• Anonym (Frustrerad och rådvill)

Lämna partner pga otillfredställande sex?

Jag går och våndas nåt hemskt! Vi har varit ett par i 20 år och i början hade vi sjukt bra sex. Vi kunde nästan inte hålla oss i från varandra och hade sex så ofta vi kunde. Innan vi bodde ihop så hade vi en bit att åka, så vi sågs på helger och då kunde vi ha sex 10-12 ggr. När vi flyttat ihop så fortsatte det men inte lika desperat eftersom vi hade tillgång till varandra på ett annat sätt och visste att vi kunde ha sex när vi ville.

Jag (mannen) gillar mer än att bara penetrera. Jag älskar sug och slick, massage och smekningar. Och det var det mycket av från början. Och min fru visade mig nåt nytt som jag inte hade vari med om tidigare: fontänorgasmer! Hon fick många och häftiga orgasmer varje gång vi hade sex och jag kände mig som en sexgud.

Men med åren har det gått både ner och upp igen. Men nu är det väldigt låg nivå på det hela. Vi har sex sällan, hon tar aldrig initiativ och hon är inte längre så intresserad av att själv få orgasmer. Detta är väldigt frustrerande. Alltså, mest att hon inte längre verkar intresserad av att ha sex över huvud taget.

Vi har pratat mycket och gått i familjeterapi och alltid säger hon att hon visst vill ha sex men inte så mycket längre. En helt acceptabel inställning. Att hon inte längre är intresserad av sin egen njutning förklarar hon med att hon inte orkar och att det inte är så intressant längre.

Vi är snart 60 och när vi träffades hade vi båda snart flygfärdiga barn och vi skaffade inte några gemensamma barn. Så den ekvationen borde vara till vår fördel men vi hade sex galet många gånger när vi fortfarande hade barn i huset i jämförelse med hur det är nu.

Så har vi det som väl antagligen är orsaken: Klimakteriet. Hon har nu gått in i menopausen och det är ju så det kan bli, men hennes intresse vek för flera år sedan och vi har diskuterat detta betydligt tidigare. Men låt gå för det. Hon har hormonella orsaker till vikande intresse för sex.

Även om hon säger att hennes slemhinnor är lite känsligare nu så är det inte nån markant skillnad och fuktig blir hon så det räcker till. Jag har inga stora krav på att ha sex ofta. En gång/vecka skulle vara helt OK och 2-3 ggr/vecka vore strålande. Hon nekar mig i princip aldrig sex, men det blir ju bara nåt som jag gör. Hon är liksom inte deltagande och då känns det hela mer eller mindre meningslöst även för mig. In-ut-sprut-slut är ingenting för mig. Sex är något båda deltar i och vill ha ut något utav.

Tar inte jag initiativ till sex så blir det aldrig sex eftersom hon helt slutat att ta eget initiativ. För ett tag sedan lät jag helt bli att ta några initiativ och det gick nästan 4 månader innan jag inte klarade att hålla på mig längre. Men inte något alls från henne. Inget initiativ, inga frågor. Bara en sovande hustru bredvid mig.

Så här står jag då med en växande frustration som får det att kännas som om jag ska sprängas. Ska alltså mitt sexliv vara slut nu? För mig känns det som jag fortfarande står mitt i livet. Både hennes och mina släkter är fyllda av seglivade människor som levt till de blev mellan 90 och 100 och hade det mesta av kroppsliga och själsliga förmågor i behåll hela tiden. Det skulle ju kunna bli så att även jag en dag vaknar och inte längre tänker på sex. Det händer ju även män. Men jag skulle lika gärna kunna leva 25-30 år till och ha en bibehållen sexdrift.

Vi har diskuterat det, och hon skulle inte kunna tänka sig att jag får söka sex nån annan stans. Så då återstår ett val mellan två svåra alternativ:
    1. Ge upp sexlivet och börja bowla (eller nåt).
    2. Skilja mig och åtminstone kunna leva på hoppet om att träffa en ny kvinna som verkligen vill ha sex.

Men skulle jag verkligen kunna stå för att välja 2? "-Nu har min fru kommit i klimakteriet så därför dumpar jag henne för en yngre förmåga." Usch! Det skulle jag nog inte klara av. Och dessutom har vi så många gemensamma vänner och jag gillar hennes släktingar som vi umgås mycket med och mina släktingar tycker mycket om henne, inte minst mina barn som känt henne länge.

