• Anonym (Anonym mamma)

När för sent att teckna försäkring?

Har ingen försäkring på mitt barn pga usel ekonomi, knappt råd att äta. Barnet är över 1 år och har inte råd teckna försäkring på minst 1 år till. När för sent?

• Svar på tråden När för sent att teckna försäkring?
  • Tiina87
    Anonym (ERRORrrrrrrrrrrr) skrev 2019-09-22 22:32:01 följande:

För att man vet exakt hur sin ekonomi kommer att se ut hela barnets uppväxt, detta kan aldrig ändras av olika skäl och ge en sämre ekonomi än väntat?

Sparka inte på folk som ligger ner hela tiden.

Barnbidraget finns av den anledningen.
  • Anonym (ERRORrrrrrrrrrrr)
    Tiina87 skrev 2019-09-22 22:43:35 följande:
    Barnbidraget finns av den anledningen.
    Men är du verklig... Barnbidraget är ett bidrag och täcker på långa vägar inte alla kostnader som en familj/ensamstående mamma har.
  • Kexsmula

En ensamstående mamma har förutom barnbidrag även underhållsbidrag, bostadsbidrag plus någon annan form av inkomst. Kan man inte avvara ett par hundringar på en hemförsäkring och barnförsäkring då? Självklart kan man det, antagligen beror avsaknad av dessa grundläggande viktiga försäkringar på något annat än ekonomin. Försäkringar är dessutom extra viktigt om ekonomin redan är knaper!

• Tiina87
    Anonym (ERRORrrrrrrrrrrr) skrev 2019-09-22 22:47:44 följande:

Men är du verklig... Barnbidraget är ett bidrag och täcker på långa vägar inte alla kostnader som en familj/ensamstående mamma har.

Självklart vet jag att det inte täcker allt men det är till för att barn ska ha samma ekonomiska förutsättningar.
  • Tiina87
    Kexsmula skrev 2019-09-22 23:02:54 följande:

En ensamstående mamma har förutom barnbidrag även underhållsbidrag, bostadsbidrag plus någon annan form av inkomst. Kan man inte avvara ett par hundringar på en hemförsäkring och barnförsäkring då? Självklart kan man det, antagligen beror avsaknad av dessa grundläggande viktiga försäkringar på något annat än ekonomin. Försäkringar är dessutom extra viktigt om ekonomin redan är knaper!

Bostadsbidrag är dock inte säkert de får. Beror på inkomst, kapital och vad man har i hyra.
    Tiina87 skrev 2019-09-22 23:08:29 följande:
    Självklart vet jag att det inte täcker allt men det är till för att barn ska ha samma ekonomiska förutsättningar.
    Vissa familjer har knappt något av olika skäl. Fattigdom finns och det är vidrigt att sparka på någon som har uppenbara problem för att få sig själv att känna sig bättre.
  • Tiina87
    Anonym (ERRORrrrrrrrrrrr) skrev 2019-09-22 23:16:23 följande:

Vissa familjer har knappt något av olika skäl. Fattigdom finns och det är vidrigt att sparka på någon som har uppenbara problem för att få sig själv att känna sig bättre.

Alla barn i Sverige får barnbidrag. Så även i många av de andra nordiska länder.
    Tiina87 skrev 2019-09-22 23:20:30 följande:
    Alla barn i Sverige får barnbidrag. Så även i många av de andra nordiska länder.
    Vilket som du förstår inte täcker alla utgifter. Ska jag upprepa mig igen?
  • Kexsmula
    Tiina87 skrev 2019-09-22 23:09:06 följande:

Bostadsbidrag är dock inte säkert de får. Beror på inkomst, kapital och vad man har i hyra.

En ensamstående mamma som inte är berättigad bostadsbidrag har precis som du skriver såpass hög inkomst (eventuellt kapital) att en försäkring på nån hundring i månaden således inte bör kännas alls i plånboken.
  • Tiina87
    Anonym (ERRORrrrrrrrrrrr) skrev 2019-09-22 23:23:46 följande:

Vilket som du förstår inte täcker alla utgifter. Ska jag upprepa mig igen?

Och vart skrev jag att barnbidrag täcker alla utgifter?
Svar på tråden När för sent att teckna försäkring?