• Undrande29

    Soc hotar med familjerätten

    Lång historia kort..

    Fick en orosanmälan på mig, sa att jag inte tänker delta.

    Där sa socialen att då öppnar dom en utredning kring mina barn och om jag inte deltar så måste dom kontakta familjerätten.

    Vad menas med det?

    Vad är anledningen till att använda familjerätten?

    Vad kan familjerätten göra?

  • Svar på tråden Soc hotar med familjerätten
  • Anonym (?)

    Vad handlar orosanmälan om? Är det en separerad förälder som anmält? Del av vårdnadstvist?
    Var det inte förvaltningsrätten de pratade om? I så fall kan det handla om att de planerar omhänderta barnet enl LVU. Hur kommer det sig att du vägrar samarbeta? I de flesta fall kommer det göra ditt liv mycket lättare.

  • Doosan

    Hej vännen jag väljer att kalla sig vännen för vi är tydligen fler som hamnat i sos du är nog en stark människa ta fram den sidan och ta kontroll på situationen men behåll lugnet om det kommer in en orosanmälan så måste dom kolla upp saken men kommer man i luven på varandra då kan det bli mindre bra för dig och barnen framförallt för barnen så lyssna på mig nu och ta vara på diin tid nu. när det gäller sos så gäller inga regler över huvud taget de gör precis vad dom vill och känner domför det så vänder det allt emot en i slutändan så..lyssna på vad dom vill sen fundera /analysera sen agerar du men behåll lugnet i dig själv. det är i slutändan det viktigast att dina älskade juveler får det bra eller hur och även du ska må bra.

    ( va stark det kommer lösa sig......).

  • Anonym (Soc.)

    Du måste ha missförstått. Till familjerätten kan man inte anmäla något. Vi jobbar antingen med frivillighet enlig överenskommelse mellan två föräldrar eller via uppdrag från tingsrätten.

  • Anonym (Samarbeta)
    Undrande29 skrev 2019-09-28 12:45:53 följande:

    Lång historia kort..

    Fick en orosanmälan på mig, sa att jag inte tänker delta.

    Där sa socialen att då öppnar dom en utredning kring mina barn och om jag inte deltar så måste dom kontakta familjerätten.

    Vad menas med det?

    Vad är anledningen till att använda familjerätten?

    Vad kan familjerätten göra?


    Hej ts. En orosanmälan måste tas på allvar av soc. Det bästa du kan göra är att samarbeta. Många orosanmälan finns ingen substans i men måste ändå kollas upp. Bättre alltså att visa att du inte har något att dölja än att reagera med ilska. För även om du inte gör det så lär inte soc bara strunta i det utan kommer öppna ett ärende runt er.
  • Gameofthrones

    Du kan väl berätta vad det gäller då vi kan ge dig rätt råd. Orosanmälning ska man ta på allvar. Jag tror det och bemöta dem med respekt var dig själv.

    Det är lite dumt idag alla kan göra Orosanmälning och säga mkt. Man kan göra Anonyma telefonsamtal dit.

    Jag hoppas att det är inte allvarligt. Det kommer nog bli möten och så det tror jag. Man har varit med FL länge och sett trådar och följt dem. Det finns nog trådar som den här kika runt.

  • Anonym (Soc.)

    Återigen gällande familjerätten så måste du ha missförstått nåt.

    Vad det gäller orosanmälan så är första steget en förhandsbedömning där man genom ett första möte bestämmer OM man ska inleda utredning eller ej. De flesta orosanmälningar leder inte till utredning. Om man vägrar delta i förhandsbedömningen så lär det däremot bli en ordentlig utredning så där har TS bitit sig rejält i svansen genom att vägra samarbeta. Denna utredning genomförs vare sig man samtycker eller ej. Och då kommer man istället att tala med andra som finns kring barnet så som skola, dagis, hälsovård. Begära ut journaler på både barn och vuxna. Polisregister etc etc beroende på vad oron handlar om. Man kan även tala med barnet även om vårdnadshavare inte medverkar. Att vägra samarbeta är sannerligen det mest korkade man kan göra om man vill ha så lite som möjligt att göra med oss.

  • Anonym (Deee)
    Undrande29 skrev 2019-09-28 12:45:53 följande:

    Lång historia kort..

    Fick en orosanmälan på mig, sa att jag inte tänker delta.

    Där sa socialen att då öppnar dom en utredning kring mina barn och om jag inte deltar så måste dom kontakta familjerätten.

    Vad menas med det?

    Vad är anledningen till att använda familjerätten?

    Vad kan familjerätten göra?


    De måste göra en utredning om de får in en anmälan helt oavsett om du deltar eller inte. De är skyldiga att göra det.

    I de allra flesta fall så är det bästa att föräldern samarbetar med soc för alla parters bästa. För soc att de kan få mer och bättre info och därför kan få ett bättre underlag i sin utredning och för föräldern för att den blir delaktig och får insyn i utredningen. Samt att det naturligtvis blir lättare att ge stöd till en förälder som samarbetar, om det finns behov av stöd i familjen.

    Om det inte finns något att oroa sig för i familjen behöver ju soc även få veta det, och det är ju svårt om du inte pratar med dem.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Deee) skrev 2019-09-28 18:47:59 följande:

    De måste göra en utredning om de får in en anmälan helt oavsett om du deltar eller inte. De är skyldiga att göra det.

    I de allra flesta fall så är det bästa att föräldern samarbetar med soc för alla parters bästa. För soc att de kan få mer och bättre info och därför kan få ett bättre underlag i sin utredning och för föräldern för att den blir delaktig och får insyn i utredningen. Samt att det naturligtvis blir lättare att ge stöd till en förälder som samarbetar, om det finns behov av stöd i familjen.

    Om det inte finns något att oroa sig för i familjen behöver ju soc även få veta det, och det är ju svårt om du inte pratar med dem.


    Man måste inte utreda, men man måste bedöma OM man ska utreda. I en sådan bedömning får man bara tala med den som anmälan gäller samt den som anmält. Om den som är anmäld då vägrar att medverka så måste man tala med fler människor och då måste man inleda utredning (fast man kanske inte behövt göra det om den anmälda medverkat)
Svar på tråden Soc hotar med familjerätten