Inbeordring
Får man tex inbeordra en onsdag till helgen för att ge ett konkret förslag?
Får man tex inbeordra en onsdag till helgen för att ge ett konkret förslag?
Att sjukskrivna inte kan vet jag, vore märkligt annars.
Har föreslagit jourhelger men det fungerar tydligen inte.
Och det görs.
Visst på fredagen inför helgen men det är liksom ingen överraskning att människan är sjuk.
Tack.
Enligt vårt avtal skulle man få det. Det är ju liksom det som beordrad övertid är till för, att lösa akut uppkomna situationer.
Men jag som jobbar delvis med HR-frågor skulle i det fallet råda chefen att använda förskjuten arbetstid istället om möjligt. Dvs ta redan schemalagda personer och lägga om deras scheman tillfälligt, för att slippa betala ut övertidsersättning. Fullt enligt kollektivavtalet, men inte så många som känner till.
Alternativt om det var möjligt, ringa in en timavlönad person eftersom det också är mer kostnadseffektivt än att beordra månadsavlönade personer att jobba över.
för
Förskjuten arbetstid genererar inte övertid utan en på förväg fastställd ersättning per förskjuten timme. Plus ob om den nya arbetstiden ligger inom ob-tid. Dubblad om det är 2 dagar före. Cheferna vet ju var gränserna går så när det är så sent som samma dag lägger de in beordrad tid istället.. Sen har vi chefer som inte förstår vad förskjuten arbetstid är och hur stor möjlighet de har att nyttja det för att leda och fördela arbetet. Men deras enheter går inte så bra heller ur ett personalekonomiskt perspektiv....
Visst kan det vara en akut uppkommen situation som uppkommer på onsdagen och som kräver att en viss kompetens inbeordras till helgen.
Låt oss säga att jag och min kollega och jag är de enda två personer med en viss kompetens. Min kollega får blindtarmsinflammation och måste akut opereras, och blir därefter sjukskriven en vecka. Då blir jag inbeordrad för att täcka upp kollegans helg-skift.
Men vadå förskjuten arbetstid? En anställd kan väl inte på onsdagen få reda på att denne ska jobba i helgen lördag och söndag, istället för torsdag fredag? Två veckor gäller ju som minst i schemaförändringar? En anställd kan således vägra detta medan en inbeordran ej går att vägra (om inte särskilda skäl föreligger).
Men om man tackar nej när man blir tillfrågad om man kan jobba lördag och söndag istället för torsdag och fredag, eftersom man har bokat in en spa-helg, kan chefen i så fall tvinga in en ändå? Låt oss säga att tillfrågan beror på att en kollega till mig blivit sjuk, brutit benet exempelvis, och inga vikarier har möjlighet att jobba.
Jo men om chefen kallar det för förskjuten arbetstid då?
Jo men kan man tacka nej till förskjuten arbetstid då?
Men om chefen kommer och säger: Hörrö du! Så här och så här är det. Då måste väl det räckas som att man blir inbeordrad och får lön därefter med?
Men det är ok att bli tvingad att jobba ändå, med sämre betalt, trots att man hade en fiktiv spa-helg inbokad redan? Skumt i så fall!
Jo det var precis så jag tänkte att det var också, men förstår i sådana fall inte hur förskjuten arbetstid kan tillämpas som någon tidigare i tråden hävdade att chefer kunde utnyttja.
Jag tror inte du vet hur det ser ut i verkliga världen.
På mitt företag kan en viss kompetens krävan en certifiering av branch-organ, det är en 5 dagars utbildning, och därefter en certifiering av företagets interna datorsystem för denna arbetsuppgift/kompetens; ytterligare en dags utbildning. Utbildarna finns inte överallt, här i Europa har vi en person som håller dessa utbildningar och denna är uppbokad i flera månader i förväg.
Det är inte bara att "ringa in vikarier" om du besitter en specifik kompetens.
Gäller frågan om vilken typ av ersättning som gäller, eller om en AG kan beordra in en individ för helgarbete på onsdagen?
Läget kan uppstå akut på onsdagen som gör att det inte finns kompetens på lördagen, och då får AG beordra in relevant kompetens.