• impa07

Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?

Hej!

Hur tidigt efter förlossningen började era sambos vara borta på fritidsgrejer?

Vårt barn är tre veckor och jag känner mig tveksam till att sambon vill börja med ett nytt(dessutom kostsamt nu när vi har låg inkomst) föreningsengagemang som är lite svår att planera tidsmässigt.

Jag kan ju av förklarliga skäl (amning) knappt gå hemifrån ens en timme och känner mig väldigt sliten då jag är vaken om nätterna och försöker plugga heltid distans på dagarna. Sambon är pappaledig och repar med sitt band en gång i veckan redan, och går i kyrkan varannan vecka. Är jag ogin som känner att ytterligare ett engagemang blir för mycket? Hur har ni gjort med er sambos egentid och er egna och hur tidigt efter förlossning?

• Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?
  • Gasellen87

Med första barnet åkte han hem från BB em efter dottern föddes. Gjort sitt på kvällen och jobbade dagen efter, hämtade oss på kvällen. Fortsatte sedan jobba och göra sitt varje kväll. Tillläggas att han troligen fick en livskris när han blev pappa. Kunde inte hålla dottern på 3 månader. Jag fick egentid när min mamma eller syster kom. Åkte då och handlade. Helammade 6 månader och sen delammade tills hon va 8 månader.

Andra barnet var han kvar på BB så vi åkte hem tillsammans. Tog ut sina 10 dagar och semester 4 veckor efter det. Hade sina aktiviteter 1-2 grr i veckan och bara om det va ok med mig. Helammade tills han va 7.5 månad.

Väntar nu nr 3, han har nu slutat med sin aktivitet och tränar istället gym där han själv kan styra tiderna, tidig morgon eller när det passar. ( eget val) han planerar att ta ut 10 dagar i samband med födelse och vara hemma juni-aug tillsammans med oss alla. (Bf februari).

Min andra vägrade flaska så där fanns INGEN egentid på de 7.5 månaderna. Men det är så kort tid i livet. Jag planerar att amma nu oxå och känner att de där med egentid inte är så viktigt första tiden. Man hinner sen!

• impa07

Det känns rätt tufft att vara ensam med bebis dygnet runt utom kanske en timme om dagen när han går ut och går och jag kan plugga. I övrigt är det ju som för mammor mest, äta medan bebis ammar osv. Egentligen är väl att kunna duscha :). Men föreningsengagemanget och repet tar ju minst 10 h i veckan isf och under den tiden kan jag heller inte nå honom om det skulle behövas. Sen det ekonomiska då...

Men det kanske är en vanesak. Mitt ex var hemma 100 procent med mig och bebis första tiden, så jag antar att det känns ovant med att sambon ska vara borta så mycket. Och ja jag kan erkänna att jag även som mamma längtar mycket efter att få komma iväg lite.

• JodiBabe
    impa07 skrev 2019-09-19 21:29:46 följande:

Hej!

Hur tidigt efter förlossningen började era sambos vara borta på fritidsgrejer?

Vårt barn är tre veckor och jag känner mig tveksam till att sambon vill börja med ett nytt(dessutom kostsamt nu när vi har låg inkomst) föreningsengagemang som är lite svår att planera tidsmässigt.

Jag kan ju av förklarliga skäl (amning) knappt gå hemifrån ens en timme och känner mig väldigt sliten då jag är vaken om nätterna och försöker plugga heltid distans på dagarna. Sambon är pappaledig och repar med sitt band en gång i veckan redan, och går i kyrkan varannan vecka. Är jag ogin som känner att ytterligare ett engagemang blir för mycket? Hur har ni gjort med er sambos egentid och er egna och hur tidigt efter förlossning?

Jag tycker inte du är ogin. Du behöver hjälp under den här tiden och då ska det vara på lika villkor.
  • tossaliten

Jag tycker inte det är nåt konstigt! Klart han ska greja med fritidsaktiviteter. Bara han är hemma däremellan och är delaktig. 

Jag skulle aldrig säga nej till en sån sak eftersom om man får vara iväg och göra sånt man tycker är skoj så blir man mer engagerad och har ork att vara fullt delaktig när man är hemma.

