Anonym (Hmm) skrev 2019-10-02 09:20:47 följande:
Men oj! Detta visste jag inte fanns. Då kan man ju i princip aldrig planera att göra något på fritiden som att boka en resa någonstans eller så om man plötsligt får förskjuten arbetstid. Låter otroligt att detta är lagligt för chefer att utnyttja.
Lagligt? Det är kollektivavtalat och omfattar alltså de arbetsplatser/verksamheter som jobbar under detta avtal.
Ett avtal är defacto även påskrivet av båda parter som man får anta är överens. Alltså är både facklig part och arbetsgivarpart del i att detta finns och får användas.
Men det var ju bra att du fick lära dig något nytt! Min erfarenhet är att det används väldigt sparsamt, för att få chefer känner till det. Jag tycker inte att man ska använda det för att på kort varsel lägga om schemat helt för folk. Då finns det bättre sätt.
Jag tycker dock att det finns tillfällen då det passar ypperligt, som tex om en tjänsteman som annars jobbar dagtid måndag-fredag blir ombedd att delta vid en aktivitet på kvällstid. Då kan chefen lägga arbetstiden 10-19 den dagen istället för att hen jobbar 8-17. Till exempel. För att nyttja resursen/arbetstiden till max utan att personalkostnaderna drar iväg.
Personen ska ju ändå jobba, och har inte rätt till övertid om detta sker på rätt varsel och av en chef som vet vad hen har för verktyg i att leda och fördela arbetet.