• Anonym (Xh)

Avskedad och nu utan lön.

Hej!

Jag blev av med min provanställning, på ganska uppenbara grunder; produktion

Min chef försökte förklara avskedet på struntsaker.

Nu till mitt problem, vid avskedet sa chefen att jag har 14 dagar semester, men att hen skulle återkomma med exakt antal dagar. Detta innebar att jag skulle haft semester tiden ut, plus extra betalt för nästa månad. Chefen säger att jag ska lämna dator och kort kvar samma dag.

Chefen smsar dagen efter, att jag har 22 dagar semester kvar.

Två veckor går där jag i god tro antar att jag har semester. Chefen smsar och meddelar att HR räknat fel. Jag har 4 dagar semester kvar, så hen skulle lägga in tjänstledigt med fullt avdrag. Detta innebär att jag inte kommer få ut lön eller något annat pga chefen. Detta är en statlig myndighet som avskedar mig för dålig produktion. Låt mig tillägga att jag gått igenom en skilsmässa, inlagd på sjukhus pga infektion i kroppen under provanställningen.

Kan man göra såhär? Jag har allt i skrift dessutom.

• Svar på tråden Avskedad och nu utan lön.
  • Anonym (M)
    Anonym (Xh) skrev 2019-10-01 11:12:46 följande:

Hej!

Jag blev av med min provanställning, på ganska uppenbara grunder; produktion

Min chef försökte förklara avskedet på struntsaker.

Nu till mitt problem, vid avskedet sa chefen att jag har 14 dagar semester, men att hen skulle återkomma med exakt antal dagar. Detta innebar att jag skulle haft semester tiden ut, plus extra betalt för nästa månad. Chefen säger att jag ska lämna dator och kort kvar samma dag.

Chefen smsar dagen efter, att jag har 22 dagar semester kvar.

Två veckor går där jag i god tro antar att jag har semester. Chefen smsar och meddelar att HR räknat fel. Jag har 4 dagar semester kvar, så hen skulle lägga in tjänstledigt med fullt avdrag. Detta innebär att jag inte kommer få ut lön eller något annat pga chefen. Detta är en statlig myndighet som avskedar mig för dålig produktion. Låt mig tillägga att jag gått igenom en skilsmässa, inlagd på sjukhus pga infektion i kroppen under provanställningen.

Kan man göra såhär? Jag har allt i skrift dessutom.

Ja, är man provanställd så kan man bli av med jobbet utan att chefen behöver ange orsak.
  • Anonym (Arb.förmedling)

Skriv in dig hos arbetsförmedlingen på en gång så du kan få a-kassa medan du söker jobb!

Om du blivit avskedad så är det 6 dagar karens. Desto snabbare du skriver in dig, desto bättre

• Anonym (E)
    Anonym (Arb.förmedling) skrev 2019-10-01 11:22:08 följande:

Skriv in dig hos arbetsförmedlingen på en gång så du kan få a-kassa medan du söker jobb!

Om du blivit avskedad så är det 6 dagar karens. Desto snabbare du skriver in dig, desto bättre

Exakt, vad annat kan man göra?
  • Anonym (Emma)

Var du provanställd när du blev uppsagd? Att bli avskedad är helt andra saker och det krävs mycket för att det ska hända. Vore ju konstigt att ha 22 dagars semester om man bara va provanstölld.

Är du med i facket så kontakta dem. Provanställning kan dock avslutas utan rimliga skäl och omgående.

• Anonym (Arb.förmedling)
    Anonym (E) skrev 2019-10-01 11:24:11 följande:

Exakt, vad annat kan man göra?

Ja, precis, alltså man kan ju kolla med facket osv också men först av allt skriva in sig så man fortsatte får en inkomst och kan söka jobb. Det är ju absolut viktigast.

Sen som sagt kan man alltid prata med facket om situationen därefter.
  • korngryn

Är du säker på att du verkligen tjänade in semester under provanställningen? Låter konstigt. Man brukar behöva jobba på samma ställe ett år (intjänandeåret) för att få semester.

• Anonym (myself)
    korngryn skrev 2019-10-01 11:38:38 följande:

Är du säker på att du verkligen tjänade in semester under provanställningen? Låter konstigt. Man brukar behöva jobba på samma ställe ett år (intjänandeåret) för att få semester.

Jo, man tjänar in semester under hela sin anställning. En annan sak att vanligtvis brukar inte provanställning vara längre än 6 mån och då hinner man tjäna in max hälften av sin semester, så några 20 dagar kunde inte ha varti definitivt.
  • Giftskåneman

I mitt avtal beräknas semesterlönens storlek på förtegående års inkomst, du har ca 2 dagar semester per månad ledig när du jobbar heltid

• Anonym (Byrre)
    Giftskåneman skrev 2019-10-01 11:49:14 följande:

I mitt avtal beräknas semesterlönens storlek på förtegående års inkomst, du har ca 2 dagar semester per månad ledig när du jobbar heltid

Semesterlagstiftningen säger att man har rätt till semester även under första året, obetald sådan.

Sedan finns det avtal som ger lön även för semester under första året, eventuellt med återbetalnmingsplikt om man slutar inom t.ex. fem år.
  • Giftskåneman
    Anonym (Byrre) skrev 2019-10-01 12:18:27 följande:

Semesterlagstiftningen säger att man har rätt till semester även under första året, obetald sådan.

Sedan finns det avtal som ger lön även för semester under första året, eventuellt med återbetalnmingsplikt om man slutar inom t.ex. fem år.

Ja var ju det jag skrev om än med andra ord.
Svar på tråden Avskedad och nu utan lön.