• pandarinen

    Hur maxar jag föräldrarledigheten så jag kan vara ledig 18 mån?

    Hej, jag har suttit nu flera timmar och får inte ihop det här med föräldrarpenningen, hur många dagar jag behöver ta ut per vecka mm med hög och låg ersättning + allt regler som 180 första dagarna måste hög ersättning tas och efter 1 år så måste jag ta ut fem dagar i veckan.

    Har räknat fram och tillbaka i försäkringskassans kalender men det borde ju vara fler som gjort det här som kan hjälpa till hur många dagar jag ska ta ut för att maxa så bra som möjligt.

    Min man för över sina dagar på mig, så jag har 90 dagar på lägsta nivå och
    300 på sjukpenningnivå. Resterande 90 dagar som är låsta tar min man.

    Hjälp mig- jag behöver ett tips på uppläg tex första 180 dagarna tar du ut följande... sedan gör du så resterande veckor mm.

    Jag vill ju vara ledig 18 månader men ändå få ut så mycket pengar det går, i en hyfsad jämn månadsnivå.

    Hur har ni gjort?

  • Svar på tråden Hur maxar jag föräldrarledigheten så jag kan vara ledig 18 mån?
  • fjanten

    Det finns ingen chans att leva på en lön då? För i så fall kan du ju skippa att ta ut dagar under det första året, men sedan är du förstås tvungen att ta ut 5 dagar i veckan.

  • fjanten

    Alltså, är "målet" att vara hemma i 18 månader - och sedan har ni förbrukat alla dagar? Eller är målet att vara hemma 18 månader och sedan ha så många sparade dagar som möjligt för stängningsdagar, förlängda semestrar, framtida lov o.s.v.?

  • Rumpkulla

    Också intresserad av att få tips. Har en del sparat kapital men vill maxa ersättning utan att förlora SGI. När, var, hur och bäst?

    Hur ska man undvika att hamna i kvinnofällan?

    Jag vill amma heltid så länge det går pga två tidigare multiallergiska barn.

    Jag vill inte leva så att jag är beroende av MiB inkomst. (Förlåt. Min sambos inkomst).

    Inkomsten kan variera. En månad kan det vara 6-700 000 och en annan månad kan det vara 30 000.

    Vi bor i villa på landet. Genomsnittlig månadskostnad 5700 kr.

    Har ekonomikonsult inkopplad men min bedömning är att hen är mer inriktad på sambons inkomster och utgifter.

    Inkomst under året i hushållet 4 212 912.

    Fördelat Han och Jag under året 92/8.

  • Anotherone

    Snåla som 17 första året eftersom din SGI ändå är skyddad.

    Börja plocka ut dagar efter ettårsdagen.

    Kolla om du har föräldralön/föräldrapenningtillägg via jobbet.

    Spara dagar för att säkra rätten till ledighet efter 18 mån men ändå så att ni är nere vid gränsen 96 dagar till barnets fyraårsdag (annars brinner dagarna inne)

  • MsM84

    Första året tar du ut 3,5 dagar/vecka på sgi-nivå, efter ettårsdagen tar du ut 3 dagar på sgi och 2 på lägsta. Då förbrukar du 260 sgi dagar och 52 lägsta och har lite dagar kvar att spara?

  • pandarinen

    Tanken är att ta ut alla dagar under de 18 månaderna, jag har såpass mycket ledig å komp i ordinarie jobb så behöver inte spara för ev andra dagar. Men jag får inte till det, borde finnas en enkel uträkning, jag har testat att ta tre dagar i månaden å två dagar i månaden men får som sagt inte ihop utifrån försäkringskassans kalender idag

  • möjligt
    pandarinen skrev 2019-10-01 22:27:15 följande:

    Tanken är att ta ut alla dagar under de 18 månaderna, jag har såpass mycket ledig å komp i ordinarie jobb så behöver inte spara för ev andra dagar. Men jag får inte till det, borde finnas en enkel uträkning, jag har testat att ta tre dagar i månaden å två dagar i månaden men får som sagt inte ihop utifrån försäkringskassans kalender idag


    Hade nog personligen absolut inte tagit ut alla dagarna men om det är så du vill göra varför inte göra det enkelt för dig?

