• Anonymsju

    Hur hantera 2 åring som slår och puttar oss?

    Hej,

    Min son blir 2 år nu i november. Han pratar inte mycket än, men han förstår oss och gör sig förstådd med enstaka ord och kroppsspråk. Det är nog en tidsfråga tills han börjar prata mer, men just nu så verkar han vara väldigt frustrerad. Han har börjat slå, putta och knocka oss med sitt huvud när han blir arg. Han kan verkligen slå en rakt i ansiktet eller springa emot en och putta oss.

    Vi känner oss både förvirrade och förtvivlade, var har han fått det ifrån? Han har bara gått på förskolan ca 1 månad, han har inga äldre syskon som lärt honom, han får inte kolla på något våldsamt på tv såklart.

    Var får så små barn dom beteenden ifrån? Och min viktigaste fråga - hur bemöter vi honom när han slår eller knockar oss?

  • Svar på tråden Hur hantera 2 åring som slår och puttar oss?
  • Ascendere

    Titta honom i ögonen och säg bestämt ungefär : "Nej, så gör man inte!" 
    Sedan försöker du direkt se varför han är frustrerad och hjälpa honom hantera sina känslor. 

    Låt honom vara arg eller ledsen eller frustrerad, låt honom ligga på golvet och skrika, håll dig själv lugn och visa att du finns där.

    A och O är att visa empati utan att bli emotionellt indragen själv, dvs du håller dig lugn och opåverkad av sonens känslostormar. 

  • Ascendere

    Titta honom i ögonen och säg bestämt ungefär : "Nej, så gör man inte!" 
    Sedan försöker du direkt se varför han är frustrerad och hjälpa honom hantera sina känslor. 

    Låt honom vara arg eller ledsen eller frustrerad, låt honom ligga på golvet och skrika, håll dig själv lugn och visa att du finns där.

    A och O är att visa empati utan att bli emotionellt indragen själv, dvs du håller dig lugn och opåverkad av sonens känslostormar. 

  • Ascendere

    Titta honom i ögonen och säg bestämt ungefär : "Nej, så gör man inte!" 
    Sedan försöker du direkt se varför han är frustrerad och hjälpa honom hantera sina känslor. 

    Låt honom vara arg eller ledsen eller frustrerad, låt honom ligga på golvet och skrika, håll dig själv lugn och visa att du finns där.

    A och O är att visa empati utan att bli emotionellt indragen själv, dvs du håller dig lugn och opåverkad av sonens känslostormar. 

  • brallison

    Barn som har problem med att uttrycka sig verbalt själva hittar andra sätt att göra det på, så att man får en respons (och tyvärr, våld brukar alltid få nån respons). Så, han behöver inte ha sett det nånstans för att komma underfund att det framkallar en reaktion hos er.
    Men som Ascendere skriver - ni ska vara bestämda och konsekventa med att inte tillåta det. Säga Nej och se bestämda ut (båda föräldrar!)

  • Orkide

    Försök att avleda innan det händer. När det händer: Säg bestämt nej.

    Det går normalt över. Barn testar gränser även små barn.

  • AndreaBD

    Säg nej, men framför allt, hindrar honom från att kunna göra det, om du hinner förekomma honom. Man måste förstås vara försiktig med att hålla fast ett barn, men jag skulle ändå hålla i hans armar/händer lite lätt om det kan hindra honom. Och visa gärna alternativ, visa hur han ska göra istället. 

  • Rumpkulla

    Ungefär som ovanstående. MEN! Ni verkar ju redan ha förstått att det handlar om att han vill ha respons i någon form.

    Därför hade jag valt att omformulera mig.

    Istället för att använda ordet NEJ som kan bli så laddat om det eskalerar hade jag valt att göra följande:

    - OJ! Nu hände något. Jag förstår att du vill något. Det gjorde ont på mig och jag blev ledsen.

    Kan du istället visa mig och försöka förklara vad du vill? Då blir det lättare för mig och dig tillsammans.

    Efteråt, när ni nått en gemensam lösning. Diskutera på barnets nivå. Varför blev det så att du blev knuffad? Kan du hjälpa barnet på något sätt så att det inte händer igen? Hur ska ni göra det tillsammans?

    Var väl förberedd och tänk igenom de situationer som inträffat tidigare. Vad ville barnet då? Kan ni ersätta talet med bilder eller tecken?

    Mvh/ Yrkesskadad

  • Gameofthrones

    Han pratar inte så mkt än, jag tro att han försöker få ut sina känslor han vet inte hur han ska säga eller bete sig.

    Försök och få honom och prata genom ta roliga bilder sitt en gång i veckan och se vad barnet gör och hur barnet kommunicerar. Gör upp ett sådant med fsk? Att dem gör bilderbok ifrån deras aktiviteter eller fri lek dem tar kort och så får barnet försöka berätta därifrån

    En bra början

    Tips

  • Gameofthrones

    Han pratar inte så mkt än, jag tro att han försöker få ut sina känslor han vet inte hur han ska säga eller bete sig.

    Försök och få honom och prata genom ta roliga bilder sitt en gång i veckan och se vad barnet gör och hur barnet kommunicerar. Gör upp ett sådant med fsk? Att dem gör bilderbok ifrån deras aktiviteter eller fri lek dem tar kort och så får barnet försöka berätta därifrån

    En bra början

    Tips

  • Gameofthrones

    Han pratar inte så mkt än, jag tro att han försöker få ut sina känslor han vet inte hur han ska säga eller bete sig.

    Försök och få honom och prata genom ta roliga bilder sitt en gång i veckan och se vad barnet gör och hur barnet kommunicerar. Gör upp ett sådant med fsk? Att dem gör bilderbok ifrån deras aktiviteter eller fri lek dem tar kort och så får barnet försöka berätta därifrån

    En bra början

    Tips

Svar på tråden Hur hantera 2 åring som slår och puttar oss?