• bluebrd

Sjukskrevs förra veckan plussat idag

Hej!

Jag plussade idag, och är väldigt glad för det:). Har velat ha barn ett bra tag nu. Men det är några saker som snurrar i mitt huvud.

Min sambo och jag har känt varandra sen juni. Vi blev ett par på en gång och i slutet på juli flyttade vi ihop. Vi hade tänkt att vi skulle börja försöka sedan slutet på augusti, eftersom att jag är 30 och han 29. Vi blev gravida på första försöket!!! Det trodde vi inte, utan räknade kallt med att det kommer att ta flera månader.

Men förra veckan sjukskrevs jag för utmattningsdepression och fick antidepressiva läkemedel. Utmattningen kom som en blixt från klar himmel. (Min sambo hade dock anat att jag kunde vara på gränsen till att bli utmattad.)

Jag är bara orolig för att vi inte ska fixa det här pga mitt mående. Vi är nya i ett förhållande, jag är gravid och sjukskriven.

Snälla, jag behöver höra några peppande historier där det har gått bra även om man är nyligen utbränd och gravid.

Tack så mycket

• Svar på tråden Sjukskrevs förra veckan plussat idag
  • Anonym (Lite salt)

Varför skaffar du barn med någon du knappt känner? Ytterst märkligt.

• Anonym (Inte samma, men ändå)

Hade en rejäl krasch innan min etta kom. Sedan (iofs ganska planerat) när jag var gravid gick jag en stresshanteringskurs - har aldrig mått bättre med hormoner i omlopp osv! 

Att jag sedan trillat dit igen (typ är där igen sedan ett tag) det är ju inget som man kan planera för heller. 

Kolla med läkare om dina mediciner och graviditet funkar - det är det första du ska göra innan du funderar vidare. 

Förhållande och föräldraskap kan alltid bära eller brista oavsett om man blir gravid på ett ONS eller efter 15 år så skit i olyckskorparna och känn efter vad som är bäst för er efter att du kollat dina mediciner.  

• Anonym (5st)

Du tror inte att din utmattningsdepression är till stor del den förlamande tröttheten man har i början av graviditeten? Jag tänker att om det kan vara så så kommer det ju att bli bättre inom några veckor. Sen att ni inte varit ett par så länge osv är ju inte bästa förutsättningarna kanske men nu är det ju redan gjort så lite lönt att gaffla om det.

Min bästa vän sjukskrevs för att ha gått in i väggen men en vecka senare uppdagades att den kraschen egentligen var en graviditet

• Anonym (Barbie)
    Gasellen87 skrev 2019-09-24 18:32:50 följande:
    Ja, för det är ju annars kvinnan som ska ta de största ansvaret för barnet? Ett barn är bådas ansvar. Hade du skrivit samma om det vart killen som va sjukskriven?
    Och vart skrev jag att det var kvinnans ansvar??

Jag har själv varit sjukskriven för utmattningsdepression och var då ensamstående med 2 små barn! Önskar verkligen att jag haft en partner som delat/tagit över ansvaret då! När man vaknar på morgonen och gråter för att det är så jobbigt att gå upp ur sängen och klä på sig, är faan inte enkelt att ta hand om barn när man inte orkar ta hand om sig själv!

Det jag skrev var att jag hoppas att TS sambo kommer ta det ansvaret, så lägg inte in något som jag varken menat eller skrivit!!
  • Anonym (:))

Svår situation. Det är nog bara ni själva som kan fatta rätt beslut i det här.
    Om jag var du så skulle jag bortse från kommentarerna här och prata med någon som man känner att man har förtroende för. Annars kan du få kuratorsamtal via barnmorskan om du är osäker på vad ni ska göra.
    Lycka till!

• Anonym (*)
    Anonym (5st) skrev 2019-09-24 22:54:22 följande:

Du tror inte att din utmattningsdepression är till stor del den förlamande tröttheten man har i början av graviditeten? Jag tänker att om det kan vara så så kommer det ju att bli bättre inom några veckor. Sen att ni inte varit ett par så länge osv är ju inte bästa förutsättningarna kanske men nu är det ju redan gjort så lite lönt att gaffla om det.

