• impa07

    Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?

    Hej!

    Hur tidigt efter förlossningen började era sambos vara borta på fritidsgrejer?

    Vårt barn är tre veckor och jag känner mig tveksam till att sambon vill börja med ett nytt(dessutom kostsamt nu när vi har låg inkomst) föreningsengagemang som är lite svår att planera tidsmässigt.

    Jag kan ju av förklarliga skäl (amning) knappt gå hemifrån ens en timme och känner mig väldigt sliten då jag är vaken om nätterna och försöker plugga heltid distans på dagarna. Sambon är pappaledig och repar med sitt band en gång i veckan redan, och går i kyrkan varannan vecka. Är jag ogin som känner att ytterligare ett engagemang blir för mycket? Hur har ni gjort med er sambos egentid och er egna och hur tidigt efter förlossning?

  • Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?
  • impa07

    Hur har ni gjort med er egentid och sambons? Kul att höra hur andra får det att funka.

  • Guldbarb

    Om du inte ammat hade du kunnat vara på lika mycket egna saker då? Är han beredd på att ställa in om du ex behöver avlastning för att kunna studera?

  • impa07

    Just det här föreningsengagemanget är lite svårt att ställa in med kort varsel.

    Om jag inte ammat hade jag nog försökt få lite egentid absolut, men det är svårt nu. Sambon vill av förklarliga skäl inte att jag är borta mer än en timme och hittills har det inte ens blivit det, kanske 10 min max.

  • impa07

    Den andra delen är att föreningsengagemanget är dyrt och jag tycker att vi behöver spara inför en hel del kostsamma utgifter framöver som vi nog inte kan lösa om vi inte sparar. Tycker det är lämpligare när jag inte pluggar och vi har två inkomster.Men samtidigt vet jag ju att detta är något han gärna vill göra och jag vill ju på ett sätt unna honom det. Svårt är det!

  • fjanten

    Vi har fortsatt med våra aktiviteter efter barnen kommit. Efter första studerade jag, med ca 1 obligatorisk träff i veckan/varannan vecka. Då var min man hemma med sonen, jag pumpade ur och han gav flaska. Jag dansade en gång i veckan, och min man spelade en lagsport en gång i veckan. Han arbetade heltid förutom vid mina obligatoriska studietillfällen.

    När andra kom (då var första 1 år), var vi hemma båda två. Han föräldraledig och jag skrev magisteruppsats. Även här körde min man på med sin lagsport och jag med min dans.

    Väntar trean nu. Tveksamt på om någon av oss kommer vara sugen på regelbundna aktiviteter på ett tag p.g.a. nyfödd+3åring+4åring, men när det börjar flyta på så får vi köra igång. Nu har vi dock hus som kräver lite mer än vår bostadsrätt som vi bodde i när de äldre barnen kom.

    Kan nämna att jag började arbeta när 2:an var 4 månader, men ammade på och min man gav flaska med urpumpat när jag var på jobbet.

    Tänker rent spontant att ni bör satsa på att få ut dig ur huset lite mer, men det behöver ju inte betyda att han ska behöva strunta i föreningsengagemanget. Beroende på tidsåtgång.

  • impa07

    Jag har testat att pumpa men det verkar inte funka för mig, däremot att amma är utan problem. Men det gör ju att jag blir lite låst till bebis och hemmet givetvis. Annars hade ju pumpning gjort att vi båda kunde komma ut lite mer, även jag.

    Inspirerande att ni fick det att funka så snabbt och att ni båda kunde fortsätta med era aktiviteter! Jag vill ju som sagt att han ska kunna ta det nya engagemanget också men vet inte hur/om det funkar nu, tidsmässigt och ekonomiskt. Men kul att höra andras erfarenheter.

  • neaaaak

    Sambon har varit igång med sin aktivitet redan samma dag när vi kom hem från fl (fick åka hem efter 6tim) med båda barnen. Har även 2 äldre barn med. Allt har rullat på helt som vanligt. Hans aktivitet tar upp 3dgr i veckan 2utav barnen har 2ggr/v vardera.Sen har vi hus på landet med en hel del saker som ska göras. Jag pluggar 100% med. Det finns 2 alternativ antingen ta med barnet som man ammar eller annars lämna barnet med pappan och pumpa ur. Jag har valt bort att ha någon egen aktivitet. Jag har istället egentid måndag o torsdag när jag handlar, vilket jag själv tycker är skönt. Sen går jag ut och äter ibland med vänner osv. Allt handlar om att ge och ta..

  • impa07

    Ja klart det är ett givande och ett tagande...Tyvärr verkar pumpning inte funka och att ta med bebis blir ju inte riktigt egentid då...Att kunna åka och handla själv låter ju ljuvligt, när amningen är avklarad kanske...

Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?