• Tiina87

Inbeordring

Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 11:12:20 följande:

Får man tex inbeordra en onsdag till helgen för att ge ett konkret förslag?

Troligen inte då inbeordring vanlig är med kort varsel. Att bli inbeordrad att jobba helg på en onsdag är mao inte ok. Inte heller kan sjukskrivna bli inbeordrade att jobba.
  • Tiina87
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 11:55:19 följande:

Att sjukskrivna inte kan vet jag, vore märkligt annars.

Har föreslagit jourhelger men det fungerar tydligen inte.

Misstolkade din fråga. Men nej, man får inte imbeordra personal för de som är långtidssjukskrivna, då inbeordring inte får planeras för lång tid. Har man personal som är långtidssjukskrivna så vet chefen om det och måste lösa det på långtidsbasis och inte med inbeordring av personal. Inbeordring ska bara ske med kort varsel, ex att man blir inbeordrad att jobba fredag kväll och då får besked fredag morgon.
  • Tiina87
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 12:12:53 följande:

Och det görs.

Visst på fredagen inför helgen men det är liksom ingen överraskning att människan är sjuk.

Tack.

Jag kan ha fel men tror inte man får beordra in dagen före.
  • Tiina87
    Anonym (Ellen) skrev 2019-10-01 13:27:09 följande:

Enligt vårt avtal skulle man få det. Det är ju liksom det som beordrad övertid är till för, att lösa akut uppkomna situationer.

Men jag som jobbar delvis med HR-frågor skulle i det fallet råda chefen att använda förskjuten arbetstid istället om möjligt. Dvs ta redan schemalagda personer och lägga om deras scheman tillfälligt, för att slippa betala ut övertidsersättning. Fullt enligt kollektivavtalet, men inte så många som känner till.

Alternativt om det var möjligt, ringa in en timavlönad person eftersom det också är mer kostnadseffektivt än att beordra månadsavlönade personer att jobba över.

Att beordra in någon på en onsdag för att jobba i helgen är inte en akut uppkommen situation och inget man kan befordra personal att jobba. Däremot kan man beordra in folk på fredag till att jobba fredag kväll.

Även förskjuten arbetstid kan generera övertid och andra extra kostnader.
  • Tiina87
    Anonym (Ellen) skrev 2019-10-01 19:35:58 följande:

för

Förskjuten arbetstid genererar inte övertid utan en på förväg fastställd ersättning per förskjuten timme. Plus ob om den nya arbetstiden ligger inom ob-tid. Dubblad om det är 2 dagar före. Cheferna vet ju var gränserna går så när det är så sent som samma dag lägger de in beordrad tid istället.. Sen har vi chefer som inte förstår vad förskjuten arbetstid är och hur stor möjlighet de har att nyttja det för att leda och fördela arbetet. Men deras enheter går inte så bra heller ur ett personalekonomiskt perspektiv....

Kan även generera övertid beroende på vad man har för avtal och veckoarbetstid.
  • Tiina87
    BurningDiamond skrev 2019-10-02 03:02:21 följande:

Visst kan det vara en akut uppkommen situation som uppkommer på onsdagen och som kräver att en viss  kompetens inbeordras till helgen.

Låt oss säga att jag och min kollega och jag är de enda två personer med en viss kompetens. Min kollega får blindtarmsinflammation och måste akut opereras, och blir därefter sjukskriven en vecka. Då blir jag inbeordrad för att täcka upp kollegans helg-skift.

Man kan inte inbeordra dagar i förväg. Är så att man behöver folk till helgen redan på onsdagen så får man ringa vikarier eller höra om någon kan ställa upp frivilligt, alt byta arbetspass. Men inte inbeordring i första hand.

Du kan inte bli inbeordrad redan på onsdag för att jobba helgen.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 08:48:18 följande:

Men vadå förskjuten arbetstid? En anställd kan väl inte på onsdagen få reda på att denne ska jobba i helgen lördag och söndag, istället för torsdag fredag? Två veckor gäller ju som minst i schemaförändringar? En anställd kan således vägra detta medan en inbeordran ej går att vägra (om inte särskilda skäl föreligger).

Man kan bli tillfrågad på onsdagen om man man jobba helgen istället för ex torsdag fredag. Det är inte samma som schemaändring som ska ske två veckor innan, då det inte är en permanent ändring.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 11:26:04 följande:

Men om man tackar nej när man blir tillfrågad om man kan jobba lördag och söndag istället för torsdag och fredag, eftersom man har bokat in en spa-helg, kan chefen i så fall tvinga in en ändå? Låt oss säga att tillfrågan beror på att en kollega till mig blivit sjuk, brutit benet exempelvis, och inga vikarier har möjlighet att jobba.