Min man var på fotboll och lite sånt redan efter några dagar. Jag klarar mig själv även om jag är vaken på nätterna och är trött. Jag förväntar mig sedan när jag kan släppa bebisen mer att jag får samma möjligheter som han har nu.

• impa07

Ja han är ju redan engagerad 1-2 grejer per vecka, nu talar vi om ett tredje engagemang. Och ja efter denna vecka känner jag väl att det är risk att jag inte klarar mina studier pga det är för tufft. Så kanske att ett tredje engagemang ändå får vänta, även om det gör mig ont att neka...I den bästa av världar hade ju allt gått att genomföra.

• LoveRain

Personligen tycker jag att det är lite märkligt att vilja lägga så mycket tid på ett fritidsintresse när man har ett litet barn. Vill man inte spendera mer tid med barnet och mindre tid själv/med andra? Tycker det är en konstig prioritering av din sambo, han borde lägga mer tid på er som familj istället. Det är så kort tid ens barn är bebis, varför inte ta vara på den?

• beccagranen
    impa07 skrev 2019-09-20 10:08:02 följande:

Ja han är ju redan engagerad 1-2 grejer per vecka, nu talar vi om ett tredje engagemang. Och ja efter denna vecka känner jag väl att det är risk att jag inte klarar mina studier pga det är för tufft. Så kanske att ett tredje engagemang ändå får vänta, även om det gör mig ont att neka...I den bästa av världar hade ju allt gått att genomföra.

Det är mer än nog med två nuvarande engagemang. Vad ger dessa engagemang honom? Alltså är det något han gör i syfte för sin karriär, nöje eller för hälsan?

Att ha tre "hobbys" för eget nöjes skull, samtidigt som han förväntas tillbringa tid med sitt nyfödda barn, dig och stötta dig i dina studier känns övermäktigt. Om det dessutom belastar er ekonomiskt så ska det vara rejält lönsamt på sikt med dessa engagemang och inte bara för nöjets skull. Annars tycker jag han är sjukt egoistiskt,
  • MsM84
    impa07 skrev 2019-09-20 10:08:02 följande:

1-2 aktiviteter låter hanterbart men mer än så hade inte känts ok för mig - dock beror det ju på hur er vardag ser ut och hur mycket tid aktiviteterna tar. Däremot tycker jag inte det känns schyst att han vill göra en aktivitet som innebär att ni inte kommer ha råd att spara som ni verkar behöva göra utan han prioriterar aktiviteten högre. Tar han lika stort ansvar för valen i er ekonomi som du gör? Låter som att han låter dig vara den elaka som säger nej trots att ni båda vet att det inte är lämpligt just nu och det känns inte så schyst isf.
  • 2barnsmorsan

[quote=79913659][quote-nick]impa07 skrev 2019-09-20 10:08:02 följande:[/quote-nick]Ja han är ju redan engagerad 1-2 grejer per vecka, nu talar vi om ett tredje engagemang. Och ja efter denna vecka känner jag väl att det är risk att jag inte klarar mina studier pga det är för tufft. Så kanske att ett tredje engagemang ändå får vänta, även om det gör mig ont att neka...I den bästa av världar hade ju allt gått att genomföra.[/

Jag hade inte tyckt att det var okej speciellt inte utifrån övrigt du skrivit i tråden om att aktiviteten dessutom gör er ekonomi ansträngd och att du vill ha hjälp hemma. 1-2 fritidsaktiviteter per vecka utöver arbete tycker jag låter lagom under de förutsättningarna. Inte ännu mer borrats för honom, när får han då tid att bonda med barnet. Ert barn är ju pyttelitet och jag antar att det är första barnet? Då kan man ju behöva extra stöd och avlastning.

• JodiBabe
    LoveRain skrev 2019-09-20 10:19:19 följande:

Personligen tycker jag att det är lite märkligt att vilja lägga så mycket tid på ett fritidsintresse när man har ett litet barn. Vill man inte spendera mer tid med barnet och mindre tid själv/med andra? Tycker det är en konstig prioritering av din sambo, han borde lägga mer tid på er som familj istället. Det är så kort tid ens barn är bebis, varför inte ta vara på den?

+1
Svar på tråden Hur tidigt sambo borta efter ni fått barn?