Min bästa vän sjukskrevs för att ha gått in i väggen men en vecka senare uppdagades att den kraschen egentligen var en graviditet

Jag tänkte lite samma sak. Om TS dessutom kört på lite för hårt innan så är det verkligen inte konstigt om graviditetströttheten ger upphov till en totalkrasch.
  • Anonym (Li)

Ts, du har redan fått dömande och skuldbeläggande svar av familjelivs "elit", dvs kvinnor som är missnöjda med sig själva och försöker lindra det med att hacka på andra kvinnor på internet. Diskutera inte med dem, det är lönlöst.

Som vänligare personer påpekat redan, är det bara du som kan ta beslutet. Vill och orkar du detta? Orkar du avbryta en graviditet? Känner du stöd och tillit till din sambo?

• Anonym (Respektera)

Men herregud vad alla är negativa i den här tråden. Förlåt mig, men sånt här stör mig så oerhört. Bara för att det finns en norm att man ska ha varit tillsammans i flera år när man skaffar barn så behöver det inte betyda att det går bättre. Varför ge henne påhopp om att hennes val är märkligt när hon redan är gravid. Du är gravid TS, vilken mäktig resa du och din sambo kommer få vara med om! Barn är ju det finaste som finns. Och om ni båda känner att ni vill ha barn, och ni älskar varandra, det är ju fantastiskt! Jag har hört om par som varit tillsammans i många många år och skaffat barn, vips så har det tagit slut. Sen vet jag också de som bara varit tillsammans i någon månad och oj vad bra det gått. Jag tror inte att en siffra på hur länge man varit ett par avgör för hur bra det kommer gå. Jag har en bekant som blev gravid ungefär 3 månader efter de blev tillsammans, de har ett jättefint förhållande och tar hand om sin dotter så bra! Sen följer jag t.ex Mimmi kapell som är influenser, hon berättade att hon och hennes sambo var ett par i 2 månader innan de bestämde sig för att skaffa barn. Nu känner jag inte henne, men de är fortfarande tillsammans och det verkar som de har ett fantastiskt förhållande och är bra föräldrar till sin dotter. Man ska få skaffa barn när det känns bra och rätt, ingen annan ska avgöra det. Sen säger jag inte att jag tycker man ska gå runt och skaffa barn hur som helst. Det är ju bra om man är trygga j varandra. Men jag har antagit att TS och sambon älskar varandra, och därför vill dom ha barn. Underbart tycker jag! Ni som inte tycker det kan ju sköta era egna liv istället för att hoppa på andras.

Sammanfattat så skit i alla negativa här på FL, du är gravid med någon du älskar, hur fantastiskt?! Angående ditt mående så tror jag bara du kan avgöra hur du kommer orka, men jag tror definitivt att du kommer klara det. Jag brukar alltid säga så, allt går bara man vill!

Lycka till TS, och grattis till graviditeten!

• Anonym (Grattis!)

Men kolla med läkare om du kan äta dina antidepp som gravid!!!! Jag var tvungen att sluta med mina...!

• Anonym (Grattis!)
    bluebrd skrev 2019-09-24 13:21:33 följande:

Hej!

Jag plussade idag, och är väldigt glad för det:). Har velat ha barn ett bra tag nu. Men det är några saker som snurrar i mitt huvud.

Min sambo och jag har känt varandra sen juni. Vi blev ett par på en gång och i slutet på juli flyttade vi ihop. Vi hade tänkt att vi skulle börja försöka sedan slutet på augusti, eftersom att jag är 30 och han 29. Vi blev gravida på första försöket!!! Det trodde vi inte, utan räknade kallt med att det kommer att ta flera månader.

Men förra veckan sjukskrevs jag för utmattningsdepression och fick antidepressiva läkemedel. Utmattningen kom som en blixt från klar himmel. (Min sambo hade dock anat att jag kunde vara på gränsen till att bli utmattad.)

Jag är bara orolig för att vi inte ska fixa det här pga mitt mående. Vi är nya i ett förhållande, jag är gravid och sjukskriven.

Snälla, jag behöver höra några peppande historier där det har gått bra även om man är nyligen utbränd och gravid.

Tack så mycket

Men kolla med läkare om du kan äta dina antidepp som gravid!!!! Jag var tvungen att sluta med mina...!
Svar på tråden Sjukskrevs förra veckan plussat idag