• Anonym (TS)

Hur ska jag få sonen att göra läxorna?

Sonen på 7 år har svår ADHD som han äter medicin för. Han går i ettan och får läxa varje måndag som ska lämnas in på fredag. Först har det varit läsläxa där han skulle läsa 15 minuter varje dag och nu är det glosor där han ska lära sig stava ord.

Läsläxan hade han lättaste boken med en mening på varje sida och fyra sidor. Han lärde sig texten utantill från när läraren läste denna och kunde därför texten flytande.

Nu är det dessa ord. De ska skriva orden en gång varje dag. Men det är OMÖJLIGT!

Han vägrar. Han tycker det är svårt och tråkigt och säger att han hatar skolan och läxor. Jag vet inte hur jag ska få honom att göra läxorna. I skolan går det bra. Då har han medicinen som hjälper honom men på kvällen när läxan ska göras har denne gått ur. Han har NOLL koncentration och NOLL tålamod. Jag har hittills fått honom att skriva tre ord denna vecka och han ska egentligen göra det varje dag. Han fick dessutom titta hur orden skulle se ut.

VAD GÖR MAN!?

Vill inte tjata och gnälla då han inte rår för att han inte har koncentrationen eller tålamodet...

• Svar på tråden Hur ska jag få sonen att göra läxorna?
  • Anonym (Eva)

Be skolan om hjälp och förklara att medicinen gått ur på kvällen. Jag jobbar i skolan och hade försökt att se till att läsa läxan i skolan med honom, i alla fall två, tre dagar av fem. Han får göra mindre av något annat om det inte finns tid. 

Nu vet jag att många i skolan är superstressade och har svårt att hinna, men om det är viktigt att läxan görs så får skolan hjälpa er. 

• Anonym (Lärare åk 2)

Tycker oxå att du ska ha en dialog med skolan. Ofta kan man lösa väldigt mycket om man bara är öppen med hur ens barn fungerar. Går han på fritids? Isf kanske de skulle kunna hjälpa till oxå.

Jag arbetar oxå i skolan i en åk 2 och tkr att mycket saker kan göras i skolan på lektionstid. Detta är en sak som de lika gärna skulle kunna göra varje morgon innan första lektionen kommer igång. Jag har inte skickat hem så mkt mer en Läsläxa och matteläxa i perioder som är utifrån vad varje barn behöver träna på. Alla har så olika förutsättningar att göra läxan hemma.

• Anonym (tobbe)
    Hör om han kan få skippa läxor. Det är onödigt med läxor det ska klaras i skolan. Själv gjorde jag sällan läxorna när jag gick i skolan. Iofs lyssnade jag sällan å lektionerna pluggade inför proven. Har han adhd krävs det kanske mer men det borde skolan klara.
  • scanmia

Några idéer:
    Gör läxorna på morgonen innan ni går till skolan.

Be att få läxorna så att ni kan göra dem över helgen eller gör dem över helgen ändå även om det betyder att ni missar fredagens läxförhör - det viktiga är ju kunskapen. 

Inkorporera läxan i en aktiv lek som han verkligen gillar. Tex skriv ett ord och sparka en fotboll mot mål. Spela ett spel och innan varje tärningskast eller en runda så skriver han ett ord.

Mutor: fem minuter på datorn för varje skrivet ord. En stjärna per skrivet ord och 15 stjärnor ger ett pokemonkort (eller vad som nu motiverar honom).

Testa om det är lättare för honom att skriva på datorn. Man kan öva finmotoriken med att teckna eller måla eller låta honom göra det under skoltid.

Om han har för många ord så minska ner det. Får han sammanbrott av att behöva skriva 5 ord med om han kan hantera att skriva två ord så stoppa där. Prata också med skolan om de kan försöka ge en läxa som han kan vara framgångsrik med eller kanske helt skippa läxan ett tag. De bör i alla fall vara medvetna om att läxan innebär ett problem.

Se till att han dricker lite juice eller äter en bit frukt strax innan läxan. Hjärnan behöver socker - särskilt om man har adhd.

Din roll är att se till att han har en bra miljö utan distraktioner att göra läxan i och allt material han behöver samt vara uppmuntrande och positiv.

Jag läste i någon bok (Barkley?) att det nästan ingår i definitionen av familjer med barn med adhd att de läxproblem och bråk runt läxorna så ni är långt ifrån ensamma. 

• Anonym (- -)

När jag gick i skolan så fick jag en extra timma efter skolan att göra läxor då jag absolut inte kunde göra dom hemma, hade hamnat ett helt år efter med läxor just pga detta.

• Anonym (Morgonen?)

Det är ju inte hållbart som en del föreslår att strunta i läxorna etc. När han kommer högre upp kommer han att ha mycket mer läxor (och även annat, typ körkortsteori) så han behöver hitta ett sätt att förhålla sig till dem. Låter som ett bra förslag att göra dem tidigt på morgonen? Tycker inte att du ska ha dåligt samvete för tjat. Inga barn har några stora ?biologiska förutsättningar? för långsiktig planering. Det är ju därför man tjatar.

• Anonym (TS)

Tack för alla tips!

Väcka honom tidigare är inget jag helst vill göra. I och med hans ADHD har han stora sömnsvårigheter trots sömnmedicin vilket gör att han somnar sent. Han behöver all sömn han kan få!

