• thegu

    Graves sjukdom gravid v8

    Hoppas det finns några här med samma problem, behöver verkligen råd kring detta!

    För ett år sedan behandlades jag med radiojod på grund av Graves tyreotoxikos. 
    Allt gick som det skulle och jag fick börja med Levaxin. Nu är jag gravid i v 8 och har precis fått reda på att jag fortfarande har antikroppar kvar (TRAK). Detta är tydligen inte bra för barnet men inget som jag hade en aning om innan jag blev gravid! Jag trodde att jag skulle vara "frisk" vid det här laget!! Är det någon här som har varit med om samma sak? Hur gick det för er??

  • Svar på tråden Graves sjukdom gravid v8
  • Lippstick2016

    Heeej!

    När jag blev gravid gick jag på levaxin och blev gravid och i samband med detta var mina prover plötsligt väldigt låga. Fick sluta med levaxin och dem misstänkte graves sjukdom. Har haft antikroppar hela graviditeten förutom att dem plötsligt försvann i vecka 37. Vart många besök hos spec mvc och nu sitter jag här gravid i vecka 40. Hoppas allt går bra med dig och din graviditet också!!

  • thegu

    Då låter det ju som att det har gått bra för dig, vad kul! Har du någon aning om hur höga antikroppsnivåer du har haft? Har du fått någon behandling mot din misstänkta Graves?

  • Lippstick2016

    Jo dem började på 8 och sjunk lite lite varje månad på slutet låg dem på 1.8 och då sa läkarna att det va precis på gränsen till att vara okej. Hur höga värden har du?

  • Lippstick2016

    Jo dem började på 8 och sjunk lite lite varje månad på slutet låg dem på 1.8 och då sa läkarna att det va precis på gränsen till att vara okej. Hur höga värden har du?

  • Anonym (...)

    Jag hade också trak-antikroppar under graviditeten, var nog graviditetshypertyreos som jag hade. Fick ingen behandling. Hur kan det påverka barnet?

  • Lippstick2016

    fetal tyreotoxikos, prematur förlossning, tillväxtstörning, hjärtsvikt och fosterdöd om antikropparna går över till moderkakan.

  • thegu

    Jag låg på strax över 4.. Hoppas det sjunker för mig också. Blev iallafall remitterad till endokrinologen så får se vad som händer nu.

    TRAK-antikroppar kan passera placenta och påverka barnets ämnesomsättning både före och efter födsel. Däremot verkar det inte som att det är så känt i vården.. Har läst mig till det själv.

  • Anonym (...)
    Lippstick2016 skrev 2019-09-21 13:05:21 följande:

    fetal tyreotoxikos, prematur förlossning, tillväxtstörning, hjärtsvikt och fosterdöd om antikropparna går över till moderkakan.


    Usch då. Jag födde i v 33, kanske var därför...
    thegu skrev 2019-09-21 13:27:15 följande:

    Jag låg på strax över 4.. Hoppas det sjunker för mig också. Blev iallafall remitterad till endokrinologen så får se vad som händer nu.

    TRAK-antikroppar kan passera placenta och påverka barnets ämnesomsättning både före och efter födsel. Däremot verkar det inte som att det är så känt i vården.. Har läst mig till det själv.


    Hur kan barnets ämnesomsättning påverkas? Mitt barn är väldigt stort för sin ålder. Är 2 år och har kläder för 6-7åringar.
  • thegu
    Anonym (...) skrev 2019-09-21 13:39:46 följande:

    Usch då. Jag födde i v 33, kanske var därför...Hur kan barnets ämnesomsättning påverkas? Mitt barn är väldigt stort för sin ålder. Är 2 år och har kläder för 6-7åringar.


    Tror att barnen kan få antingen hög eller låg ämnesomsättning eller inte påverkas alls. Men skulle nog tro att man hade märkt fler symptom än att barnet är stort för sin ålder om det hade varit påverkat
  • Lippstick2016

    Men 4 är ändå bra omman jämför med mina värden jag hade. De gick ju bra för mig trots allt jag tror du har väldigt goda chanser med för denna graviditet. Det sägs ju att hellre för låga värden på tsh än för höga.

  • thegu
    Lippstick2016 skrev 2019-09-21 18:13:24 följande:

    Men 4 är ändå bra omman jämför med mina värden jag hade. De gick ju bra för mig trots allt jag tror du har väldigt goda chanser med för denna graviditet. Det sägs ju att hellre för låga värden på tsh än för höga.


    Ja hoppas verkligen det! Tusen tack för svar!
  • Anonym (...h)

    TRAK kan var kvar i flera åååår efter behandlingen påbörjats :/ Och nej, det är inte bra för fostret.

Svar på tråden Graves sjukdom gravid v8