• Undrande29

Soc hotar med familjerätten

Lång historia kort..

Fick en orosanmälan på mig, sa att jag inte tänker delta.

Där sa socialen att då öppnar dom en utredning kring mina barn och om jag inte deltar så måste dom kontakta familjerätten.

Vad menas med det?

Vad är anledningen till att använda familjerätten?

Vad kan familjerätten göra?

• Svar på tråden Soc hotar med familjerätten
  • Anonym (Ö)

Du har uppenbarligen inte rent mjöl i påsen, annars hade du samarbetat.

• Anonym (Erfaren)
    Anonym (Ö) skrev 2019-09-29 09:54:06 följande:

Du har uppenbarligen inte rent mjöl i påsen, annars hade du samarbetat.

Dumheter.
  • Anonym (?)
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 09:45:21 följande:
    Exakt vad som händer vet jag inte. De kommer iallafall inte som ett par oljade blixtar och tar barnen.

Sen undrar jag vad din fråga har att göra med min citerade text.
    Frågan hade inte med den citerade texten att göra, men jag ville fråga just dig och för att du skulle märka det lättare så citerade jag dig.

Nej, de kommer såklart inte och tar barnen direkt, såvida det inte finns misstanke om våld. Däremot hade de kunnat avsluta utan att påbörja en utredning om de snabbt fått klart för sig att ingen oro finns. Vägrar du samarbeta och tala med dem, så tvingas de påbörja utredning (ev i onödan). Det tar tid och resurser från dem (betalt via skatten), och minskar resurser till fall där de verkligen behövs. Därtill kommer sannolikt barnet/n utsättas för förhör, skola/förskola tillfrågas etc, vilket ev inte alls varit nödvändigt efter ett enstaka samtal med dig.

Alltså är det mycket viktigare (för barnens skull) att medverka om du anser anmälan vara utan grund.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (?) skrev 2019-09-29 10:06:16 följande:

Frågan hade inte med den citerade texten att göra, men jag ville fråga just dig och för att du skulle märka det lättare så citerade jag dig.

Nej, de kommer såklart inte och tar barnen direkt, såvida det inte finns misstanke om våld. Däremot hade de kunnat avsluta utan att påbörja en utredning om de snabbt fått klart för sig att ingen oro finns. Vägrar du samarbeta och tala med dem, så tvingas de påbörja utredning (ev i onödan). Det tar tid och resurser från dem (betalt via skatten), och minskar resurser till fall där de verkligen behövs. Därtill kommer sannolikt barnet/n utsättas för förhör, skola/förskola tillfrågas etc, vilket ev inte alls varit nödvändigt efter ett enstaka samtal med dig.

Alltså är det mycket viktigare (för barnens skull) att medverka om du anser anmälan vara utan grund.

Nu är det som väl är inte aktuellt för mig eller min familj

Dock känner jag till inte mindre än två fall där detta var aktuellt. Och man är inte enligt lag tvungen.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 10:10:37 följande:

Dock känner jag till inte mindre än två fall där detta var aktuellt. Och man är inte enligt lag tvungen.

Nej man är inte enligt lag tvungen att medverka till vare sig förhandsbedömning eller utredning men det har ju heller ingen påstått. Det vi säger är att det är sjukt korkat att INTE medverka till en förhandsbedömning eftersom det kan innebära att man istället inleder en stor utredning fast det kanske hade kunnat undvikas genom ett enstaka samtal. En utredning som inleds där vårdnadshavare vägrar medverka kommer att innebära att många fler blir inblandade och där man kanske behöver hålla samtal med barnet utan att föräldrarna kan medverka för att göra det tryggt för barnet.

En förälder som utsätter barnet för detta brister per automatik i sin föräldraromsorg enligt mig. Mycket dumt.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-09-29 10:17:07 följande:

Nej man är inte enligt lag tvungen att medverka till vare sig förhandsbedömning eller utredning men det har ju heller ingen påstått. Det vi säger är att det är sjukt korkat att INTE medverka till en förhandsbedömning eftersom det kan innebära att man istället inleder en stor utredning fast det kanske hade kunnat undvikas genom ett enstaka samtal. En utredning som inleds där vårdnadshavare vägrar medverka kommer att innebära att många fler blir inblandade och där man kanske behöver hålla samtal med barnet utan att föräldrarna kan medverka för att göra det tryggt för barnet.

En förälder som utsätter barnet för detta brister per automatik i sin föräldraromsorg enligt mig. Mycket dumt.

Bra att du skrev den sista meningen. Nu är du iallafall helt avfärdad som socialsekreterare.

Varför kallar du dig för "soc"???
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 10:20:55 följande:

Bra att du skrev den sista meningen. Nu är du iallafall helt avfärdad som socialsekreterare.

Varför sitter du och in absurdum hävdar saker som är felaktiga?

Vore betydligt klädsammare att bara tacka för ny information. Finns ingen prestigeförlust i att erkänna att man fått lära sig något nytt. Varför är det så svårt för dig? För vem argumenterar du? Alla som läser denna tråd kan givetvis enkelt ta reda på vem som har rätt och fel.

Att försöka övertyga dig om vad jag har för yrke är helt ointressant för mig, och förövrigt fullständigt ointressant då vem som helat socialsekreterare eller ej lätt kan få reda på hur det ligger till.
  • Anonym (?)
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 10:10:37 följande:

Ingen har sagt att man är tvungen. Om man vägrar medverka gör man dock ett aktivt val att göra det till en större sak än det behövt bli. Man blandar in fler människor, och barnen tvingas delta, vilket de ev skulle sluppit om du deltagit.
    Så, nej, enl lag måste man ingenting, men vill man sitt barns bästa så deltar man.
  • Anonym (AA)
    Anonym (Erfaren) skrev 2019-09-29 10:20:55 följande:

Exakt VAD i det som signaturen Soc. skriver är felaktigt?
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-09-29 10:30:13 följande:
    Varför sitter du och in absurdum hävdar saker som är felaktiga?

Vore betydligt klädsammare att bara tacka för ny information. Finns ingen prestigeförlust i att erkänna att man fått lära sig något nytt. Varför är det så svårt för dig? För vem argumenterar du? Alla som läser denna tråd kan givetvis enkelt ta reda på vem som har rätt och fel.

Att försöka övertyga dig om vad jag har för yrke är helt ointressant för mig, och förövrigt fullständigt ointressant då vem som helat socialsekreterare eller ej lätt kan få reda på hur det ligger till.
    Jojo, vi säger väl det. (Även om allt jag skrivit stämmer till punkt och prickar.)
    Och jag är inte den första i tråden som faktiskt förstår att du bara är en självutnämnd amatör-soctant.

Och du, om du verkligen vore soctant så hade du vetat att det heter "föräldraomsorg" inte "föräldraromsorg".

Sen har jag inget mer att säga dig. Dina sagor får du berätta för någon annan.
Svar på tråden Soc hotar med familjerätten