• Tue 24 Sep 2019 20:16
    1434 visningar
    16 svar
    16
    1434

    Vinterkängor, dyra eller billigare?

    Har ställts inför en ny frågeställning som mamma. Har haft en sådan väldig tur att vi ärvt nästan allt våra barn behöver i kläd och skoväg.

    Nu har äldsta dottern nästa samma storlek som hon vi ärver så jag måste köpa vinterkängor för första gången.

    Har två barn till som i sin tur ärver dottern.

    Hur tänka? Satsa på en dyr känga och hoppas att den håller till alla tre barn eller köpa en enklare som håller denna vinter?

    Vilka märken/modeller gillar ni?

  • Svar på tråden Vinterkängor, dyra eller billigare?
  • Tue 24 Sep 2019 20:39
    #1
    +2

    Satsa på kvalitet. Kavat, viking, reima tycker jag är de bästa. Håller värmen och håller vätan borta.

  • Tue 24 Sep 2019 20:50
    #2
    +1

    Alltid kvalité på vintern. Jag tycker om Kavats Voxna. Varma och vattentåliga och håller i flera säsonger. Att frysa om fötterna är det värsta som finns.

  • Tue 24 Sep 2019 21:02
    #3
    +1

    Men vinterkängor ska man inte räkna med att ärva. De hinner slitas rätt hårt från november- april. Vi har alltid kört Vikings vinterkängor, de har varit toppen.

  • Tue 24 Sep 2019 21:12
    #4

    Jag skulle köp dyra, men inte räkna med att de håller till flera barn. Skulle spara dem som reserv till nästa barn, men köpa nya kvalitets-vinterskor till varje barn.

    Har testat både dyra och billiga till mina ungar och det är stor skillnad. Gillade superfit och Ecco bäst.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Gameof­throne­s
    Tue 24 Sep 2019 22:06
    #5

    Jag har köpt billiga och dyra. Beroende på hur vintern är. Sthlm med vinter är kaos. Klimatet gör det inte bättre.

    Köper Sorel bruna eller blåa. Dyra runt 1000 lappen Klassiker. Eller Din sko, Skopunkten,

    Man ska inte hålla på bry sig vad andra har köp det man vill Och det man vill lägga ut på gå efter eran budget.

  • Wed 25 Sep 2019 11:16
    #6
    +2

    Jag hade inte köpt billiga. Garantin vid köp av dyra (bra) märken är en fotriktiga sko som håller foten torr och varm.

    Icke-fotriktiga skor som saknar stöd kan göra att barnet går fel och får problem med rygg mm senare i livet.

    Det är helt enkelt en vettig investering om man har råd. Har man inte råd så får man läsa på om vad som gör en sko fotriktig och sen leta bland de billiga. För alla billiga skor är inte dåliga såklart.

    Sen bör man vara försiktig med att låta barnen ärva skor eftersom att skon format sig efter tidigare barns fötter.


    Korrekturläser som en kratta
  • Wed 25 Sep 2019 11:26
    #7

    Håller med om kvalitet här. Vi har kört viking. De har hållit till mina två barn och har sedan kunnat ärvas vidare av vänners barn.

    De är både varma, vattentäta, hållbara och bra för foten.

  • Wed 25 Sep 2019 11:46
    #8

    Det där med fotriktiga skor är intresserad. Varför ska man ha stöd? Vilket barn går fel som liten? Titta på små barns stortå, notera glipan till nästa tå. Behöver man stöd går du fel.

    Små barn går rätt sen sitter vi till våra fel i våra kroppar.

    En tunn sula utan stöd, typ sandal är absolut bäst om man måste ha skor. Sen inser jag också att en varm vattentät känga med rejäl tåbox är ett måste till vintern.

    Frågan var inte om man ska ärva skor eller inte utan vad som håller och om någon modell är din favorit


    Physalis skrev 2019-09-25 11:16:37 följande:

    Jag hade inte köpt billiga. Garantin vid köp av dyra (bra) märken är en fotriktiga sko som håller foten torr och varm.

    Icke-fotriktiga skor som saknar stöd kan göra att barnet går fel och får problem med rygg mm senare i livet.

    Det är helt enkelt en vettig investering om man har råd. Har man inte råd så får man läsa på om vad som gör en sko fotriktig och sen leta bland de billiga. För alla billiga skor är inte dåliga såklart.

    Sen bör man vara försiktig med att låta barnen ärva skor eftersom att skon format sig efter tidigare barns fötter.


