• Koncentration

    Hur skall man kunna vara ''elak'' på ett acceptabelt sät. Man vill ju inte vara alldeles för snäll

    Det som jag har lärt mig är att man kommer betydligt längre om man är mer bestämd och dominant. Dels blir man mer respekterad och dels så har det sina fördelar med andra saker.
    Men vad händer om man råkar såra någon. Vad är det som är acceptabelt med att vara ''mindre snäll''. Jag vill inte såra någon men jag vill inte heller vara alla till lags. Jag tror inte jag är det heller. Men jag vill förövrigt inte vara för snäll.
    Hur upplever ni som är för snäll och hurdan är man när man är ''elak'' på respekterade/okej sätt?

  • Svar på tråden Hur skall man kunna vara ''elak'' på ett acceptabelt sät. Man vill ju inte vara alldeles för snäll
  • Kusinen

    Jag har aldrig träffat på någon som jag upplever som för snäll. Därekpt folk som är väldigt otydliga, vilket jag personligen kan tycka är jobbigt.

    Att vara bestämd i betydelsen klar och tydlig är inte i motsatsförhållande till att vara snäll. Däremot kan det ju vara så om man alltid vill bestämma över andra eller alltid kör sitt race och aldrig anpassar sig till andras viljor. Så lite skillnad på att vara bestämd pch tydlig och att alltid vilja bestämma. Så det beror lite på vad du menar med att det är bättre att vara mer bestämd

  • Kusinen

    Eller ja, jag känner personer som lägger all sin fria tid och stor del av sina pengar till att försöka göra världen till en bättre plats. Och det är extremt snällt, men vill nog inte drista mig till att säga att det är FÖR snällt.

  • Elviram

    Man är inte elak för att man är tydlig och bestämd. Ja det finns personer som är känsliga och kan ta åt sig om man höjer rösten lite utan att säga något elakt. Att vara elak är man om man går till personangrepp och kalla nån för korkad typ.

    Det är bra att även vara lyhörd på andra så att man inte kör över folk.

Svar på tråden Hur skall man kunna vara ''elak'' på ett acceptabelt sät. Man vill ju inte vara alldeles för snäll