• Thu 19 Sep 2019 12:40
    476 visningar
    2 svar
    2
    476

    Föräldrapenning vid nästa graviditet och skyddat sgi

    Hej

    Jag är gravid med barn nr 2. Blev gravid efter att barn nr1 var två år (alltså inte innan 1 år och 9mnd och den regeln). Jag jobbar lite och fyller upp med föräldrapenning för att skydda min sgi. Hur blir min föräldrapenning vid nästa barn? Samma som vid första (även om barnet var över 1 år och 9mnd när jag blev gravid) eller blir den beräknat på det jag jobbar nu?

  • Svar på tråden Föräldrapenning vid nästa graviditet och skyddat sgi
  • Anonym (Mom)
    Thu 19 Sep 2019 15:37
    #1

    Om du tar ut föräldradagar motsvarande det du gått ner i tid så behåller du föräldrapenningen som du hade innan.

    Går du ner i tid utan att ta ut föräldrapenning så räknas det på den lönen du har nu.

  • Sat 21 Sep 2019 08:53
    #2

    Om du ända sedan första barnet fyllde ett år haft full sysselsättning, dvs tagit FP, jobbat eller kombinerat dessa 5 dagar/vecka, så är din SGI skyddad. FP baseras på din SGI. Alltså kommer den bli på din heltidslön.

    Viktigt att veta är att du måste fortsätta skydda den ända fram tills nästa barn föds. Det funkar alltså inte som med första barnet, då SGI var skyddad automatiskt sista sex månaderna av graviditeten.

Svar på tråden Föräldrapenning vid nästa graviditet och skyddat sgi