    Tar du ut 5d/vecka så kommer du upp i ganska exakt 390 dagar på 18 mån.

    Sen måste ju de första 180 vara sjukpenningsdagar så då börjar du med dem de första 36 veckorna, sen fyller du ut jämnt med lägstadagarna ger lite generaliserat 3 höga och 2 låga de nästa 41 veckorna sen får du ta en hel vecka med lägsta dagar för att gå jämnt upp.
  • nnnnnnnn
    pandarinen skrev 2019-10-01 22:27:15 följande:
    Tanken är att ta ut alla dagar under de 18 månaderna, jag har såpass mycket ledig å komp i ordinarie jobb så behöver inte spara för ev andra dagar. Men jag får inte till det, borde finnas en enkel uträkning, jag har testat att ta tre dagar i månaden å två dagar i månaden men får som sagt inte ihop utifrån försäkringskassans kalender idag
    Beroende på hur mycket dina högnivådagar (SGI-dagar) är värda så blir det ju lite olika eftersom du vill få ut ungefär lika mkt pengar hela tiden.
    Om vi tänker oss att dina SGI-dagar är värda tex 720 kr/dag så är de värda lika mycket som 4 st lågnivådagar.
    Då har du 300 högnivådagar som är värda lika mkt som 4*300= 1200 lågnivådagar + 90 lågnivådagar till = dina dagar är värda lika mkt som om du haft 1290 lågnivådagar.
    Ska du ta ut dessa på 18 månader (räkna hellre veckorna än månaderna...) så är det ungefär 52 + 26 veckor = 78 veckor.
    Så 1290 lågnivådagar ska delas upp på 78 veckor: 1290/78= ca 16,5 lågnivådag/vecka ska tas ut.
    16,5 lågnivådagar motsvarar alltså lite, lite mer än 4 SGI-dagar/vecka.
    Vilket innebär att du kan ta ut kombinationer som:
    4 SGI-dagar (värde 4*4= 16 lågnivådagar) + 0,5 lågnivådag varje vecka
    3,75 SGI-dag (värde 3,75*4= 15 lågnivådagar) + 1,5 lågnivådagar varje vecka
    3,5 SGI-dagar (värde 3,5*4= 14 lågnivådagar) + 2,5 lågnivådagar varje vecka

    Då du måste ha inkomst 5 dagar/vecka i slutet så är det kanske enklast att börja bakifrån?
    De sista 36 veckorna tar du ut: 3,5 SGI-dagar (värde 3,5*4= 14 lågnivådagar) + 2,5 lågnivådagar varje vecka
    Då har du använt alla lågnivådagarna + 126 SGI-dagar. Du har alltså kvar 174 SGI-dagar att ta ut på de första 42 veckorna. Det betyder att du kan ta ut 4 dagar/vecka + en halv extra SGI-dag per månad. Eller så sparar du den ynkliga halva SGI-dagen/månad och tar enbart ut 4 dagar/vecka och då har du 6 SGI-dagar kvar att ta ut när du känner för det...

  • nnnnnnnn

    Min tanke ovan är alltså att du måste räkna om dina SGI-dagars värde till lågnivådagar, för att sedan dela ut dagarna jämnt över de veckor du tänker stanna hemma.

    Om du tycker att det är krångligt kan jag hjälpa dej, men då måste du berätta hur mycket dina SGI-dagar är värda (alltså hur många kronor en SGI-dag är värd).

    Som du förstår så är det ju otroligt stor skillnad på hur mkt pengar man får ut om 1 SGI-dag är värd 980 kr eller om den är värd 300 kr...

  • pandarinen

    Jag vill ha rätt jämn inkomst också, inte mer pengar i början å sedan mindre i månaden på slutet. Men via kassakollen var det enklare att räkna. Så jag har fått till det så här. Första 11 månaderna tar jag ut 4 dagar i veckan på hög ersättning. Sedan kommande 7 månader 3 på hög och 2 på låg. Då har jag kvar sedan ca 10 hög nivå å 20 låg tror jag det. Som jag kan fylla ut om det blir kärvt någon månad. Så får det bli!

Svar på tråden Hur maxar jag föräldrarledigheten så jag kan vara ledig 18 mån?