• hanna98

    Sambo älskar inte mig

    Hej!

    Jag har ett dilemma. För ungefär ett år sedan flytta jag in med min sambo. Vi hade känt varandra i kanske 6 månader innan dess. Jag är 20 och han är 24.

    För ett halvår sedan sa han att han inte älskade mig mer, vi gjorde nästan slut, men bestämde oss för att fortsätta. Han har fortfarande inte fått känslorna tillbaka och jag har försökt prata om det Men utan respons. Han har sagt hela tiden att det blir inte bättre av att älta det. Men för en vecka sedan drog han upp det på grund av jag varit avståndstagande och inte haft sexlust och sa det kändes som jag inte vill mer. Jag vill ju, men han älskar inte mig och förklarade hur det påverkar mig. Då tog han även upp saker han tyckte jag skulle bättre på, för han skulle få tillbaka känslorna.. och jag tänkte mest, "och det säger du nu.." nu när det gått ett halvår.

    Vet inte vad jag ska ta mig till, jag tror jag älskar honom och vill vara med honom men tror också att jag inte vill. Någon som kan ge råd?

  • Svar på tråden Sambo älskar inte mig
  • Anonym (aj)

    Förstår att du känner dig jätteledsen. Jag tycker du bör lämna, bums! Har du inte familj eller vänner som du kanske kan bo hos temporärt tills du fixat egen bostad? Förstår att det är supersvårt men han är inte värd dig, din tid och dina känslor. En sak att inte ha samma förälskelsekänslor längre, men att säga att man inte älskar någon längre är hårt sagt. Rent av taskigt, hellre hålla tyst om det och göra slut. 

    Jag tycker du bör lämna honom, för din egen & ditt hjärtas skull. Du ska inte behöva ändra på dig för att bli älskad. Du kommer hitta någon som kan ge dig mycket mer kärlek än han någonsin kommer kunna ge dig! Kram.

  • AnnaSthlm

    Var har du lärt dig att ditt värde är så lågt att du klänger dig vid en man som inte vill ha dig?

    Du är så ung, lev ditt liv så att du vill ha dig själv!

  • LoveRain

    Du är 20 år och ni har inga barn ihop. Ni har varit ihop i 1,5 år och har redan stora problem i relationen.

    Har man barn ihop och/eller varit ihop i 20 år finns det mer anledning att kämpa för att hålla ihop. Det är naturligt att få svackor i en relation och man behöver jobba på den. Hur mycket jobb man bör lägga ner beror på omständighetens runt omkring och om båda är villiga att göra det som krävs.

    Han verkar mest tycka att du ska ändra på dig. Vad har han gjort för att stärka er relation och hitta tillbaka till sina känslor. Inte mycket, gissar jag.

    Om ni redan har så pass stora problem efter en kort tid tillsammans utan stora påfrestningar (typ få barn, anhörig dör eller liknande) skulle säga att du inte ska lägga ner mer tid och energi på den här relationen.

    Du kommer ångra dig om du slösar dina ungdomsår på en dålig relation med någon som uttryckligen säger att han inte älskar dig! Kanske känns det nu som att du aldrig kommer hitta kärleken igen men det kommer du göra! Finns mkt härligt därute, massor att göra och människor att träffa! Passa på och lev obundet och fritt! Utbilda dig i en kul studentstad, res, hitta på äventyr, bli kär, dejta, bo i kollektiv, testa olika jobb osv.

    Livet är mer än att vara ihop med någon som inte älskar dig!

  • hanna98

    Han vill att jag ska tycka det är roligare att träffa hans vänner, att kunna släppa loss mer och dricka mer (jag dricker aldrig) kort sagt.

  • Gameofthrones

    Han är ung och dum, så är det.

    Nykära och när det går över då är spänningen över. Eller då tänker han på annat killar i den åldern tänker med hormoner så som tjejer.

    Du kommer förmodligen få krossat hjärta fler ggr av vänner, familj och pojkvänner. Gå inte under jorden gör det. Lyft dig och din självkänsla :)

  • hanna98
    AnnaSthlm skrev 2019-09-27 14:21:47 följande:

    Var har du lärt dig att ditt värde är så lågt att du klänger dig vid en man som inte vill ha dig?

    Du är så ung, lev ditt liv så att du vill ha dig själv!


    Jag har jätte svårt för det här med att lämna människor, även om jag vet det är bäst. Dels för jag är rädd för att såra honom, även om han sårar mig och för jag hoppas på att det ska bli bättre.. även om jag vet att det nog inte blir det
  • Bestemor

    Lämna honom.

    Han ska älska dig som du är.

    Han verkar väldigt omogen. Han vill att du ska dricka mer och gilla hans vänner mer. Det låter inte klokt.

    Vänd på tanken. Låtsas att en vän till dig berättar detta och följ sedan rådet du skulle ge henne.

  • LoveRain
    hanna98 skrev 2019-09-27 14:34:27 följande:

    Han vill att jag ska tycka det är roligare att träffa hans vänner, att kunna släppa loss mer och dricka mer (jag dricker aldrig) kort sagt.


    Han verkar önska att du är någon annan än den du är. Så om du låtsas gilla hans vänner, börjar dricka och släpper loss (oklart exakt vad han avser med det) så kommer han börja älska dig?

    Det är inte så kärlek funkar. Man kan såklart ibland behöva ändra vissa beteenden i en relation och hitta sätt som funkar för båda men att begära att partnern ändrar personlighet är att gå för långt.

    Ni är troligen för olika för att det ska funka.
  • LoveRain
    hanna98 skrev 2019-09-27 14:35:45 följande:

    Jag har jätte svårt för det här med att lämna människor, även om jag vet det är bäst. Dels för jag är rädd för att såra honom, även om han sårar mig och för jag hoppas på att det ska bli bättre.. även om jag vet att det nog inte blir det


    Det är omöjligt att gå genom livet utan att såra någon. Han blir säkert ledsen när du gör slut men det är risken man tar när man går in i en relation!

    Slösa inte din tid på att hoppas att det blir bättre! Den enda som kan göra ditt liv bättre i det här fallet är du.

    I en bra relation ska du kunna vara den du är utan att känna ständig förväntan på att du ska byta personlighet.

    Jag tror du redan vet att du borde lämna honom. Du kommer att klara det, jag tror på dig!
Svar på tråden Sambo älskar inte mig