Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Olovlig frånvaro

Anonym (Va?) skrev 2019-09-20 16:54:47 följande:

Om man exempelvis missat när de ringt efter en är det olovlig frånvaro då?

Det beror väl på lite vad man har för avtal. Det finns ju upplägg där du som vikarie lägger in i systemet de dagar som du ska jobba och iochmed det åtar dig att finnas tillgänglig för jobb de dagarna. (Man kan dock gå in och avboka sig om nåhot annat uppkommer innan man fått ett konkret uppdrag). Om man då inte finns tillgänglig, har man ju brutit mot avtalet och kan säkert anses ha olovlig frånvaro.

Du får kolla vad det står i dina avtal.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-21 08:06:09 följande:

Det beror väl på lite vad man har för avtal. Det finns ju upplägg där du som vikarie lägger in i systemet de dagar som du ska jobba och iochmed det åtar dig att finnas tillgänglig för jobb de dagarna. (Man kan dock gå in och avboka sig om nåhot annat uppkommer innan man fått ett konkret uppdrag). Om man då inte finns tillgänglig, har man ju brutit mot avtalet och kan säkert anses ha olovlig frånvaro.

Du får kolla vad det står i dina avtal.

De dagar du kan jobba ska det stå i första meningen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-21 09:08:43 följande:

Men så du menar att man ska sitta och vänta på att bli bokad till ett jobb? Hur ska man överleva ekonomiskt? Då kan man ju inte ha en timanställning eftersom att man alltid blir olovligt frånvarande om man arbetar någon annanstans en dag exempelvis. Bara för att man finns tillgänglig så betyder ju inte det att något annat kan uppstå.

Vart står något sådant i ett anställningsavtal?

Får man ett annat jobb anmäler man ju av sig och står därmed inte längre som tillgänglig i systemet. Jag vetinte exakt hura avtalet skulle se ut, men rimligtvis får man info vid anställning.Är du osäker, fråga ag och/eller facket på arbetsplatsen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (My) skrev 2019-09-21 10:05:38 följande:

Beror ju på vart man jobba. Jag jobbade som timvikarie där vi på in vilka dagar vi kunde jobba och vilka tider. Hade jag då lagt in att jag kunde jobba då skulle jag vara tillgänglig på telefon fram tills 30 minuter efter att de skiftet började och vara beredd på att åka till jobbet på en gång. Hade jag annat planerat kunde jag ta bort att jag kunde jobba dessa dagar med 24 timmars varsel om jag inte blivit bokad än.

Precis, det är den typen av upplägg som jag menar. Tror det är ganska vanligt inom tex hemtjänsten.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 11:18:36 följande:

Du ska inte lyssna på vad anonym (hanna) skriver efter som det inte stämmer.

Då had My också fel då?

Jag har i alla fall hört från folk och ag som har det upplägget av typen My beskriver. Men är du 100% säker på att sådana upplägg inte finns så är jag inte den att diskutera om det. Det viktga är ju att ts tar reda på vad som gäller för henne på hennes arbetsplats, och att hon tex kollar upp detta med fackets avdelning på arbetsplatsen.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:18:38 följande:

Läs igen vad du har skrivit.

Om man står tillgänglig säg 14 oktober och blir uppbokad just 14 oktober så blir olovlig frånvaro om man inte dyker upp på jobbet den 14 oktober. Gör man av sig med att man är sjuk är det helt ok.

Om man bestämmer sig att ubder hösten så ska jag studera så bokar jag inte upp mig på jobb. Det är enligt dig olovlig frånvaro. Vilket är fel. Så länge man inte tackat ja eller ställt sig tillgänglig och fått pass så här man inte brutit något kontrakt.

Då har du missförstått vad jag skrivit. Kanske har jag formulerat mig otydligt. Jag menar precis så som My skrev. Har man ett sådant upplägg men inte finns tillgänglig när man sagt att man ska var det bryter man mot den uppgörelsen/avtalet.

Jag menar inte alls såsom du skriverhär ovan i det sista stycket så det kan vi skippahelt att diskutera kring. Förstår inte hur det går atttolka det jag skrev så, men det spelar ju ingen roll för sakfrågan.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:40:11 följande:

Jag förstår att du i efterhand menar så som my skrev (vilket är rätt vanligt förutom art man inte alltid har någon tidsgräns för när man kan ta bort sin tillgänglighet) men det var inte det du skrev och inte det ts reagerade/ifrågasatte.

Det finns väl i gen aledning att diskutera vad du tror att jag menade, det ger mig verkligen ingenting. Jag menade previs den typ av upplägg som My skriver om, och om du tror mig eller ej är ju ganska ovesäntligt för mig och för tråden.

