• MiaFia

    Sluta amma, öka mat? Kost för 7 mån och uppåt

    Sonen är 7 månader, jag har helammat och gör så fortfarande. Dock har vi introducerat gröt och smakportioner sedan 5,5 mån (då mer smaksensationer). Nu äter han ca. en halv portion gröt och ibland en liten portion mat, kanske 2-3 msk, om dagen. Detta blir liksom utöver den vanliga amningen som ligger på 6-8 ggr per dygn. Han sover oftast mellan 22-06 så sällan amning nattetid.

    Jag ska börja jobba 2 dagar i veckan när han är 9,5 månad och då ska pappan vara hemma. Några frågor om att trappa ner eller sluta med amning samt öka mat.

    Jag kan tänka mig att fortsätta amma morgon och kväll även när jag börjat jobba men behöver ju sluta på dagtid tills dess. Ska vi försöka trappa upp matmålen och gröten så att han bara äter mat och gröt på dagarna när han är 8-9 månader? Eller ska vi börja vänja honom med ersättning istället för amning på dagtid? Vissa säger ju att bröstmjölk/ersättning ska vara huvudnäringen ända upp till 1 år. Eller är det välling vi ska prova ge istället för amning? Jag får för mig att ersättning är bättre?

    Ni får också gärna ge exempel på hur era 7-10 månaders äter!

  • Svar på tråden Sluta amma, öka mat? Kost för 7 mån och uppåt
  • BuoBä

    När dottern var 9,5 månader åt hon bara vanlig mat. Ingen amning, ingen ersättning, ingen välling. Macka i bitar till frukost, burkmat eller egengjord puré till lunch och middag, ett par mellanmål, och gröt till kvällsmat.

    Jag slutade amma ett par veckor tidigare, och då hade jag bara ammat en gång på morgonen i ca 1 månad.

  • Anonym (Halvtid)

    Vi gjorde så att jag började jobba halvtid, varje vardag. Pappan var föräldraledig på heltid. Ammade innan jag åkte och igen när jag kom hem. Sen minskade vi ganska drastiskt på amningen under tre månader parallellt med att jag gick upp till att jobba 75%, och slutade amma helt vid typ ettårsdagen. Men hon började äta mat redan när hon var knappt fem månader (i samråd med BVC).

  • Anonym (Elle)

    Nu är det ett tag sedan men jag slutade vid 7 mån med min son. Hade också börjat med gröt och smakportioner vid ca 4 mån.

    Vi trappade upp maten mer vid 6 mån ålder ung. Så att han åt först och fick bröstet sen. Det gick väldigt lätt, fick handmjölka lite ju mindre han ammade för att inte få ont. Så att jag då bara ammade morgon lunch kväll. Jag ammade tidigt när han vaknade, sen gav vi gröt till frukost. Mellis macka+frukt. Halv burk mat ung till lunch. Eller lite mosat av vår mat. Samma till middag. Följt av amning efter behov. Sen lite gröt till kvällsmat. Ammade på kvällen.

    Men sen vi började ge välling på kvällen så att han kunde sova på nätterna. Jag var inte så sugen på nattamning när jag jobbade.

    Sen när jag väl började jobba så fasade vi rätt snabbt ut amning helt. Det kändes mest jobbigt att hålla igång för jag tyckte det spände i brösten.

  • Anonym (Följ honom och hans intresse)

    Vår 10,5 mån äter nu endast vanlig mat. Gav sista ersättningsmålet för två veckor sen. Vi började med smaksensationer (dvs kryddmått eller smak från fingret) vid 4 mån, introducerade gröt vid 5 mån och vid 6 mån byttes första målet ut. Vid 7 mån åt hon 50/50 ersättning och vanlig mat. Då fick hon också börja testa äta med små bitar själv (mjuk macka var bra, lätt att fånga med små fingrar och mjuka att tugga med bara två tänder). Vid 8 mån hade hon bara ett mål ersättning om dagen och vi höll fast vid det ganska länge, hade kunnat sluta redan vid 9 mån. Alla barn är olika, följ ert och se vad han är redo för :) vårt barn har varit väldigt matintresserad och gillar olika smaker/konsistenser. Kusinen däremot är inte intresserad och tycker det är läskigt med nya konsistenser. De har haft en lite längre utfasning av ersättningen och han äter inte bitar ännu vid 1 år. Gör det som passar er och er familj bäst! :)

    Så här äter vår nu vid 10,5 mån:

    Frukost: macka med smör eller leverpastej på, delad i mindre bitar. Pillar själv i sig mackan. Vatten till.

    Mellis: frukt, antingen mosad/puré och vi matar eller i mjuka bitar som hon får pilla med själv. Vatten till.

    Lunch: ?matlåda?, ex. Små frikadeller med kokta potatisbitar, kokt majs, kokta broccolibitar och lite tinade lingon. Äter själv. Vatten till.

    Mellis: frukt, antingen mosad/puré och vi matar eller i mjuka bitar som hon får pilla med själv. Vatten till.

    Middag: ?matlåda?, ex. Pastaskruvar och kokt lax med kokta ärter och kokta haricot verts. Vatten till.

    Kvällsmat: 1,5 port gröt (köpes med tillsatt järn, snart ska vi börja göra egen) som start på kvällsrutinen.

  • Anonym (Lollo)

    Jag har två barn, äldsta slutade amma vid 8 månader och åt då endast mat, ingen ersättning eller välling. Inte ens gröt. Mitt andra barn är ännu 6 månader och äter en halv burk mat till middag och lite gröt på morgonen till frukost. Vi kommer trappa upp detta och sedan sluta med amningen helt ungefär samtidigt som med första barnet och inte introducera någon ersättning eller välling.

