Inlägg från: BurningDiamond |Visa alla inlägg
  • BurningDiamond

Inbeordring

Tiina87 skrev 2019-10-01 16:57:35 följande:
    Att beordra in någon på en onsdag för att jobba i helgen är inte en akut uppkommen situation och inget man kan befordra personal att jobba. Däremot kan man beordra in folk på fredag till att jobba fredag kväll.

Även förskjuten arbetstid kan generera övertid och andra extra kostnader.
    Visst kan det vara en akut uppkommen situation som uppkommer på onsdagen och som kräver att en viss  kompetens inbeordras till helgen.

Låt oss säga att jag och min kollega och jag är de enda två personer med en viss kompetens. Min kollega får blindtarmsinflammation och måste akut opereras, och blir därefter sjukskriven en vecka. Då blir jag inbeordrad för att täcka upp kollegans helg-skift.
  • BurningDiamond
    Tiina87 skrev 2019-10-02 10:58:09 följande:
    Man kan inte inbeordra dagar i förväg. Är så att man behöver folk till helgen redan på onsdagen så får man ringa vikarier eller höra om någon kan ställa upp frivilligt, alt byta arbetspass. Men inte inbeordring i första hand.

Du kan inte bli inbeordrad redan på onsdag för att jobba helgen.
    Jag tror inte du vet hur det ser ut i verkliga världen.

På mitt företag kan en viss kompetens krävan en certifiering av branch-organ, det är en 5 dagars utbildning, och därefter en certifiering av företagets interna datorsystem för denna arbetsuppgift/kompetens; ytterligare en dags utbildning. Utbildarna finns inte överallt, här i Europa har vi en person som håller dessa utbildningar och denna är uppbokad i flera månader i förväg.

Det är inte bara att "ringa in vikarier" om du besitter en specifik kompetens.
  • BurningDiamond
    Kjell2 skrev 2019-10-02 08:46:01 följande:
    Sånt är inget konstigt och ofta reglerat i avtal. Hos oss skulle det ge övertidsersättning som kan tas ut i form av pengar eller ledig tid. Sen finns det ett tak hur mycket övertid en anställd kan jobb per år.

Men det ser olika ut beroende på avtal och skiljer sig en del mellan brancher.
    Gäller frågan om vilken typ av ersättning som gäller, eller om en AG kan beordra in en individ för helgarbete på onsdagen?
  • BurningDiamond
    Tiina87 skrev 2019-10-02 23:52:46 följande:
    Man kan inte beordra in dagar i förtid. Inbeordring gör man när läget uppstår akut.
    Läget kan uppstå akut på onsdagen som gör att det inte finns kompetens på lördagen, och då får AG beordra in relevant kompetens.
  • BurningDiamond
    Tiina87 skrev 2019-10-03 00:18:22 följande:
    Ja, men först på lördag eller tidigast fredag eftermiddag. Annars är det inte inbeordring.
    Vad baserar du denna åsikt på? Vilket avtal?
  • BurningDiamond
    Kjell2 skrev 2019-10-03 06:57:25 följande:
    Vad som gäller för schemändring, ob, övertid, inberordning, flex, ersättningsnivåer mm regleras i avtal. Ser olika ut beroende på kollektivavtal.
    Det var inte min fråga. Min fråga är om denna tråden handlar om inbeordning eller om ersättning.
  • BurningDiamond
    Kjell2 skrev 2019-10-03 07:35:00 följande:
    Fråga TS
    Jag själv tycker att TS är väldigt tydlig i sin frågeställning, men då du inte verkar skriva om det som efterfrågas i trådstarten så är det dig jag frågar. Vi tolkar tydligen
    Anonym (Undrande) skrev 2019-10-01 10:23:37 följande:

Någon här som är kunnig i ämnet?

När får man tidigast inbeordra?

Får man inbeordra för de som har längre sjukskrivningar?

Finns det någon gräns för hur många man får inbeordra på samma gång?

att handla om väldigt olika saker.

Svar på tråden Inbeordring