• babyloonez

    starta förlossning tidigare

    pga extrem ångest,trauma+rökning så frågade jag min bm läkare om man kan starta förlossningen tidigare alltså någon vecka. jag ska få en remiss in och han sa att det va möjligt.

    är det någon med erfarenhet som fått sin förlossning tidigare igångsatt? varför? hur långt innan fick ni föda istället för bf? gick allt bra?

    vill höra allt

  • Svar på tråden starta förlossning tidigare
  • Jagförsöker

    Här har du en! Men precis som du !! Ångest,riktigt jobbig foglossning (kunde knappt gå,ligga,sitta, ja allt var jobbigt o jag var helt slut o ledsen o orolig heeeeela tiden o ingen sömn heller för den delen.

    I vecka 32 kände jag att jag absolut inte orkade vara mer gravid speciellt att jag hade gått över tiden 2 gg tidigare me mina första o fick de i vecka 42 båda 2. Så gjorde som du pratade me barnmorskan o hon skickade remiss, fick kma dit på första bedömning i vecka 38+0 träffade en läkare som undersökte mig o gjorde en hinnsvepning o fick en tid en vecka efter.

    Hinnsvepningen lyckades inte så gick på bedömning nr 2 i v 39 o läkaren ställde lite frågor om varför jag ville bli igångsatt sen sa hon till mig såhär " du ska inte få barn idag men jag kan lova dig att du iaf inte behöver gå över tiden" tkte det var bra för var oxå lite rädd för igångsättningen, förlossningen kanske startar under dn veckan tänkte jag o gör d inte det ja men då vet jag att jag att jag inte kmr gå övertid.

    fick en tid i v 40+1 för igångsättning, allt gick bra o snabb förlossning dessutom. Min flicka är nu 2 månader:)

    Ångrar inte någonstans att jag bad om igångsättning utan tvärtom! Jag vet hur du känner, håller alla tummar för dig hoppas du får d beviljat!

  • babyloonez
    Jagförsöker skrev 2019-09-19 21:19:31 följande:

    Här har du en! Men precis som du !! Ångest,riktigt jobbig foglossning (kunde knappt gå,ligga,sitta, ja allt var jobbigt o jag var helt slut o ledsen o orolig heeeeela tiden o ingen sömn heller för den delen.

    I vecka 32 kände jag att jag absolut inte orkade vara mer gravid speciellt att jag hade gått över tiden 2 gg tidigare me mina första o fick de i vecka 42 båda 2. Så gjorde som du pratade me barnmorskan o hon skickade remiss, fick kma dit på första bedömning i vecka 38+0 träffade en läkare som undersökte mig o gjorde en hinnsvepning o fick en tid en vecka efter.

    Hinnsvepningen lyckades inte så gick på bedömning nr 2 i v 39 o läkaren ställde lite frågor om varför jag ville bli igångsatt sen sa hon till mig såhär " du ska inte få barn idag men jag kan lova dig att du iaf inte behöver gå över tiden" tkte det var bra för var oxå lite rädd för igångsättningen, förlossningen kanske startar under dn veckan tänkte jag o gör d inte det ja men då vet jag att jag att jag inte kmr gå övertid.

    fick en tid i v 40+1 för igångsättning, allt gick bra o snabb förlossning dessutom. Min flicka är nu 2 månader:)

    Ångrar inte någonstans att jag bad om igångsättning utan tvärtom! Jag vet hur du känner, håller alla tummar för dig hoppas du får d beviljat!


    vad skönt att det gick så bra för dej och att dem tog tag i det ! jag gick också över tiden med min första som, sattes igång v42+0...... i mina öron låter 40+1 "sent". jag har förhoppningar om att bli igångsatt v37... men jag kanske lever i min drömvärld :/
  • Jagförsöker
    babyloonez skrev 2019-09-19 21:40:54 följande:

    vad skönt att det gick så bra för dej och att dem tog tag i det ! jag gick också över tiden med min första som, sattes igång v42+0...... i mina öron låter 40+1 "sent". jag har förhoppningar om att bli igångsatt v37... men jag kanske lever i min drömvärld :/


    Jag tror att dem sätter igång tidigast vecka 38 då räknas man som fullgången men det klart att det oxå beror på vad det är för fall så det kanske går i just ditt fall man vet aldrig!
  • emphz

    Blev igångsatt i v37+2 med dottern pga dåligt mående. Då hade jag kräkts hela graviditeten och hade fortfarande ett fruktansvärt illamående. Jag var helt slut och rädslan över att inte orka föda barn var så stor. Min dotter var en stor bebis enligt tul vilket gjorde det lättare att få igenom en igångsättning.

  • emphz
    babyloonez skrev 2019-09-20 10:21:24 följande:

    hur lång tid tog förlossningen pga tidig igångsättning ? hur mådde dottern efter förlossningen ?