Ge upp sex? Nej, det klarar jag inte heller. Även om jag inte begär sex varje dag så plågar det mig så fruktansvärt och det går inte en dag utan att jag drabbas av en nästan fysisk smärta över tanken på att mitt sexliv kanske är slut.

Jag har gjort några försök att prata om det, men hon är väldigt undvikande. Att prata med henne är som det där skämtprogrammet för dator. Det står en fråga, t.ex. "Är du dum i huvudet?" och finns det två knappar att klicka på, en Nej och en Ja. Försöker man klicka på Nej så byter knapparna plats. Man kan alltså aldrig klicka på Nej. Ungefär så är det att prata med henne nu.

Jag antar att hon är rädd för diskussionen, att jag ska säga att jag vill lämna henne. Det skulle försvåra hennes situation väldigt. Pensionen närmar sig för oss båda och det är sånt vi i vår ålder måste förhålla oss till. Hon kommer att få mycket mindre pension än jag och ingen av oss har nåt övrigt pensionssparande. Dessutom vill både hon och jag bo i hus på landet och det kommer hon inte att klara av utan nån som hjälper henne. Så det blir en liten lägenhet i stan för henne. Det kommer att bli besvärligt för henne med hennes hundar. Jag kommer att kunna fortsätta att leva som jag vill. Detta påverkar naturligtvis mig när jag funderar över hur jag ska lösa min situation. Jag vill henne ju inget illa. Så det blir lite en fråga om min lycka eller hennes. (Jovisst, vad säger att inte hon hittar nån ny man? Men nåt säger mig att det inte är det som hon vill.)

Ja, jag hade väl ingen fråga utan ville väl bara skriva av mig min frustration.

• Svar på tråden Lämna partner pga otillfredställande sex?
  • Gameofthrones

Du gillar respekterar din fru.

Det där kan jag tänka på ibland vad är det som händer med min karl och mig? Det är en stor åldersskillnad på oss och han är lite yngre än dig. Vi har barn 3 st.

Vi har bestämt oss att ha kvalitetstid med och utan barn. Idag har vi sex nog 1-3 ggr i veckan det kan gå mer i veckan eller bara en gång i veckan. Jag får mkt orgasmer.

Jag vill ju mer än någonsin tillfredsställa min karl och vara en bra mamma så gott jag kan. Min make säger att han inte kommer träffa ngn annan för det finns ingen bättre mamma till mina barn, har bästa kocken och frun i mitt liv. Men sexet då?! För mig är det en upplevelse man mår lik om bra.

Jag vet man kanske inte vill börja om från början med ngn annan. För idag har man det så bra med släkt vänner mm. Man vill inte förstöra det.

Man har ändå sitt liv och vänner och familj förstår dem riktiga vänner och familj gör det.

Jag vet inte vad du vill göra?! Det finns ju sexteraupeut, sexpartners medgivande för din fru? Gå bakom ryggen kanske är inte så bra? Det finns ju sexträffar som sköts snyggt proffsigt beroende på hur man vill ha det.

Kan du inte prata med din fru uppmuntra henne med sex, blommor, skäm bort henne lite? Resa utomlands?

Jag tror att många reser gör det sätter lite krydda på livet med sexet.

Jag blir glad om min make kan säga till mig om vårat sex skulle bli tråkigt. När jag kommer till klimakteriet. Det är nog ingen kvinna som tycker det är kul.

Det är nog därför jag är lite nojjig nångång när detta ämne kommer på tal.

Men är säker på att han inte bryr sig så mkt när det kommer...

• Anonym (Förklimakteriet)

Hej. Jag kopierade en del av din TS. som jag ville kommentera.

Så har vi det som väl antagligen är orsaken: Klimakteriet. Hon har nu gått in i menopausen och det är ju så det kan bli, men hennes intresse vek för flera år sedan och vi har diskuterat detta betydligt tidigare. Men låt gå för det. Hon har hormonella orsaker till vikande intresse för sex.