  • Wed 25 Sep 2019 12:06
    #9

    Jag brukar köpa ganska billiga vinterskor, ofta blir det intersport/stadiums egna märken, och har varit nöjda med dem. De håller en vinter. Jag låter inte barnen ärva skor då de trampar ned dem på olika sätt.

  • Wed 25 Sep 2019 12:09
    #10
    Limajo skrev 2019-09-25 12:06:47 följande:

    Jag brukar köpa ganska billiga vinterskor, ofta blir det intersport/stadiums egna märken, och har varit nöjda med dem. De håller en vinter. Jag låter inte barnen ärva skor då de trampar ned dem på olika sätt.


    Det är det som är grejen med dyrare skor. Man trampar inte ner dem på en säsong.
  • Wed 25 Sep 2019 12:21
    #11

    Bara för att ge lite balans så har mina barn lyckats slita ut även dyra kängor tills februari. De är ute och leker mycket och vi har ofta en blandning av is, snö, salt och slask som både sliter hårt på skorna och kräver absolut vattentäthet. Kängor i mellanklass håller även de drygt en halv säsong. Numer räknar jag med två par per barn och vinter och håller mig till mellanklassen och reor. Mycket sällan har de kunnat ärva varandra eller använda samma par mer än som backup nästa vinter.

    Och visst är det viktigt att kängan passar, men om de är fotriktiga vet jag inte. Inte i jämförelse med en gymnastiksko i alla fall. 

  • Wed 25 Sep 2019 12:55
    #12
    2barnsmorsan skrev 2019-09-25 12:09:58 följande:

    Det är det som är grejen med dyrare skor. Man trampar inte ner dem på en säsong.


    Nja, jag är skeptisk. Har köpt andra dyrare skor och nog blir de nedtrampade nog. Lägg till slitage från lera och slask så ser inte skorna så roliga ut efter en vinter.
  • Wed 25 Sep 2019 13:01
    #13

    Jag har kört på Kavats yxhult tidigare år - i år blir första vintern med annat märke (dottern får Sorel och sonen får Viking). Jag lägger alltid pengar på bra vinterskor och vinterkläder till ungarna - och skor får mina aldrig ärva av varann.

  • Wed 25 Sep 2019 14:56
    #14
    Lynxsa skrev 2019-09-25 11:46:49 följande:

    Det där med fotriktiga skor är intresserad. Varför ska man ha stöd? Vilket barn går fel som liten? Titta på små barns stortå, notera glipan till nästa tå. Behöver man stöd går du fel.

    Små barn går rätt sen sitter vi till våra fel i våra kroppar.

    En tunn sula utan stöd, typ sandal är absolut bäst om man måste ha skor. Sen inser jag också att en varm vattentät känga med rejäl tåbox är ett måste till vintern.

    Frågan var inte om man ska ärva skor eller inte utan vad som håller och om någon modell är din favorit


    Stödet behövs väl eftersom skon väger mer än en bar fot samt hindrar fotens och tårnas naturliga rörelser. Sen har ju människan skapat en onaturlig miljö där vi huvudsakligen går på tillrättalagda plana underlag, vilket gör att vår gångstil är onaturlig från start. Barfota hade såklart varit bäst om klimatet och miljön tillät. Vårt behov av att skydda fötterna från väder och vind gör att vi måste ha skor, som i sin tur gör att fötterna aldrig får den muskulatur och rörelseförmåga en fot egentligen ska ha. Så det är egentligen en ond cirkel.

    Sen är det såklart upp till ens egna kritiska tänkande att avgöra vad som sägs för att öka försäljningen och vad som sägs av omtanke om hälsa.
    Korrekturläser som en kratta
  • Wed 25 Sep 2019 19:38
    #15

    Köp beganade "dyra" skor på ex. tradera och betala bara en en bråkdel av priset. Finns alla möjliga bra - Kavat, viking, ecco etc. Tag gärna några med gore tex så foten hålls varm och torr men ändå kan andas.

  • Gameof­throne­s
    Wed 25 Sep 2019 21:51
    #16

    Ja begagnat går med absolut, second hand, streetloopis, Shpock, Blocket, Citiboard,

    Stadsmissionen, Myrorna mfl.

    Jag köper nytt billiga märken och dyra märken.

    Ecco, Viking, Sorel ( dem är mest jag håller mig till)

    Canada snow, mm.

Svar på tråden Vinterkängor, dyra eller billigare?