Om man tillfrågas om att jobba helgen så kan man tacka nej. Man kan sedan stänga av telefonen på fredagen och vara oanträffbar hela helgen. Vilket också är helt ok.

Om du tackar nej och sedan är oanträffbar hela helgen när chefen ringer och beordrar in så får chefen ringa andra personer alt jobba själv.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 11:54:17 följande:

Jo men om chefen kallar det för förskjuten arbetstid då?

En frivillig fråga kan man fortfarande tacka nej till.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 21:38:57 följande:

Jo men kan man tacka nej till förskjuten arbetstid då?

Ja, om det är omgjort till en fråga.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 22:05:14 följande:

Men om chefen kommer och säger: Hörrö du! Så här och så här är det. Då måste väl det räckas som att man blir inbeordrad och får lön därefter med?

Fortfarande inbeordring kan bara ske med kort varsel. Att ge besked om inbeordring till helgen på en onsdag är inte ok.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 22:45:22 följande:

Men det är ok att bli tvingad att jobba ändå, med sämre betalt, trots att man hade en fiktiv spa-helg inbokad redan? Skumt i så fall!

Om din chef frågar dig på en onsdag om du kan jobba i helgen. Då säger du nej. Din chef kan inte beordra in dig att jobba förrän tidigast fredag eftermiddag och då har du din telefon avstängd och är oanträffbar hela helgen. En chef kan aldrig kräva att personalen ska vara anträffbar och svara i telefonen under helger man är ledig. Det kan man endast kräva om man har 24h jour med ersättning.

När jag jobbade "på golvet" inom vården (är avdelningsledare idag och jobbar i princip vara dagtid) så svarade jag aldrig i telefon på mina lediga helger om jag inte ville jobba extra. Ställde mig heller inte tillgänglig i vårat schema system om jag inte själv kunde tänka mig att jobba extra.
  • Tiina87
    Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 23:02:35 följande:

Jo det var precis så jag tänkte att det var också, men förstår i sådana fall inte hur förskjuten arbetstid kan tillämpas som någon tidigare i tråden hävdade att chefer kunde utnyttja.

De kan flytta arbetspass pga att kompetensen behövs. Då behöver inte arbetstagaren göra det frivilligt, men det sker också ofta med kort varsel. Och det beror på hur ens avtal är utformat och hur chefen agerar. En fråga om man kan byta arbetspass kan man alltid tacka nej till.
  • Tiina87
    BurningDiamond skrev 2019-10-02 23:33:55 följande:

Jag tror inte du vet hur det ser ut i verkliga världen.

På mitt företag kan en viss kompetens krävan en certifiering av branch-organ, det är en 5 dagars utbildning, och därefter en certifiering av företagets interna datorsystem för denna arbetsuppgift/kompetens; ytterligare en dags utbildning. Utbildarna finns inte överallt, här i Europa har vi en person som håller dessa utbildningar och denna är uppbokad i flera månader i förväg.

Det är inte bara att "ringa in vikarier" om du besitter en specifik kompetens.

Utbildningar är inte samma som att bli frågad om att byta arbetspass. Och ja, är det så att man har en viss kompetans som behövs som är det svårare att tacka nej.

På mitt jobb så kan det hända att vi flyttar på sjuksköterskor från dag till kväll just för att vi måste ha en sjuksköterska på kväll. Men det är inskrivet i avtalet. Och då görs bytet dagen före. Inte flera veckor i förtid.

Och jag är mycket medveten om att det inte vara är att "ringa in en vikarie" om man behöver en viss kompetans. Såvida man inte har vikarier med denna specifika kompetans. Vi har en timvikarie som är ssk men denne kan inte jobba hela tiden.
  • Tiina87
    BurningDiamond skrev 2019-10-02 23:34:37 följande:

Gäller frågan om vilken typ av ersättning som gäller, eller om en AG kan beordra in en individ för helgarbete på onsdagen?

Man kan inte beordra in dagar i förtid. Inbeordring gör man när läget uppstår akut.
  • Tiina87
    BurningDiamond skrev 2019-10-03 00:05:17 följande:

Läget kan uppstå akut på onsdagen som gör att det inte finns kompetens på lördagen, och då får AG beordra in relevant kompetens.

Ja, men först på lördag eller tidigast fredag eftermiddag. Annars är det inte inbeordring.
Svar på tråden Inbeordring