Hur ska jag få sonen att göra läxorna?
Sonen på 7 år har svår ADHD som han äter medicin för. Han går i ettan och får läxa varje måndag som ska lämnas in på fredag. Först har det varit läsläxa där han skulle läsa 15 minuter varje dag och nu är det glosor där han ska lära sig stava ord.
Läsläxan hade han lättaste boken med en mening på varje sida och fyra sidor. Han lärde sig texten utantill från när läraren läste denna och kunde därför texten flytande.
Nu är det dessa ord. De ska skriva orden en gång varje dag. Men det är OMÖJLIGT!
Han vägrar. Han tycker det är svårt och tråkigt och säger att han hatar skolan och läxor. Jag vet inte hur jag ska få honom att göra läxorna. I skolan går det bra. Då har han medicinen som hjälper honom men på kvällen när läxan ska göras har denne gått ur. Han har NOLL koncentration och NOLL tålamod. Jag har hittills fått honom att skriva tre ord denna vecka och han ska egentligen göra det varje dag. Han fick dessutom titta hur orden skulle se ut.
VAD GÖR MAN!?
Vill inte tjata och gnälla då han inte rår för att han inte har koncentrationen eller tålamodet...