• Gaskarl

    Utskällning..

    Efter en diskussion med en än, blev jag nyfiken på att ställa frågan här.

    Ska man som vuxen acceptera att bli utskälld av en annan vuxen? Inte tillrättavisa, utskälld. Gör man ens så numera?

  • Svar på tråden Utskällning..
  • Liberté

    Beror väl på vad för idioti personen gjort, vissa människor fattar inte allvaret om du inte höjer rösten och visar dem.

    exempelvis förra veckan. Trafikolycka. En person stannar och står verkligen i vägen för hjälp medan denna ska filma med mobilen.
    Brandmannen sa att om personen inte sticker kommer han först slå till honom i ansiktet sedan ta mobilen och kasta ned i Seine.

  • Gaskarl
    Långbenopluto skrev 2019-09-30 13:36:30 följande:

    Omöjligt att svara på om du inte ger mer info.


    Finns ingen mer info, mer en allmän undran..
  • Gaskarl

    Det är bara en allmän. Jag tror att om jag gjort ett jäkligt tydligt fel och min chef/förman/motsvarande skulle börja skälla ut mig, så skulle jag säga att, "det här tar jag inte" och helt sonika lämna rummet.. Jag vet att vuxna skäller på barn men att bli utskälld av en kollega eller chef, nix, så gör man inte.. Svårt att fatta vad jag menar kanske och jag har mer förståelse för att man skäller på sitt barn om det gjort fel än en kollega.

  • Gameofthrones

    Absolut, man kan skälla ut vuxna och barn.

    Jag skällde på föräldrar häromdagen när vi hade föräldrarmöte. Återkommande problem när inte föräldrar lyssnar. Barn som kommer sent varje varje dag upp till 15-20 min. Och säger vad ska vi göra, går in högljudda och skiter i sin klass.

    Så har jag sett och hört sen mina barn började skolan. Jag fattar inte vad gör ni på morgonen se till att ni kommer iväg med barnen i tid!

    Man har lektion och det är störningsmoment. Hur fan klarar ni komma till jobbet i tid.?! Föräldrarna tittar ner och skäms men inte säger ngt. Sköt skolpliktens tider!

    Kände personalens stöd dem sa inget, för dem måste vara neutrala. Det tog personalen upp som deras punkt att komma i tid annars blir det frånvaro.

    Jag har försovit mig en gång under mina år. Vi har inte kommit försent nångång till arbete /dagis/ skola.

  • Gameofthrones

    Man har absolut all rätt och skälla, har du aldrig skällt på ngn? - konstigt tycker jag då. Har du aldrig skällt på din partner, din mor, far, syskon?

  • Gaskarl
    Gameofthrones skrev 2019-09-30 14:19:25 följande:

    Man har absolut all rätt och skälla, har du aldrig skällt på ngn? - konstigt tycker jag då. Har du aldrig skällt på din partner, din mor, far, syskon?


    Jo, visst har jag säkert gjort det. Undrar om det är i arbetslivet jag tänker på, såna nedtryckande utskällning.
  • Gameofthrones

    Jag tycker att det är ok mellan varandra inte framför kollegor, klienter, patienter, kunder. Väldigt oproffsigt.

    Man ska kunna arbeta tillsammans om det är ett måste, man ska kunna vara på samma avdelning om man har olika synpunkter på nått, red ut det. Kan ni det?

  • Gaskarl
    Gameofthrones skrev 2019-09-30 14:34:23 följande:

    Jag tycker att det är ok mellan varandra inte framför kollegor, klienter, patienter, kunder. Väldigt oproffsigt.

    Man ska kunna arbeta tillsammans om det är ett måste, man ska kunna vara på samma avdelning om man har olika synpunkter på nått, red ut det. Kan ni det?


    Absolut, jag tar gärna konstruktivt och tillrättavisning, men bli utskälld, nej tack.
  • Gameofthrones
    Gaskarl skrev 2019-09-30 14:40:58 följande:

    Absolut, jag tar gärna konstruktivt och tillrättavisning, men bli utskälld, nej tack.


    Det beror ju på vad du har gjort är det ngt som upprepas på det du gör elker annat? Jag skäller till när jag behöver om jag ser upprepande saker som man ska ändra på så höjer jag rösten. Jag säger till trevligt, pedagogiskt, antal ggr. Först.
Svar på tråden Utskällning..