• Anonym (Hemlig)

Mina erfarenheter av iona nipt hittills

Jag beställde ett Iona nipt. Glad i hågen gick jag med mitt provtagningskit till närmsta provtagningsställe som enligt iona har avtal med dem.

Sköterskan tittade på kitet som om det var det konstigaste hon sett. Sedan ägnade hon 20 minuter åt att läsa igenom allt och vrida och vända på grejerna. Hon påpekade att iona skrivit fel födelsedatum på mitt provrör. Jag hade inte sett det, men det kändes ju inte så förtroendeingivande.

Till slut frågade hon sin kollega om hon sett ett liknande test. Kollegan verkade vagt känna till att labbet hade avtal med ett företag om nipt-test "men det har vi ju inte hunnit få någon information om". Nähä.

Till slut sade hon att hon inte ville ta testet utan att kontakta iona först och att jag fick komma tillbaka någon annan dag.

Nu vet jag alltså inte hur det blir med mitt test. Jag hoppas att jag kan gå till ett annat ställe och ta blodprov om jag inte får göra det på mitt närmaste ställe. Men det känns surt. Framför allt för att jag valde iona för att så snabbt och smidigt som möjligt kunna göra nipt privat. Att tvingas jaga efter ställen som kan utföra testet och tvingas gå hem med ogjort ärende är inte snabbt och smidigt i min värld.

Jag är inte sur på personalen. Jag tycker det är bra att de är noggranna. Jag är sur på iona som utger sig för att ha avtal med ställen där det uppenbarligen inte fungerar att ta testet och jag är sur på unilabs som inte informerar sin personal ordentligt om vilka avtal man ingått.

Är det någon fler som använt sig av iona här som kan berätta om era erfarenheter?

• Svar på tråden Mina erfarenheter av iona nipt hittills
  • Anonym (Hemlig)

Ingen som har någon erfarenhet av iona/wellow?

• Anonym (Hemlig)

Har nu varit i kontakt med unilabs och kan uppdatera med att jag INTE får ta ett nipt pga iona/wellows klantande med fel personnr på provröret.

Kan säga att jag är rätt sur just nu och vill varna andra för det här oseriösa företaget.

Personalen på Unilabs (som för övrigt var trevliga och proffsiga) föreslog att jag skulle be iona om ett nytt kit. Men själva grejen med att kunna göra nipt privat är ju att det ska gå att göra smidigt och snabbt. Skulle jag gå vidare med iona skulle jag i bästa fall få mitt nya kit när jag borde ha fått mitt provsvar om allt fungerat rätt från första början. Dessutom har jag ju ingen garanti på att det blir rätt nästa gång heller...

Tydligen så hade unilabs försökt att kontakta iona för att reda ut det hela. Men de hade inte gått att få tag på. Känns ju sådär seriöst

• Anonym (IONA kundtjänst)

Vi tar alla kommentarer och synpunkter på stort allvar, och det är oerhört tråkigt att du inte fått hjälp såsom du förväntat dig. Angående etiketten: det som står där är födelsedatum i brittiskt format dvs DD/MM/ÅÅ och det stod även på ditt så inget fel, skulle det bli några problem (t.ex. felskrivning) så skickar vi med extra namnetiketter vid behov. Att vi ber om att returnera kitet är endast för att vi ska ha kontroll över dessa, dessutom bra för miljön om vi kan återanvända kartongen. Inget av ovanstående säger något om kvaliteten i tjänsten.  Vi har hjälpt hundratals kvinnor runtom landet och det vill vi gärna fortsätta med. Vi har bemött dina önskemål om återbetalning utan invändningar men finns det annat vi kan göra så låt oss veta det. 

• Kjell2
    Anonym (IONA kundtjänst) skrev 2019-11-04 10:41:02 följande:

Vi tar alla kommentarer och synpunkter på stort allvar, och det är oerhört tråkigt att du inte fått hjälp såsom du förväntat dig. Angående etiketten: det som står där är födelsedatum i brittiskt format dvs DD/MM/ÅÅ och det stod även på ditt så inget fel, skulle det bli några problem (t.ex. felskrivning) så skickar vi med extra namnetiketter vid behov. Att vi ber om att returnera kitet är endast för att vi ska ha kontroll över dessa, dessutom bra för miljön om vi kan återanvända kartongen. Inget av ovanstående säger något om kvaliteten i tjänsten.  Vi har hjälpt hundratals kvinnor runtom landet och det vill vi gärna fortsätta med. Vi har bemött dina önskemål om återbetalning utan invändningar men finns det annat vi kan göra så låt oss veta det. 

Menar ni att ni på fullaste ansvar använder engelska datumformat istället för svenskt personnummer? Vad mer gör ni, mäter längd med tum, och yard?

Att sex veckor efter ett första inlägg komma med ett försvar på ett öppet internetforum tyder mer på att ni vill rädda ert skinn än jobba med någon form av kvalitet

• Anonym (Hemlig)
    Anonym (IONA kundtjänst) skrev 2019-11-04 10:41:02 följande:

Helt fel faktiskt. Både jag och Unilab hade sannolikt kunnat läsa ett födelsedatum skrivet enligt brittiskt format. Det står ett helt annat födelseår på mitt provrör.

Födelsedatumet på mitt provrör står alltså som följer "rätt dag"/"rätt månad"/"fel årtal".

Det påtalade jag också för er kundtjänst.

För mig spelar det faktiskt ingen roll hur många klisterlappar ni skickade med eller hur jag kunde ha klistrat över den felaktiga etiketten.

1. Unilab vägrade ta provet när de sett provröret och gick inte med på ert förslag till lösning. (Vilket jag förstår.)

2. Om ni inte ens lyckas få till rätt personnummer på provröret, hur kan jag lita på att ni lyckas utföra testet på ett professionellt sätt?
  • Anonym (Hemlig)

Kan lägga till att jag faktiskt fick pengarna tillbaka. Det enda som gick någorlunda smidigt i den här processen.

• Anonym (Hemlig)

Kan lägga till att jag faktiskt fick pengarna tillbaka. Det enda som gick någorlunda smidigt i den här processen.

• Anonym (Eeh)
    Tjallmers skrev 2019-12-21 23:20:36 följande:

Finns det någon anledning att ni väljer test i England istället för i Sverige: fostertest.se/?

Ja, att det inte finns möjlighet att ta tester där man bor.
  • Anonym (Hemlig)
    Tjallmers skrev 2020-01-03 18:09:32 följande:

Om du beställer via Wellow så skickar dom testet till en MVC nära dig: wellow.se/NIPT

Hoppas bara de får till personnumret rätt och är tillgängliga om barnmorskan har några frågor.

Själv valde jag wellow/iona för att jag trodde det skulle gå smidigt att beställa ett kit själv och gå på drop in provtagningen runt hörnet.

När det inte funkade valde jag en privat klinik i samma stad och de var oerhört proffsiga och trevliga.
Svar på tråden Mina erfarenheter av iona nipt hittills