Även om hon säger att hennes slemhinnor är lite känsligare nu så är det inte nån markant skillnad och fuktig blir hon så det räcker till. Jag har inga stora krav på att ha sex ofta. En gång/vecka skulle vara helt OK och 2-3 ggr/vecka vore strålande. Hon nekar mig i princip aldrig sex, men det blir ju bara nåt som jag gör. Hon är liksom inte deltagande och då känns det hela mer eller mindre meningslöst även för mig. In-ut-sprut-slut är ingenting för mig. Sex är något båda deltar i och vill ha ut något utav.

Jag är i och för sig bara i för klimakteriet men redan nu har jag otroligt mycket problem med mina slemhinnor. Efter att jag haft sex så har jag fått stora sår mellan de yttre och inre blygdläpparna som tog nästan en vecka att läka ihop.

Min blåsa har börjat släppa ifrån sig små skvättar som även dem fräter på huden och irriterar. Utöver det så har jag fått problem med att det värker inne i hela slidan pga just slemhinnorna.

Tack och lov går det i perioder för mig men jag reagerar på hur du verkar se klimakteriet som någon liten parentes som vore marginell och knappt värt att nämna. För vissa kvinnor kan det bli oerhört fysiskt plågsamt! Vissa drabbas mest psykiskt. Minskad sexlust är en av dem. Det är dessutom en sorg att veta att man inte längre KAN få barn. Vi har gett våra barn liv, burit dem inom oss och fött fram dem med våran kropp. Det är en fantastisk förmåga som kommer gå oss förlorad. Vi känner hur vår kropp fullgjort sitt syfte och hur hela syftet med att vara kvinna försvinner. Att sex är meningslöst. Vi kan ju ändå inte få barn ergo våran kvinnlighet försvinner och dessutom läcker man urin. Hade du varit sugen på att ha sex om du kände att all din manlighet var borta och du läckte urin? Du säger att hon tappade sin sexlust redan innan klimakteriet så det kan ju inte vara det? Jag är som sagt bara i för klimakteriet. 

Prata med din fru om hur viktigt det är att även hon ska känna lust när ni har sex. Att du saknar den närhet du kände när ni njöt tillsammans. Be henne sedan att gå till läkaren för att få hjälp för sin minskade sexlust och klimakterieproblem. Jag har inte tagit mig för att gå dit själv än så jag vet inte hur bra den är men förhoppningsvis fungerar den bra.

Anonym (Förklimakteriet) skrev 2019-09-22 22:23:20 följande:

För vissa kvinnor kan det bli oerhört fysiskt plågsamt! Vissa drabbas mest psykiskt. Minskad sexlust är en av dem. Det är dessutom en sorg att veta att man inte längre KAN få barn. Vi har gett våra barn liv, burit dem inom oss och fött fram dem med våran kropp. Det är en fantastisk förmåga som kommer gå oss förlorad. Vi känner hur vår kropp fullgjort sitt syfte och hur hela syftet med att vara kvinna försvinner. Att sex är meningslöst. Vi kan ju ändå inte få barn ergo våran kvinnlighet försvinner och dessutom läcker man urin. Hade du varit sugen på att ha sex om du kände att all din manlighet var borta och du läckte urin? Du säger att hon tappade sin sexlust redan innan klimakteriet så det kan ju inte vara det? Jag är som sagt bara i för klimakteriet. 

Prata med din fru om hur viktigt det är att även hon ska känna lust när ni har sex. Att du saknar den närhet du kände när ni njöt tillsammans. Be henne sedan att gå till läkaren för att få hjälp för sin minskade sexlust och klimakterieproblem. Jag har inte tagit mig för att gå dit själv än så jag vet inte hur bra den är men förhoppningsvis fungerar den bra.

Jag får förtydliga mig: Det är hon som beskriver sina slemhinnor på det sättet, att de är lite skörare men det är ingen större skillnad. Om vi skulle ha penetrerande sex väldigt länge eller ofta skulle det nog kunna bli problem.

Dessutom hade hon låtit sterilisera sig innan vi träffades, så det där med barnalstring var ett definitivt avslutat kapitel redan då.

Vi har gått i terapi ett par gånger under årens lopp och för varje gång vi pratar om det så blir allt tydligare för mig: hon är inte längre intresserad av att försöka få till en lösning. Hon har inte längre motivationen. Jag tror tyvärr att hennes hormonsystem fungerar så att nu är detta med sex nåt som är passerat och hon uppfattar nog mig som jobbig samtidigt som kanske också hon känner att det är svårt att avvisa mig, så hon svarar undvikande för att slippa säga rakt ut att hon inte längre är intresserad av sex. Det är det jag är rädd för, för då finns det ju inte nåt hopp för mitt sexliv heller.

