• Tintin i Amerika

    Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot hål i örat ?,piercing av småbarn?

    Är ni för eller emot ett FÖRBUD?
  • Svar på tråden Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot hål i örat ?,piercing av småbarn?
  • Pilsner
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-03 21:12:45 följande:
    jag övertygar inte någon här

    Precis!

    Men du försöker.
  • brallison
    Bunny on speed skrev 2019-10-02 12:31:35 följande:

    Tycker piercingar ska göras när man är gammal nog att själv besluta. Och inte med 'pistol'


    Varför inte med pistol? Det går ju snabbare och mindre smärtsamt än med vanlig nål. Eller finns det flera alternativ?
    Själv kan jag säga att jag har första gången piercat mina öron när jag var 4 (på min starka begäran - min mamma fortfarande inte har örhänge ens). Det gick så där - de blev inflamerade och vi fick ta ut örhänge, hålen växte igen. Nästa gång gjordes det när jag var 12 - då gick det mycket bättre, men jag fortfarande inte kan ha "vanliga" örhänge längre än en dag (endast guld eller silver).
    Jag har sag till min dotter att hon får ta hål i öronen när hon är 12. Hon har tjatat om det senaste 2 år, tror jag, och flera av hennes kompisar har redan gjort det (de är 9 år). Så nu har jag slutligen lovat att hon får också göra det till våren efter hon "förtjänar" det genom att göra läxa i tid och med bra kvalité (egentligen mitt mål och förhoppning att hon får en vana att läxor måste göras först innan man börja leka/spela). Så, då blir hon ca 9,5 och det tycker är ok. Men inte tidigare än 8 i alla fall.
  • Solarn
    brallison skrev 2019-10-04 09:59:55 följande:

    Varför inte med pistol? Det går ju snabbare och mindre smärtsamt än med vanlig nål. Eller finns det flera alternativ?

    Själv kan jag säga att jag har första gången piercat mina öron när jag var 4 (på min starka begäran - min mamma fortfarande inte har örhänge ens). Det gick så där - de blev inflamerade och vi fick ta ut örhänge, hålen växte igen. Nästa gång gjordes det när jag var 12 - då gick det mycket bättre, men jag fortfarande inte kan ha "vanliga" örhänge längre än en dag (endast guld eller silver).

    Jag har sag till min dotter att hon får ta hål i öronen när hon är 12. Hon har tjatat om det senaste 2 år, tror jag, och flera av hennes kompisar har redan gjort det (de är 9 år). Så nu har jag slutligen lovat att hon får också göra det till våren efter hon "förtjänar" det genom att göra läxa i tid och med bra kvalité (egentligen mitt mål och förhoppning att hon får en vana att läxor måste göras först innan man börja leka/spela). Så, då blir hon ca 9,5 och det tycker är ok. Men inte tidigare än 8 i alla fall.


    Det är säkrare med kanyl än med pistol, med pistol skjuter man sönder vävnaden, dessutom återanvänds ju pistoler så det finns risker eftersom blod och sånt från andra kan finnas kvar i pistolen.

    Personligen måste jag också säga att jag tyckte det gjorde mycket ondare att ta ett hål i örsnibben med pistol än det gjorde att pierca näsan med kanyl.
  • Tintin i Amerika
    Pilsner skrev 2019-10-04 09:50:00 följande:
    Precis!

    Men du försöker.
    det är din tolkning och du får ha den för dig själv 
  • Blomman1215

    [quote=79939980][quote-nick]Tintin i Amerika skrev 2019-10-03 21:12:45 följande:[/quote-nick]jag har ju svarat genom att fråga dig vad du anser.

    är det svårt att förstå det? jag

    Du är ju bara löjlig nu.

  • Tintin i Amerika
    Blomman1215 skrev 2019-10-07 17:12:53 följande:

    [quote=79939980][quote-nick]Tintin i Amerika skrev 2019-10-03 21:12:45 följande:[/quote-nick]jag har ju svarat genom att fråga dig vad du anser.

    är det svårt att förstå det? jag

    Du är ju bara löjlig nu.


    jasså blomman grattis 
  • Blomman1215
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-07 17:21:46 följande:

    jasså blomman grattis 


    DU startade en tråd och ställde en fråga. Om jag ska kunna svara på DIN fråga så behöver jag vet vad DU menar med småbarn. Men det var tydligen en alldeles för svår fråga.
  • Tintin i Amerika
    Blomman1215 skrev 2019-10-07 17:27:30 följande:
    DU startade en tråd och ställde en fråga. Om jag ska kunna svara på DIN fråga så behöver jag vet vad DU menar med småbarn. Men det var tydligen en alldeles för svår fråga.
    tråkigt jag som försökte vara snäll
    jag ställde vad som är småbarn för dig och utgå utifrån det för att ge dig ett bra svar 
  • Blomman1215
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-07 17:35:27 följande:

    tråkigt jag som försökte vara snäll

    jag ställde vad som är småbarn för dig och utgå utifrån det för att ge dig ett bra svar 


    Min definition av små barn har inte med din tråd att göra. Du frågade om vi är för eller emot ett förbjud mot hål i ören på småbarn. Så vad menar du med småbarn?
  • Tintin i Amerika
    Blomman1215 skrev 2019-10-07 17:54:03 följande:
    Min definition av små barn har inte med din tråd att göra. Du frågade om vi är för eller emot ett förbjud mot hål i ören på småbarn. Så vad menar du med småbarn?
    snälla du vad är det du inte förstår
    för att jag skall svara dig behöver jag veta vad småbarn för DIG är
    är det så svårt???
  • Gameofthrones
    Blomman1215 skrev 2019-10-07 17:54:03 följande:

    Min definition av små barn har inte med din tråd att göra. Du frågade om vi är för eller emot ett förbjud mot hål i ören på småbarn. Så vad menar du med småbarn?


    Bry sig inte så mkt om Tintin i Amerika. Det finns endel trolltrådar och för bara sätta igång heta disskutioner. Framförallt. :)
  • Gameofthrones
    Blomman1215 skrev 2019-10-07 17:54:03 följande:

    Min definition av små barn har inte med din tråd att göra. Du frågade om vi är för eller emot ett förbjud mot hål i ören på småbarn. Så vad menar du med småbarn?


    Jag råkade svara här försnabbt såg efteråt att det var Tintin i Amerika.
  • Sasu

    för. Kommer aldrig pierca min dotters öron förrens hon själv säger att hon vill, endast då så kommer jag låta henne pierca öronen.

  • Krokodilmajonnäs
    Sasu skrev 2019-10-09 08:44:41 följande:

    för. Kommer aldrig pierca min dotters öron förrens hon själv säger att hon vill, endast då så kommer jag låta henne pierca öronen.


    Samma. Min dotter sa att hon ville när hon var tre, så då gjorde jag det. 
Svar på tråden Är ni för eller emot ett FÖRBUD mot hål i örat ?,piercing av småbarn?