• Anonym (Svägerskan)

Nån som vaccinerat sin bebis mot Rota-virus?

Jag frågar åt min svägerska som nyss fått en prematur (5v)bebis. De har blivit tillfrågade om de vill vaccinera sin bebis mot Rota-virus. Min fråga är om någon har erfarenhet av det? Hon är rädd att det ger allvarliga eller bestående men.

Tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Nån som vaccinerat sin bebis mot Rota-virus?
  • Anonym (Inga men)

Ja, vi gjorde det på bvc-läkarens inrådan. Märkte inte av nåt annat än att bebisen blev kanske lite lös i magen. Inga andra biverkningar.

• Anonym (Svägerskan)

Fler?

• Anonym (Svägerskan)
    Anonym (Inga men) skrev 2019-09-23 22:02:22 följande:

Ja, vi gjorde det på bvc-läkarens inrådan. Märkte inte av nåt annat än att bebisen blev kanske lite lös i magen. Inga andra biverkningar.

Tack!

Hur länge sedan var det?
  • marräng

I Stockholm har jag för mig att det numera ingår i vårt allmänna vaccinationsprogram sen 2016. Jag har vaccinerat mina barn. Inga konstigheter.

• Orkide

Jag gjorde det med min son född 2018. Inga biverkningar.

Min syster har gjort det med båda sina födda 2016 och 2018. Inga biverkningar.

Min svägerska gjorde det med sina födda 2016 och 2018. Inga biverkningar.

Inga biverkningar ÄN får jag väl lägga till.

• Anonym (Inga men)
    Anonym (Svägerskan) skrev 2019-09-24 05:42:10 följande:

Tack!

Hur länge sedan var det?

Ca 1 år sen. Det stämmer som någon skrev att det numer ingår i vaccinationsprogrammet. Så små barn kan ju bli mkt sjuka och behövas läggas in på sjukhus med dropp om de blir smittade med rota-virus, så därför har man börjat vaccinera mot det. Med mina större har jag inte gjort det, för då ingick det inte.
  • LoveRain

Vad är det som gör att hon är rädd för biverkningar? Blivit påverkad av anti-vaxers?

De vaccin som ges i vaccinationsprogrammet är så väl beprövade att det risken är extremt liten att det skulle få några allvarliga biverkningar. Skulle endast avstå vaccination om läkare avrådde.

Mitt barn har fått båda doserna och fick ont i magen och läst bajs de första två dygnen. Annars märktes inget.

• Anonym (Svägerskan)

Tack för era svar!

Bebisen föddes för tidigt och detta är första bebisen. Hon oroar sig för biverkningar som kan dyka upp senare. Som svininfluensan där många fick narkolepsi.

Det var tydligen frivilligt att vaccinera trots att det fanns i vaccinprogrammet.

• Anonym (Inga men)
    Anonym (Svägerskan) skrev 2019-09-24 09:51:05 följande:

Tack för era svar!

Bebisen föddes för tidigt och detta är första bebisen. Hon oroar sig för biverkningar som kan dyka upp senare. Som svininfluensan där många fick narkolepsi.

Det var tydligen frivilligt att vaccinera trots att det fanns i vaccinprogrammet.

Alla vaccinationer är väl frivilliga oavsett. Om jag inte missminner mig så är det väl ett flytande vaccin som intas oralt. Jag skulle gå efter deras inrådan.
  • MammaTillDansband
    Anonym (Svägerskan) skrev 2019-09-23 21:52:33 följande:

Jag frågar åt min svägerska som nyss fått en prematur (5v)bebis. De har blivit tillfrågade om de vill vaccinera sin bebis mot Rota-virus. Min fråga är om någon har erfarenhet av det? Hon är rädd att det ger allvarliga eller bestående men.

Tacksam för svar. :)

Ja, en bebis som blir smittad av rotaviruset kan få allvarliga men och behöva sjukhusvård.
    Har vaccinerat min dotter, hon har fått bägge doserna och bara fått lite annorlunda konsistens på bajset efteråt.
    Den som tvekar att vaccinera sitt barn brukar ofta läsa på om biverkningarna av vaccinet, mer sällan om följderna av sjukdomen...
  • Anonym (12)

Vaccinerat båda mina och båda fick extremt ont dagen efter. Gallskrek verkligen. Just den dagen ångrade jag mig men så fort det var över känns det skönt att de tog vaccinet. :D

• hammarhajen

Hälsa din svägerska att barnläkarna har i runda slängar 12 års utbildning inom medicin. Är man stor nog att ansvara för ett barn bode man vara stor nog att förstå att läkare är bättre källor till medicinsk kunskap än anonyma på nätet. Be att syrran kollar med läkarna en gång till och hör vad de säger om hon är osäker. 

Grattis till nya lilla släktingen

• Iarwain
    Tack för era svar!
    Du kan inte jämföra rota-vaccinet med svininfluens-vaccinet.
  • Anonym (Svägerskan)

Anledningen till att hon frågade mig är för att jag jobbar på sjukhuset. Men våra överläkare visste inte mycket om själva vaccinet. Bara viruset. Därför föreslog jag att jag kunde höra med andra föräldrar här istället. Och tack vare er har dom tagit slutgiltigt beslut och bestämt sig för att vaccinera! :)

Tack skulle jag hälsa!

• 1234568

Tack för era svar!

Då kan du hälsa henne att det ända av våra vaccin som någonsin gett narkolepsi är just vaccinet för svininfluensan (pandemix). Det framställdes akut för man förutspådde ett dödligt virus. Man hade fel, och vaccinet hade inte hunnit testas och hade för en del förödande konsekvenser.

Det andra vaccinet som kan ha en förödande konsekvens är HPV vaccinet vi ger till flickor. Risken är minimal, men den finns.

Resten av våra vacciner har inga större risker. Man kan reagera allergiskt, men dom ges under uppsikt där man har möjlighet att behandla allergiska reaktioner.

Rota vaccinet är jätte viktigt för prematur barn. Att drabbas av ett sådant virus när du är svag och liten, kan leda till döden.

Jag är vårdpersonal och mamma till två prematur barn. Båda vaccinerade för rota viruset. Lite lösa i magen blev dom, och illaluktande pruttar..men thats it. (och den lösa magen var välkommen, då prematurer inte allt för sällan har hårda magar).
  • Anonym (Bajs)

Hur länge förväntas detta vaccin mot rotavirus hålla? Ett år, hela livet?

Svar på tråden Nån som vaccinerat sin bebis mot Rota-virus?