Jag får väl samla mig och försöka ta ett samtal till med henne om detta och bli lite mer konkret. Jobbigt!

Gameofthrones skrev 2019-09-22 20:23:29 följande:

Jag vet inte vad du vill göra?! Det finns ju sexteraupeut, sexpartners medgivande för din fru? Gå bakom ryggen kanske är inte så bra? Det finns ju sexträffar som sköts snyggt proffsigt beroende på hur man vill ha det.

Vi har ju gått i parterapi/familjeterapi men inte i sexterapi. Jag vet inte. Jag tror inte att jag får med henne på en vända till hos nån terapeut.

Det är ju inte så kul att gå bakom ryggen på sin fru. Det är så patetiskt på nåt sätt. Och hur skulle man hitta nån som vill vara älskarinna åt en gift man, bara så där? OK, jag förstår om två träffas och det uppstår attraktion och man inte klarar av att låta bli att ha sex, men att annonsera på en datingsajt efter en älskarinna? Nej, det kan jag inte se hur det skulle gå till. Och inte finns det nån i min närhet som är aktuell. Och så ska man klara av att hitta tid och plats för det utan att den andra märker nåt. Nej, det är inte nåt alternativ.
  • Anonym (Andreas)
    Anonym (Frustrerad och rådvill) skrev 2019-09-22 23:11:29 följande:

Jag får förtydliga mig: Det är hon som beskriver sina slemhinnor på det sättet, att de är lite skörare men det är ingen större skillnad. Om vi skulle ha penetrerande sex väldigt länge eller ofta skulle det nog kunna bli problem.

Dessutom hade hon låtit sterilisera sig innan vi träffades, så det där med barnalstring var ett definitivt avslutat kapitel redan då.

Vi har gått i terapi ett par gånger under årens lopp och för varje gång vi pratar om det så blir allt tydligare för mig: hon är inte längre intresserad av att försöka få till en lösning. Hon har inte längre motivationen. Jag tror tyvärr att hennes hormonsystem fungerar så att nu är detta med sex nåt som är passerat och hon uppfattar nog mig som jobbig samtidigt som kanske också hon känner att det är svårt att avvisa mig, så hon svarar undvikande för att slippa säga rakt ut att hon inte längre är intresserad av sex. Det är det jag är rädd för, för då finns det ju inte nåt hopp för mitt sexliv heller.

Jag får väl samla mig och försöka ta ett samtal till med henne om detta och bli lite mer konkret. Jobbigt!

Ställ en rak, ärlig och konkret fråga om hon inte tycker att du förtjänar ett sexliv? Gå direkt till pudelns kärna och våga sätt ord på det hon undviker. Var obekväm. Du behöver inte anklaga eller skuldbelägga utan bara ställ en rak fråga utifrån dig själv.
  • Anonym (Freya)

Frågan är väl om du värderar regelbundet sex högre än relationen med din fru? För du gifte dig väl inte enbart för att ha säkrat sex i x antal år framöver? Hon är väl inte enbart en kk som nu tjänat sitt syfte och därför kan bytas ut?

Anonym (Freya) skrev 2019-09-23 00:20:43 följande:

Frågan är väl om du värderar regelbundet sex högre än relationen med din fru? För du gifte dig väl inte enbart för att ha säkrat sex i x antal år framöver? Hon är väl inte enbart en kk som nu tjänat sitt syfte och därför kan bytas ut?

Precis, det är ju det där som plågar mig. Jag ser inte mig själv som en person som har en så krass människosyn, men trots det så har jag insett att det sexuella samlivet är så dominerande för mitt välmående. Jag hittar liksom inget sätt att sätta det behovet åt sidan utan det påverkar hela mitt liv just nu.

Jag har ju inga problem att vända på resonemanget och tänka mig att jag t.ex. blev impotent och min fru skulle lämna mig för det.
  • Anonym (Gubben 56)
    Anonym (Frustrerad och rådvill) skrev 2019-09-23 06:23:39 följande:
    Precis, det är ju det där som plågar mig. Jag ser inte mig själv som en person som har en så krass människosyn, men trots det så har jag insett att det sexuella samlivet är så dominerande för mitt välmående. Jag hittar liksom inget sätt att sätta det behovet åt sidan utan det påverkar hela mitt liv just nu.

