• Sun 29 Sep 2019 13:23
    1726 visningar
    23 svar
    -1
    23
    1726

    Sova på mage - ständiga frågan

    Ja som sagt. Jag har tillslut börjat förstå min 15 dagars surpuppa. Och, hon hatar att sova på rygg. Vi har haft många sömnlösa dagar och nätter tills jag insåg att i nästet sover hon som en stock på sidan. Hon kan inte råka rulla över på mage, men måste sätta en kudde bakom ryggen för hon vaknar nästan direkt om hon hamnar halvt på rygg. På kvällar/nätter somnar hon bara på mig. "Kvällsorolighet" kallde amningsmot det. Mage mot mage, och blir mycket olycklig om hon vaknar till om jag har lagt ner henne. Hon vaknar till på mig med men somnar om direkt av sig själv. Så om jag låter henne sova på sidan på dagen i nästet och på mage på mig på natten för vi en nöjd bebis och mer nöjd mamma.

    Men nu när man har börjat landa och hormonerna är ur kroppen blir jag så nojig. Vad gör att dom inte får sova på mage egentligen? Är det själva kroppsställningen? eller är det risken att näsan hamnar mot något som gör att dom dör?

    (Hon kan inte trilla ner, och jag vaknar av minsta rörelse - alltså väldigt ofta, men ändå bättre än att inte sova alls)

    Hon har problem med ont i magen kan jag tillägga, har läst att det kan förklara varför hon inte vill sova på rygg. På sidan pruttar hon i sömnen. På rygg vaknar hon av det direkt om hon skulle lyckas sova så.

  • Svar på tråden Sova på mage - ständiga frågan
  • Anonym (E)
    Sun 29 Sep 2019 13:31
    #1
    +1

    De ska inte sova på mage pga att det ökar risken för plötslig spädbarnsdöd.

    Jag vet inte om det ökar risken så mycket men det är nog inte så roligt om man skulle drabbas av det och då har gått emot det rådet. Helt oavsett om det var orsak eller inte så skulle man nog klandra sig själv.

  • Anonym (E)
    Sun 29 Sep 2019 13:33
    #2

    Att sova på förälders mage tror jag inte räknas här, utan att man inte ska lägga dem på mage och sova själva.

  • Anonym (E)
    Sun 29 Sep 2019 13:34
    #3

    När de själva kan vända sig från mage till rygg så kan de säkert sova på magen också.

  • Anonym
    Sun 29 Sep 2019 13:47
    #4
    -1

    Råden ändras med tiden. När jag fick barn skulle de ligga på mage.
    Tror inte man sa ta alla råd på för stort allvar.

  • Anonym (E)
    Sun 29 Sep 2019 14:02
    #5
    Anonym skrev 2019-09-29 13:47:17 följande:

    Råden ändras med tiden. När jag fick barn skulle de ligga på mage.

    Tror inte man sa ta alla råd på för stort allvar.


    Ja du har helt rätt. Det ges för mycket råd och förmaningar till gravida och småbarnsföräldrar.

    Iof var det pga att de gav det felaktiga rådet som de upptäckte att antalet barn som dog i plötslig spädbarns död ökade just när fler barn sov på mage. Jag har ingen aning om hur mycket det ökade och antagligen finns det andra saker som ökar risken betydligt mer. Jag hade dock inte vågat chansa på just det trots att risken troligen är mycket liten....
  • Sun 29 Sep 2019 14:10
    #6

    Vår son var precis som ditt barn när han var som minst. Dagtid sov han på sidan och på nätterna på mitt bröst. När han blev några veckor kunde vi ha honom sovande på sidan i sitt nest mellan oss i sängen. Han kunde inte sova på rygg alls av fysiska orsaker och efter att jag rannsakat mig själv gällande risker och fördelar så blev svaret att han fick sova på sida.

  • Anonym (M)
    Sun 29 Sep 2019 14:16
    #7
    +2
    Anonym skrev 2019-09-29 13:47:17 följande:

    Råden ändras med tiden. När jag fick barn skulle de ligga på mage.

    Tror inte man sa ta alla råd på för stort allvar.


    Varför tror du att råden ändras? Korkat sätt att tänka på. Det var 1992 rekommendationen att spädbarn ska sova på rygg infördes. Sedan dess har det varit rekommendationen. Det syns ju väldigt tydligt på statistiken att den rekommendationen gav effekt.

    Själv skulle jag aldrig lägga en bebis på mage i sängen. Lika lite som jag skulle sätta ett för litet barn framåtvänt i bilen. Det är en ökad risk att barnet då dör. Även om risken är liten så är den onödig.

    Vill ha siffror så är det enkelt att googla.
  • Anonym (Inte risker­a)
    Sun 29 Sep 2019 14:22
    #8

    Enligt ?praktika för nyblivna föräldrar? av Agnes wold och Cecilia chrapkowska dog ca 40 barn/ år i psd på 60-talet då det var rekommenderat att sova på rygg och sen fram till 90-talet då magläge rekommenderades dog istället 146 barn/ år i psd (1990). Efter ändring i rekommendation till ryggläge 1992 minskades det till 40 barn/år igen. År 2012 var det ?enbart? 24 barn som dog av den orsaken. Jag skulle inte riskera något om jag vore du.

    Det finns ju kuddar för bebisar att sova på sidan, som stoppar dem från att rulla över på mage. Risken att sova på sidan handlar främst om risken att rulla över till mage :) så det går bättre än mage! Jag skulle införskaffa en sån kudde om jag vore du, exempelvis doomoo basics sidokudde på apoteket hjärtat för 250kr.

    När barnet kan vända sig själv, behöver du inte oroa dig, utan låt henne sova på mage då :) då är hon så stor att hon kan röra sig på annat vis och parera möjliga faror, om jag förstod det rätt i boken och det jag läst på internet (ex, barnakuten.se, samma författare Cecilia).

    Hoppas ni löser det snart och får sova bättre :)

  • Anonym (5)
    Sun 29 Sep 2019 14:35
    #9
    -1

    Jag tycker det är lite upp till var och än. Det finns forskning om allt du ska göra si och så.

    Jag har 5 barn 4st av dom har från dag 1 vägrat allt förutom att sova på mage. Vilket dom även fått gjort. Jag älskar inte mina barn mindre för det.

    Men o andra sidan är det jag, jag skulle inte rekommendera någon något som rent statistiskt sätt kan innebära fara utan det beslutet får man ta själv.

    Jag tror också att man oroar sig för mycket för att något ska hända barnen på alla möjliga olika sätt.

    Då har jag även varit nära på att förlorat 2 av mina barn. 1 i rs virus (men trots det skapar jag inte hysteri ifall någon skulle vara sjuk och komma hem till oss eller liknande) och 1 i ett oförklarat hjärtstillestånd.

    Jag försöker hela tiden tänka att händer det så händer det. Sen är jag inte mindre rädd om mina barn för det :)

  • Sun 29 Sep 2019 15:05
    #10

    Barn ska inte sova för bra helt enkelt. De hamnar lättare i djup sömn när de sover på mage och kan då inbilla sig att de är inuti magen och slutar andas, d.v.s plötslig spädbarnsdöd. 

Svar på tråden Sova på mage - ständiga frågan