• Anonym (Fundersam)

Klarar jag mig?

Hej!

Skilsmässa är något som slagit rot i mina tankar. Har varit med min partner i väldigt många år, vi har flera små barn ihop. Under åren har vi haft upp och nedgångar så som de flesta antar jag. Sedan en tid har det varit så tungt av flera olika anledningar. Mycket med min partners psykiska ohälsa.

OM dagen kommer där vi inte längre kan fortsätta. Hur gör man då?

Har barn som sagt, ett gemensamt boende som vi delar lånet på.

Jag har inte så hög lön, ca 27500 före skatt.

Boendekostnader och lån.

Rent praktiskt, klarar vi oss, jag och barnen?

Hur gör jag upp en budget? Är just nu min partner som sköter räkningar så jag har inte helt koll på alla utgifter.

Tror inte det är bättre att byta boende då en hyreslägenhet nog blir dyrare månadskostnad.

Men då måste jag alltså lösa ut min partner.

Jobbar OB-tider men har ej OB-förskola för barnen.

Och det värsta, att inte få ha hand om mina barn på heltid.

Någon som gått igenom detta som kan komma med lite råd?

• Svar på tråden Klarar jag mig?
  • Anonym (Anna)

Hur mycket är er bostad värd? Hur mycket har ni i lån på bostaden? Övriga lån?

På konsumentverkets hemsida finns hjälp att göra budgetar och siffror på vad man bör ha till olika kategorier såsom mat, kläder osv.

• Anonym (Fundersam)

Tror att vi har ca 300000 i lån, sen studielån har vi båda två.

Bostaden idag är väl värd ca 1000000

• XLinaX

Det är siffror som faktiskt låter som att det fanns en chans för dig att klara av. Sedan beror det mycket på driftkostnader av huset och vilka underhåll-/reparationskostnader det räknas med framöver.

Ni kanske även har sparkapital?

Sedan är det inte helt ovanligt vid skilsmässor att den föräldern som inte bor kvar inte köps ut utan står kvar som ägare till huset. En lösning som görs för barnens bästa så de kan bo kvar. Det finns många olika lösningar, men det kräver gott samarbete och samsyn mellan er föräldrar.

• Anonym (A)
    XLinaX skrev 2019-09-23 11:05:05 följande:
    Det är siffror som faktiskt låter som att det fanns en chans för dig att klara av. Sedan beror det mycket på driftkostnader av huset och vilka underhåll-/reparationskostnader det räknas med framöver.

Ni kanske även har sparkapital?

Sedan är det inte helt ovanligt vid skilsmässor att den föräldern som inte bor kvar inte köps ut utan står kvar som ägare till huset. En lösning som görs för barnens bästa så de kan bo kvar. Det finns många olika lösningar, men det kräver gott samarbete och samsyn mellan er föräldrar.
    Håller med
  • Anonym (Fundersam)

Tyvärr finns noll och inget sparkapital pga studier och sjukskrivning. Tänker mycket på lånet och samtidigt att barnen ska ha en dräglig vardag, kunna ha aktiviteter m.m.

• Anonym (Fundersam)

Ingen annan som gått igenom detta som vill dela med sig?

Skulle verkligen behöva strukturera upp detta för mig själv

• Kjell2
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-09-24 12:38:21 följande:

Ingen annan som gått igenom detta som vill dela med sig?

Skulle verkligen behöva strukturera upp detta för mig själv

Helt avgörande blir om du kan få så pass mycket lån att du kan lösa ut din partner från bostaden. 

Du måste dels ta över befintliga lån och dels ge din partner ca 300 000 kr.

Svar på tråden Klarar jag mig?