• Anonym (Ts)

    Inneboende, vad gäller? Brådskande..

    Jag ska hyra ut mitt sovrum till en inneboende. Har haft kompisar som bott hos mig ett par gånger men detta är en helt okänd icke svensk person.

    Vad ska jag stå för? Rummet är möblerat med dubbelsäng, tv+TV-bänk, sängbord, lampa.

    Ska jag tillhandahålla:

    Lakan?

    Täcke?

    Kuddar?

    Tvål?

    Toapapper?

    Eller nåt annat jag inte tänkt på?

    Vi har 2 garderober var, en med hyllplan och en för att hänga kläder. Har delat upp badrumsskåpet samt kyl/frys/skafferi.

    Har skrivit ut ett inneboende kontrakt men glömde kvitto som hen såklart behöver få när denne betalat hyra och deposition. Ska jag ta det på samma eller skriva 2 olika?

    Måste även skriva inventarielista.

    Hen kommer med saker idag och flyttar hit (med sin katt) imorgon. Kan jag kräva betalning idag?

    Tacksam för snabba svar.

  • Svar på tråden Inneboende, vad gäller? Brådskande..
  • Kjell2

    Vad som ingår får ni avtala om.

    Skriv två kvitton, ett för hyra, ett för deposition.

    Deposition tar du vid inflytt

    Hyra när ni kommit överens om när hyran ska betalas.

  • Smillefix

    Det enklaste är om du står för alla gemensamma förbrukningsartiklar t.ex toapapper, tvål, diskmedel, rengöringsmedel, städartiklar, dammsugarpåsar, kaffefilter osv. Ska ni köpa kryddor mm skafferivaror separat eller dela på en del av det med?

    Räkna på en rimlig summa och lägg på det utöver hyran. Det kommer ändå att vara du som köper allt sådant. När jag hade inneboende delade jag bara hyran på hälften (vi hade lika stor del var av lägenheten) och lade på 10% för slitage på möbler, det blev ju så att jag därmed betalade mer än min inneboende för boendet per månad eftersom jag stod för alla förbrukningsvaror dessutom fick jag ersätta stekpannor och porslin mm som min inneboende förstörde och det kändes inte helt ok.

    Glöm inte kostnad för el, internet, hemförsäkring och om du har andra kostnader för boendet.

    Täcke, kudde har jag stått för när jag hyrt ut för att jag har haft extra, lakan har den inneboende fått ha egna men allt sådant får ni komma överens om vad som passar er bäst och vad du har att tillhandahålla.

    Ta gärna en månadshyra i deposition, ifall personen plötsligt flyttar ut utan uppsägningstid eller har sönder saker eller förstör väggar etc så har du en säkerhet.

Svar på tråden Inneboende, vad gäller? Brådskande..