Jag har försökt motivera honom med diverse belöningar men han vill inte. Han vill ha en belöning i form av att få se på orden när han ska skriva (dvs skriva av) eller ha typ ett xBox. Känns orimligt.

• annabellelee

Nej, låt honom bli läxfri. Han kommer att få mer läxor högre upp, så det gäller att hitta en strategi.

Hur koncentrerar han sig bäst? Kanske behöver han lyssna på musik eller ha helt tyst? Vill han läsa högt? Skriva orden på dator eller för hand? Testa olika saker och optimera miljön.

• Anonym (TS)
    annabellelee skrev 2019-09-27 12:25:36 följande:

Nej, låt honom bli läxfri. Han kommer att få mer läxor högre upp, så det gäller att hitta en strategi.

Hur koncentrerar han sig bäst? Kanske behöver han lyssna på musik eller ha helt tyst? Vill han läsa högt? Skriva orden på dator eller för hand? Testa olika saker och optimera miljön.

Han kan inte ha NÅGOT ljud. Han stör sig på om det står en läskburk där kolsyran "sprättar" i burken..

Att skriva på datorn eller för hand spelar mindre roll för honom. Problemet är att kunna fokusera. Han kan läsa ordet. Sen far det iväg i tankarna och han pratar om något spel han vill ha. Tillbaka till ordet och sen iväg till vad han vill göra nästa gång hos mormor etc. Tankarna flyger på honom.
  • Anonym (Mamma till barn med asperger)

Hej! Har en son med asperger med liknande problem. Kan du fråga läraren om han kan göra läxan en gång i veckan istället? På helgen när han har medicinen i sig. Det som funkar för min som är att han alltid gör läxorna efter lunch på söndagen. Som belöning får han äta upp de bitar som är kvar från lördagsgodiset. Blir samma antal bitar han skulle fått på lördagen annars men det behöver ju inte han veta ;) Det är fortfarande bråk när läxornas ska göras men det ör en gång i veckan när vi alla är relativt utvilade och han vet vad som gäller och får belöning efteråt.

• scanmia
    Anonym (TS) skrev 2019-09-27 12:16:39 följande:

Tack för alla tips!

Väcka honom tidigare är inget jag helst vill göra. I och med hans ADHD har han stora sömnsvårigheter trots sömnmedicin vilket gör att han somnar sent. Han behöver all sömn han kan få!

Jag har försökt motivera honom med diverse belöningar men han vill inte. Han vill ha en belöning i form av att få se på orden när han ska skriva (dvs skriva av) eller ha typ ett xBox. Känns orimligt.

Är du villig att muta med godis? Köp någon typ av godis i små bitar, som som bitarna i en tablettask eller kinapuffar. Sedan gäller det att belöna jätte-jätteofta och för så pass lätta saker att han inte tycker att det är någon egentlig ansträngning i början. 
    Exempel:
    Kom till läxplatsen - en bit
    Sitt ner på stolen - en bit
    Läs första ordet högt - en bit
    Skriv första bokstaven i första ordet  - en bit
    Försök att skriva resten av första ordet - en bit
    SLUT!!

Över ett par veckor av framgång så börjar du minska ner godisbitarna till en för att komma till läxplatsen med alla saker och en för att ha skrivit alla orden och en för att ha skrivit om de ord han fick fel på. Typ.

Det hela hänger på att du kan göra det så lätt i början att det knappt är en ansträngning från hans sida. En sekund av hans tid och han får något gott och en high five. Avsluta långt innan han har hunnit bli frustrerad, helst när han gärna skulle vilja ha lite mer av det där godiset du har. För framgång är otroligt belönande i sig och det som kommer att vara kvar som drivande kraft när du tonar bort godiset. Tänk på det som ett datorspel som ger små belöningar med hög frekvens. Vill du stärka godisets motiverande kraft så köp två, tre olika sorter och låt det bli en överraskning vilken han vinner genom att sammarbeta. 
  • Mamma K

Prata med specialläraren i skolan. De har oftast många bra tips.

Jobbar inte som lärare, men har gjort de egna barnens läxor på många sätt och det gäller att våga testa sig fram. Vi hade jobbigare med läsläxan och matten, än med att stava när dottern var 7, nu är hon 12.

Gör läxan på olika sätt:

Använd plastbokstäver

Gör ett ord då och då, ett vid frukost, ett när man kommer hem osv

Låt honom stava muntligt

Måste han göra alla varje dag? Gör 5 ord per dag eller 3

Du skriver och han bestämmer

Låt honom läsa orden istället för att skriva

Tävling mot dig där man drar ett ord och sedan skall skriva eller stava det

Skriva på plattan

Om orden har likheter gruppera dem efter stavning

Beröm när det fungerar, försök undvika att skälla

Gör ett stort schema med det som är er veckoplanering och inkludera sonen så att han bestämmer när det skall göras. Gärna bilder på aktiviteterna som fördelas ut.

Använd äggklocka, arbeta 5 minuter eller 3 (digital om sonen är känslig för ljud)

Eller tävla hur lång tid det tar att skriva orden en gång.

Finns det en annan vuxen som kan hjälpa till någon gång per vecka?

Fungerar läxläsning bättre med att göra den med en kompis?

Gör orden 2 gånger på lördag och 2 gånger på söndag, räcker det?

Läste en undersökning om glosinlärning och då hade de kommit fram till att göra det först på kvällen, med repetition direkt på morgonen när personen sovit sin nattsömn.

Svar på tråden Hur ska jag få sonen att göra läxorna?