Mina erfarenheter av iona nipt hittills
Jag beställde ett Iona nipt. Glad i hågen gick jag med mitt provtagningskit till närmsta provtagningsställe som enligt iona har avtal med dem.
Sköterskan tittade på kitet som om det var det konstigaste hon sett. Sedan ägnade hon 20 minuter åt att läsa igenom allt och vrida och vända på grejerna. Hon påpekade att iona skrivit fel födelsedatum på mitt provrör. Jag hade inte sett det, men det kändes ju inte så förtroendeingivande.
Till slut frågade hon sin kollega om hon sett ett liknande test. Kollegan verkade vagt känna till att labbet hade avtal med ett företag om nipt-test "men det har vi ju inte hunnit få någon information om". Nähä.
Till slut sade hon att hon inte ville ta testet utan att kontakta iona först och att jag fick komma tillbaka någon annan dag.
Nu vet jag alltså inte hur det blir med mitt test. Jag hoppas att jag kan gå till ett annat ställe och ta blodprov om jag inte får göra det på mitt närmaste ställe. Men det känns surt. Framför allt för att jag valde iona för att så snabbt och smidigt som möjligt kunna göra nipt privat. Att tvingas jaga efter ställen som kan utföra testet och tvingas gå hem med ogjort ärende är inte snabbt och smidigt i min värld.
Jag är inte sur på personalen. Jag tycker det är bra att de är noggranna. Jag är sur på iona som utger sig för att ha avtal med ställen där det uppenbarligen inte fungerar att ta testet och jag är sur på unilabs som inte informerar sin personal ordentligt om vilka avtal man ingått.
Är det någon fler som använt sig av iona här som kan berätta om era erfarenheter?