  • MiaFia
    BuoBä skrev 2019-09-28 09:19:45 följande:

    När dottern var 9,5 månader åt hon bara vanlig mat. Ingen amning, ingen ersättning, ingen välling. Macka i bitar till frukost, burkmat eller egengjord puré till lunch och middag, ett par mellanmål, och gröt till kvällsmat.

    Jag slutade amma ett par veckor tidigare, och då hade jag bara ammat en gång på morgonen i ca 1 månad.


    Låter ju skönt att det funkade så bra med mat!
  • MiaFia

    [quote=79928373][quote-nick]Anonym (Halvtid) skrev 2019-09-28 09:25:30 följande:[/quote-nick]Vi gjorde så att jag började jobba halvtid, varje vardag. Pappan var föräldraledig på heltid. Ammade innan jag åkte och igen när jag kom hem. Sen minskade vi ganska drastiskt på amningen under tre månader parallellt med att jag gick upp till att jobba 75%, och slutade amma helt vid typ ettårsdagen. Men hon började äta mat redan när hon var knappt fem månader (i samråd med BVC).[/

    Låter ju smart men jag kommer att jobba två heldagar (7-16 eller 10-18) från start och sedan efter ett antal månader gå upp på heltid. Så det är tyvärr inget alternativ för oss.

  • MiaFia

    [quote=79928460][quote-nick]Anonym (Följ honom och hans intresse) skrev 2019-09-28 10:32:12 följande:[/quote-nick]Vår 10,5 mån äter nu endast vanlig mat. Gav sista ersättningsmålet för två veckor sen. Vi började med smaksensationer (dvs kryddmått eller smak från fingret) vid 4 mån, introducerade gröt vid 5 mån och vid 6 mån byttes första målet ut. Vid 7 mån åt hon 50/50 ersättning och vanlig mat. Då fick hon också börja testa äta med små bitar själv (mjuk macka var bra, lätt att fånga med små fingrar och mjuka att tugga med bara två tänder). Vid 8 mån hade hon bara ett mål ersättning om dagen och vi höll fast vid det ganska länge, hade kunnat sluta redan vid 9 mån. Alla barn är olika, följ ert och se vad han är redo för :) vårt barn har varit väldigt matintresserad och gillar olika smaker/konsistenser. Kusinen däremot är inte intresserad och tycker det är läskigt med nya konsistenser. De har haft en lite längre utfasning av ersättningen och han äter inte bitar ännu vid 1 år. Gör det som passar er och er familj bäst! :)

    Så här äter vår nu vid 10,5 mån:

    Frukost: macka med smör eller leverpastej på, delad i mindre bitar. Pillar själv i sig mackan. Vatten till.

    Mellis: frukt, antingen mosad/puré och vi matar eller i mjuka bitar som hon får pilla med själv. Vatten till.

    Lunch: ?matlåda?, ex. Små frikadeller med kokta potatisbitar, kokt majs, kokta broccolibitar och lite tinade lingon. Äter själv. Vatten till.

    Mellis: frukt, antingen mosad/puré och vi matar eller i mjuka bitar som hon får pilla med själv. Vatten till.

    Middag: ?matlåda?, ex. Pastaskruvar och kokt lax med kokta ärter och kokta haricot verts. Vatten till.

    Kvällsmat: 1,5 port gröt (köpes med tillsatt järn, snart ska vi börja göra egen) som start på kvällsrutinen.[/

    Oj vad ni är duktiga på att låta henne äta själv! Tycker det verkar jättebra men är så rädd för att han ska sätta i halsen. Vill gärna veta mer om hur ni gjorde. När du skriver macka, vad för bröd? Och vilka andra livsmedel började ni med? Storlek på bitarna?

  • Anonym (Karin)

    Alltså helamma en 7-månaders?? Han behöver mat, välling och gröt. Det finns en anledning till att amning rekommenderas första 6 månaderna och sedan behövs annat. Okej om du vill mysamma på kvällen men jag tycker det låter konstigt att bara äta en halv portion gröt och liten smakportioner för en 7-månaders...

  • Anonym (Följ honom och hans intresse)
    MiaFia skrev 2019-10-01 14:55:46 följande:

    [quote=79928460][quote-nick]Oj vad ni är duktiga på att låta henne äta själv! Tycker det verkar jättebra men är så rädd för att han ska sätta i halsen. Vill gärna veta mer om hur ni gjorde. När du skriver macka, vad för bröd? Och vilka andra livsmedel började ni med? Storlek på bitarna?


    Nyckelhålsmärkt bröd, typ norskt lantbröd. Bitarna var till en början 0,5-1 cm med en del smör eller leverpastej på, så det ?fastnade? lättare på fingrarna :) låt honom pilla lite, utan krav på att få in det i munnen. Bara leka och känna på maten. Vi lät henne leka med bitar samtidigt som vi matade med pure, till slut lärde hon sig själv. Det är lite läskigt i början, men de klarar mer än man tror. Man får följa sin bebis, vissa klarar inte bitar förrän ?sent? och andra tidigt, helt ok oavsett hur er son är :) vi började med överkokt potatis, palsternacka, osv, sådant som mosades bara de rördes vid. Lätta att tugga med bara tandkött. Ungefär lika stora som mackorna. Sen när vi märkte att hon klarade det bra fick vi över till överkokt broccoli i små bitar, äter utan skal och majs.
  • BuoBä

    Tips: Undvik _för_ mjukt bröd som geggar ihop sig till en boll i munnen, tex hönökaka, polarpärlan och liknande. Vanligt rostbröd eller annat med liknande konsistens är bra.

Svar på tråden Sluta amma, öka mat? Kost för 7 mån och uppåt