    Tog 8 h efter första dosen innan värkarna kom igång sen 32 h med aktivt värkarbete innan krystvärkarna kom. Då förlorade dock min dotter sin puls och det blev akut att få ut henne, med hjälp av sugklocka och tryck på magen föddes hon en kort stund senare. Detta hade dock ingenting med igångsättning att göra utan berodde på extremt kort navelsträng som inte räckte när hon kom så pass långt ner. Hon behövde cpap:as i några minuter, och sola i 2 dygn pga gulsot men mådde annars jätte bra. Andades själv efter några minuter med cpap och åt direkt själv :) idag är hon snart 2 år och frisk.

    Väntar lillasyster nu som kommer födas med planerat snitt.
  • Sodergok
    emphz skrev 2019-09-20 10:46:34 följande:

    Tog 8 h efter första dosen innan värkarna kom igång sen 32 h med aktivt värkarbete innan krystvärkarna kom. Då förlorade dock min dotter sin puls och det blev akut att få ut henne, med hjälp av sugklocka och tryck på magen föddes hon en kort stund senare. Detta hade dock ingenting med igångsättning att göra utan berodde på extremt kort navelsträng som inte räckte när hon kom så pass långt ner. Hon behövde cpap:as i några minuter, och sola i 2 dygn pga gulsot men mådde annars jätte bra. Andades själv efter några minuter med cpap och åt direkt själv :) idag är hon snart 2 år och frisk.

    Väntar lillasyster nu som kommer födas med planerat snitt.


    Förlåt för att lägger mig i men troligen så var det nog igångsättningen som gjorde att hon behövde komma ut fort, spec om det användes dropp det brukar inte bebisarna gilla, det ger onormalt starka och långa värkar på ett ganska onaturligt sätt. Så pass kort navelsträng kan det inte ha varit så att hon inte ens kunde födas fram? Låter helt otroligt sa de verkligen det?
  • neaaaak

    2 vaginala förlossningar och 2 igångsättningar

    Första igångsättningen (3dje barnet) fick jag i v. 37+0

    Jag hade grym gravid klåda och foglossning från helvetet (hade haft sen v. 20.) jag fick igenom 37+0 dels pga att han beräknades va stor.

    Från första värk tog det 24 timmar. Dock reagera min kropp med otroligt jobbiga värkar. Snittade ca 7st på 10 min hela tiden. Ut kom han iaf 4300gram och 52cm.

    Andra igångsättningen var av samma anledning. Men pga av platsbrist blev det i 38+0. Exakt samma procedur med värkar osv hon tog 22timmar. Vägde 4165gram och 49cm.

    Jag upplevde trots konstanta värkar att de förlossningarna var betydligt bättre än mina 2 första vaginala som tog 79timmar resp 2 1/2timme.

  • emphz
    Sodergok skrev 2019-09-20 20:52:45 följande:

    Förlåt för att lägger mig i men troligen så var det nog igångsättningen som gjorde att hon behövde komma ut fort, spec om det användes dropp det brukar inte bebisarna gilla, det ger onormalt starka och långa värkar på ett ganska onaturligt sätt. Så pass kort navelsträng kan det inte ha varit så att hon inte ens kunde födas fram? Låter helt otroligt sa de verkligen det?


    Hade varken onormalt långa eller starka värkar eller något dropp.. Hade en super fin och lagom snabb process med bra värkar och öppning genom hela, det var först vid krystvärkarna som hon blev påverkad och pulsen försvann ofta.

    Hon kunde ju uppenbarligen födas fram, men blev väldigt påverkad av det sista 40 minuterna. Mest troligt, det är alltså ingen som vet varför och aldrig någon som kommer kunna få svar på heller varför, pga kort navelsträng.

    Delade knappast med mig för att få min förlossning ifrågasatt.
  • Naya
    babyloonez skrev 2019-09-19 18:13:37 följande:

    pga extrem ångest,trauma+rökning så frågade jag min bm läkare om man kan starta förlossningen tidigare alltså någon vecka. jag ska få en remiss in och han sa att det va möjligt.

    är det någon med erfarenhet som fått sin förlossning tidigare igångsatt? varför? hur långt innan fick ni föda istället för bf? gick allt bra?

    vill höra allt


    Vad menar du med rökning?
  • Vivala

    Jag hade förvärkar som var extremt kraftiga. Fick sovdoser med panocord men jag vaknade av sammandragning typ varje timme. Höll på så sen v 34.

    När jag va i v39 så sökte jag till förlossningen akut. Jag va 3 cm öppen, andra barnet, och sa att jag orkar bara inte mer nu ibland har jag lust att sticka upp en kniv så vattnet går och jag får det här överstökat.

    Fick sova över med panocord och nån astma medicin som ska stoppa sammandragningarna. Sov 3 timmar och sen fråga dem hur jag kände. Sa att jag vill inte åka hem jag orkar inte mer. Då bestämde dem att dem skulle ta hål på hinnorna så vattnet gick. 6 timmar senare vart det bebis.

    Blev igångsatt av humanitära skäl hette det.

Svar på tråden starta förlossning tidigare