många pratar om här. Någon här sa att vad händer om föräldern slutar sent då är det svårt att hinna med läxorna..

Är det här en ny grej, att föräldrarna sitter med när barnet gör läxan?

När jag gick i skolan gjorde jag alla mina läxor själv, mina kompisar likaså. Jag gjorde dem direkt när jag kom hem, sen var de redan gjorda när mamma kom hem från jobbet. Inte var jag något geni heller. Det var bara något enstaka barn som hade problem eller alltid struntade i sina läxor som föräldrarna satt med.

Mina barn har ibland läxa som innebär att de ska läsa högt för en förälder och då sitter man ju med per automatik. Men sen är det ju som du är inne på, många barn klarar läxan alldeles utmärkt utan förälderns inblandning, andra behöver mer stöttning. Själv har jag ett barn av varje sort. Jag lägger nog 1,5-2 timmar i veckan på att stötta och läsa med den ene och kanske två minuter per vecka på att fråga den andre om han är klar med läxorna.
Svar på tråden Läxor i 3:an