Jag har ju inga problem att vända på resonemanget och tänka mig att jag t.ex. blev impotent och min fru skulle lämna mig för det.
    Jadå, då har vi råkat ut för samma dilemma du och jag. Skillnaden är att min fru blivit pryd också, vilket inte är så önskvärt. Jag menar att hon kunde väl tillfredställa mig ibland när hon själv inte vill men, det är tydligen skämsigt. Men senast hon försökte blev det inte ens ett tafatt försök. Det blev liksom bara pinsamt och vi avbröt.
    Nu lider inte jag som du eftersom jag aldrig varit så styrd av min potens som du verkar vara. Jag har läst att män behåller den livet ut men också att den varierar från man till man. Jag har alltid haft en relativt låg sexualdrift och kan vara intresserad av annat i långa perioder.
    Då är det skillnad med kvinnor att den verkar avta och att de torkar igen. För det gör dom, det vet jag för det upplever jag varje dag.

Men OK, ibland vill även jag och har börjat fundera på prostituerade eftersom du säger, vilken kvinna vill vara älskarinna idag? Är man gift är man fridlyst som man. Men det tar emot, man vill ju inte göra något olagligt heller bara för att få knulla av sig. Vet inte hur jag gör i framtiden men något måste väl göras?
    Det är den eviga frågan.
  • Anonym (E)

Om jag förstår din trådstart så får du sex när du tar initiativ. Hon nekar dig aldrig sex. Men du tycker att det är tråkigt för att hon är oengagerad. Hon är oengagerad för att hon inte har någon lust. Fast hon säger att hon vill ha sex, hon har alltså lust, fast inte lika mycket som tidigare. Hon säger också att hennes slemhinnor känns torra.

Egentligen är ju ditt problem inte att du inte får regelbundet sex för det får du ju uppenbarligen om du vill. Utan ditt problem är att din kvinna inte har lust. Kan ni prata om det på ett mer konstruktivt sätt utan att skuldbelägga henne? Hur skulle hon vilja att ni hade sex? Finns det något att göra för att hon ska må bättre rent fysiskt?

Det finns tex progesteronkräm man kan smörja in i underlivet om slemhinnorna är torra. Vissa kvinnor mår bättre och får mer lust av rosenrot som är ett hälsokost medel. Behöver hon mer romantik?

• Anonym (E)
    Anonym (Gubben 56) skrev 2019-09-23 07:40:56 följande:

Jadå, då har vi råkat ut för samma dilemma du och jag. Skillnaden är att min fru blivit pryd också, vilket inte är så önskvärt. Jag menar att hon kunde väl tillfredställa mig ibland när hon själv inte vill men, det är tydligen skämsigt. Men senast hon försökte blev det inte ens ett tafatt försök. Det blev liksom bara pinsamt och vi avbröt.

Nu lider inte jag som du eftersom jag aldrig varit så styrd av min potens som du verkar vara. Jag har läst att män behåller den livet ut men också att den varierar från man till man. Jag har alltid haft en relativt låg sexualdrift och kan vara intresserad av annat i långa perioder.

Då är det skillnad med kvinnor att den verkar avta och att de torkar igen. För det gör dom, det vet jag för det upplever jag varje dag.

Men OK, ibland vill även jag och har börjat fundera på prostituerade eftersom du säger, vilken kvinna vill vara älskarinna idag? Är man gift är man fridlyst som man. Men det tar emot, man vill ju inte göra något olagligt heller bara för att få knulla av sig. Vet inte hur jag gör i framtiden men något måste väl göras?

Det är den eviga frågan.

Läs själv vad du själv skriver här-Det blev pinsamt och vi avbröt- Självklart tycker hon att det är jobbigt och pinsamt när du tycker att det är jobbigt och pinsamt.

Det du och din fru har hamnat i är uppenbart ömsesidigt er emellan och ska ni lösa det så måste ni jobba med hela er relation och båda vara aktiva. Terapi är nog behövligt när man låtit det gå så långt att man skäms inför varandra. Det är därför ni inte kan knulla, ni har helt glidit ifrån varandra känslomässigt och sexuellt, hittar ni tillbaka till det så kan det gå...
Svar på tråden Lämna partner pga otillfredställande sex?