Mitt råd till ts är att kolla upp vad som gäller på hennes arbetsplats så att hon följder de regler som finns där.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:47:05 följande:

Jag förstår vad du egentligen menade men det hjälper inte när du inte skriver. Du vet för att folk ska förstå så är det vanligt att man skriver vad man menar, inte något annat.

Oavsett så får man inte olovlig frånvaro för pass man aldrig fått eller tackat nej till. Ts chef har gjort fel, det har skett ett missförstånd alt ett slarvfel.

Om ts har ett sådant upplägg som My skriver om och inte avbokat sin tillgänglighet i tid kan det ju vara så att ts gjort fel. Då måste man ju avboka sin tillgänglighet 24 timmar innan passet oavsett om det sedan visar sig att man får ett faktiskt erbjudande om jobb eller ej.

Men ts borde ju i så fall känna till att hon har ett sådant upplägg, så mycket tyder ju på att det blivit ett fel från ag.

Ändå viktigt att ts kollar upp sina villkor tycker jag.
  • Anonym (Hanna)
    Tiina87 skrev 2019-09-21 14:57:38 följande:

Oavsett så ger det inte olovlig frånvaro såvida man inte redan fått passet.

Jag tror att det kan ge det, det är den info som jag fått (om man har en sån uppgörelse). Men du menar att jag har fel och jag tror inte vi kommer längre än så.

Det viktiga är ju att ts kollar upp vad som gäller för henne, inte vad du eller jag tror.
  • Anonym (Hanna)
    elmadumle skrev 2019-09-22 01:29:36 följande:

Som timvikarie inom vården i kommunen lägger man tillgänglighet via dator/mobil, man blir bokad med ett sms, ligger man inte tillgänglig kan man få en förfrågan om man kan jobba som man ska svara ja eller nej på. 

Man kan inte få ogiltig frånvaro genom att ta bort sin tillgänglighet vilket man kan göra när som helst på dygnet  Så är det i våran kommun.

Men om du ligger kvar som tillgänglig och får ett sms men inte åker ut och jobbar?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Va?) skrev 2019-09-23 11:36:34 följande:

Ja det är ju det som är frågan här, bara för att jag lämnat in att jag finns tillgänglig så kan det väl inte betyda att jag ska sitta och vänta på att de ev ringer. Har man bara en timanställning så sitter man väl inte och rullar tummarna dag in och dag ut utan man skaffar väl sig en till timanställning minst och så tar man jobb där man får jobb. Eller menar dem att man ska vara helt bunden till den arbetsplatsen utan möjlighet till något annat även om deras behov är kanske 1 gång i veckan OM ENS det.

Kan väl inte vara lagligt? Som sagt skulle jag ha blivit bokad låt oss säga onsdagen den 30 så skulle jag ju ha haft olovlig frånvaro om jag accepterade passet men sedan inte dök upp och heller inte anmälde giltig orsak för min frånvaro.

I detta fallet så har jag inte varit bokad, dvs vi har inte kommit överens om något arbetspass och ändå anses jag ha varit olovligt frånvarande?

Det finns alltså upplägg som innebär att om du registrerat dig som tillgänglig måste du också vara tillgänglig för att ta det passet. Man går alltså in i ett datasystem och registrerar sig aktivt på specifika pass eller dagar som tillgänglig för inhopp

Är du inte längre tillgänglig för att du fått annat jobb eller känner för att vara ledig så avregistrerar du den dagen och står inte längre som tillgänglig.

Om du inte avregistrerar och får ett uppdrag och inte åker in på jobb så räknas det som att du inte kom till jobbet när du skulle (alltså oanmäld frånvaro). De jag känner till som har det systemet bara smsar till en person som är registrerad som tillgänglig. Denna person ska då åka in och jobba, man inväntar inget "ja tack eller nej tack" utan man blir automatiskt inbokad.

Men naturlogtvis kan man avregistrera sig på pass som man tidigare registrerat sig på och räknas då inte längre som tillgänglig och inte heller som oanmält/olovlogt frånvarande.

Så man är inte bunden till den arbetsplatsen "utifall att", utan möjlighet till något annat. Men om något annat dyker upp måste man avregistrera sig från det passet/den dagen,

Jag tvivlat dock på att din arbetsplats har detta system eftersom du inte känner till det, då verkar ju deras infomation vara undermånlig. Då ska naturligtvis få adekvat infomation om vullkor för anställningen. Har du bara en allmän överenskommelse om att hoppa in vud behov efter en förrågan lär ni inte ha detta system, vad jag tror.

Så fömodlogen/förhoppningsvis är brevet ett misstag. Men du måsye förstås kolla upp det, och få det tillrättat om det blivit fel.
Svar på tråden Olovlig frånvaro