• Apricospaj

    Era bästa recept med fläskfilé/karré

    Hej! Skulle uppskatta era bästa och godaste recept med fläskkött. Vi äter inte det så ofta hemma, nästan aldrig men vill gärna ha goda recept så vi kan prova här hemma:)

  • Svar på tråden Era bästa recept med fläskfilé/karré
  • AniieeHär

    Ta ett gäng svamp, ca 300 gram. Blandade eller någon enskilld favorit. Dela på svamparna om de är stora. Stoppa i stekpanna med ordentligt med smör. Smält smöret på 6/6 eller motsvarande värme, passa så det inte bryns alltför rikligt. När smöret slutat "prata", i med svampen och sänk till 4/6. 

    Hacka 1 gul lök. I med den gula löken hos svampen. sänk värmen till 3/6. Låt den ta minst 5 minuter. När löken svettats av och blivit blank, pressa i en vitlöksklyfta. Salta och peppra och häll i timjan, rör runt i ca 40 sekunder, sedan häll ner stekpannans innehåll i en traktörpanna eller annan låg, vid gryta. Häll vatten i botten av stekpannan, rör och skrapa så det släpper och häll sedan i traktörpannan,

    Sätt stekpannan tillbaka på svag värme med smör och olja i. Strimla 4-500 g fläskkarré. Salta, peppra. Höj värmen på stekpannan så den blir ordentligt varm. Sätt även traktörpannan på medelvärme. Bryn fläskkarrén ordentligt, häll ner den med svampen. Vispa ur stekpannan på samma sätt som ovan.

    Häll på ca 2 dl mjölk och 2 dl vispgrädde, en liten skvätt soja, 2 krossade enbär, salt, peppar och lite, lite honung. Eller lite gelé. Låt sjuda ca 15 minuter, så såsen tjocknar och fläskkarrén blir helt klar. Red av om det krävs. Strö på färsk (fryst) persilja och servera med tagliatelle eller ris (eller vad som).


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Smultronmarmelad

    Köp en salsaburk med papaya och marinera i, tillaga i ugnen och ät kall till rostad potatis och en god sallad. Blir mört och supergott

  • Pilsner

    Fläskkarré passar bäst grillad (skivad) eller helstekt i ugnen. Grisens entrecote.

  • klyban
    Pilsner skrev 2019-09-30 12:21:35 följande:
    Fläskkarré passar bäst grillad (skivad) eller helstekt i ugnen. Grisens entrecote.
    ...pulledpork, carnitas och mycket mer.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Pilsner
    klyban skrev 2019-09-30 12:27:48 följande:
    ...pulledpork, carnitas och mycket mer.
    Nu blir jag hungrig!Tungan ute
  • klyban
    Pilsner skrev 2019-09-30 21:21:18 följande:
    Nu blir jag hungrig!Tungan ute

    Testa carnitas och traditionell Oxcana stil.(hoppas den är rätt nu)
    Där man har apelsin och kanelstänger i.
    Gillar normalt inte kanel i mat, men där blev det rätt gott och i dom tacosen.
    Sjudande i ister halva dagen.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2019-10-01 09:31:18 följande:
    Den ska jag prova i dag. Lät gott. 

    Glöm inte dubbla såsen om du gillar sås.
    Jag använder Nollie prat som vin, ett vin(Fransk ek-lagrad Vermouth, en flaska 130:- räcker till mycket) som är enormt smakrik.
    Men har du ett favvo vin i mat, så funkar det säkerligen också.


     


    Receptet är ifrån Buffé i början på/runt 90-talet.
    Som folk verkade vägra släppa receptet, och lade upp det på nätet.(Kan inte säga det om en del annat man sett).
    Det är ett bra betyg för rätten i mitt tycke, för det brukar annars vara spårlöst borta.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Apricospaj

    Men tack för alla recept!! Wow vad allt låter gott!!

    Dexter dott com- vad äter ni till? Låter verkligen sååå gott!

    Klyban- vilken chilisås använde du? Vad serverar ni till? Har du lagat utan något vin någon gång? Hur blev det?

  • klyban
    Apricospaj skrev 2019-10-03 16:02:01 följande:
    Men tack för alla recept!! Wow vad allt låter gott!!

    Dexter dott com- vad äter ni till? Låter verkligen sååå gott!

    Klyban- vilken chilisås använde du? Vad serverar ni till? Har du lagat utan något vin någon gång? Hur blev det?
    Om du pratar om fläskfile flamenco så är det ketchupvarianten till chilisås ala Heinze.(Min favorit är dock Del Monte, går ej köpa i Sverige på ett bra tag)
    www.mathem.se/varor/chilisas-original/chilisas-340g-heinz
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Apricospaj skrev 2019-10-03 16:02:01 följande:
    Men tack för alla recept!! Wow vad allt låter gott!!

    Dexter dott com- vad äter ni till? Låter verkligen sååå gott!

    Klyban- vilken chilisås använde du? Vad serverar ni till? Har du lagat utan något vin någon gång? Hur blev det?

    Glömde två, jag brukar köra ett basmatiris och enkel sallad(Sallad gurka tomat) till.


    Nej, har inte gjort denna utan vin(vermouth för mig), men det är säkerligen fortfarande mycket gott.
    Dock kommer man sakna vinet om man alltid som jag använt det.
    Om du testar utan så tror jag det fortfarande är mycket gott.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Era bästa recept med fläskfilé/karré