• Anonym (gudruen)

Lägga till namn på barn (ej tilltalsnamn)

Vi fick vår tös (tredje barnet) i våras och frugan var väldigt tydlig med att vi måste bestämma oss för namn fort.

Sen i somras dog min farmor hastigt som betytt oerhört mycket för mig. Hade gärna velat hedra henne genom att döpa vår dotter till något av detta.

Vi har inte haft något dop än, utan bara gjort anmälan till Skatteverket som vanligt.

Är det möjligt att lägga till ett namn på barnet i efterhand? Hade ju passat nu när vi fick en flicka.

• Svar på tråden Lägga till namn på barn (ej tilltalsnamn)
  • AniieeHär

Ja, det är bara att anmäla till Skatteverket. Vet dock inte om det kostar något nuförtiden.

Är frugan med på tåget?

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (namn)

har för mej att extra efternamn läggs till gratis, mellannamn kostar.

• Anonym (gudruen)

Nu vet jag inte vad som är mellan och efternamn, egentligen.

Om man heter typ Per Gunnar Axel och föddes hos familjen Svensson, tilltalsnamn är Axel, är då Per och Gunnar mellannamn? Har för mig att mellannamn är det som ligger som andra efternamn...:?

• LoveRain
    Anonym (gudruen) skrev 2019-09-27 16:13:26 följande:

Om man heter typ Per Gunnar Axel och föddes hos familjen Svensson, tilltalsnamn är Axel, är då Per och Gunnar mellannamn? Har för mig att mellannamn är det som ligger som andra efternamn...:?

I det exemplet är Per, Gunnar och Axel förnamn men Axel är tilltalsnamnet (vilket tilltalsnamnet är får man även ange på blanketten till skatteverket när man registrerar namnet på sitt nyfödda barn). Svensson är efternamnet. Numera kan man, återigen, ha fler än ett efternamn. Tidigare var det så att ville du ha två efternamn, tex Axel Lundberg Svensson, var du tvungen att lägga till Lundberg som förnamn. Detta är alltså ändrat nu så Axel kan ha både Lundberg OCH Svensson som efternamn.
  • AniieeHär
    Anonym (gudruen) skrev 2019-09-27 16:13:26 följande:

Egentligen är "mellannamn" inte något som finns längre. Förr, och då pratar jag typ före 1960 (?), så lade man alltid tilltalsnamnet först så att "förnamn" och "tilltalsnamn" var samma sak och namnen mellan för/tilltalsnamnet och efternamnet var därmed "mellannamn", men nuförtiden kan tilltalsnamnet komme på vilken plats som helst och därmed kallas alla förnamn för just förnamn och tilltalsnamnet för tilltalsnamn.

Undantag fanns förstås även förr, särskilt i rikare familjer.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Lägga till namn på barn (ej tilltalsnamn)