Läxor i 3:an
louisa83 skrev 2019-09-20 08:59:12 följande:
Tänkte på det här med att sitta med sina barn och göra läxor som många pratar om här. Någon här sa att vad händer om föräldern slutar sent då är det svårt att hinna med läxorna..Är det här en ny grej, att föräldrarna sitter med när barnet gör läxan?
När jag gick i skolan gjorde jag alla mina läxor själv, mina kompisar likaså. Jag gjorde dem direkt när jag kom hem, sen var de redan gjorda när mamma kom hem från jobbet. Inte var jag något geni heller. Det var bara något enstaka barn som hade problem eller alltid struntade i sina läxor som föräldrarna satt med.
Allvarligt, måste säga att jag tycker sånt här är tönterier. Må hända att skolan inte ska ge för mycket läxor, men jag tror inte på att läxor inte fyller någon funktion. När jag tänker tillbaka på vad jag själv lärde mig mest på, så var det egentligen de tråkigaste grejerna som läxor och prov. Att gå igenom saker för sig själv hemma ger mycket tror jag. Att repetera. Att se att man verkligen har förstått. Att kunna sitta länge med ett problem och försöka förstå, som man kanske inte hinner med i skolan. Och proven sen, som ger en extra motivation att plugga.
Sen är det också det här med koncentrationen. Jag kunde alltid koncentrera mig bättre hemma, då jag behöver lugn och ro för att riktigt ta in saker. Till exempel hade jag absolut inte kunnat skriva en uppsats lika bra i skolan (där man inte direkt kan sitta i evigheter med nånting i total tystnad) som hemma.
Vissa grejer som vi fick hem var onödiga, de hade kunnat göras i skolan. Vissa uppgifter verkade det som att de bara hittade på bara för att vi skulle ha läxa typ. Sånt går bort.
Men jag kan faktiskt inte tänka mig att jag som person hade lärt mig lika mycket om jag inte hade haft läxor. Vissa kanske fungerar så att de kan det, vad vet jag. Men jag hade inte kunnat.
Ett av mina barn går i trean, och i instruktionerna till läxorna står klart och tydligt att jag som förälder ska vara med vid läxläsningen. Barnet ska läsa ett kapitel i en bok högt för mig två gånger och sedan återberätta det en gång. Denna övning ska göras om varje dag torsdag-tisdag, med samma kapitel. Totalt sett tar denna övning, om korrekt utförd, cirka 45 minuter per dag. Dessutom finns en matteläxa som totalt sett tar cirka 30 minuter per vecka.
Så jag tänker att jämförelsen med vad du gjorde i skolan blir lite haltande - mycket för att det var en annan skola då och en annan läroplan. Och att nu förväntas föräldrarna ta huvudansvaret för vissa bitar av barnens lärande, exempelvis läsningen.