• Tintin i Amerika

    Balanit

    Vet ni hur mkt balanit kostar oss skattebetalarna? 

  • Svar på tråden Balanit
  • Ellie

    Jag är också väldigt nyfiken på:
    1) kostnaden för balaniter per år.
    2) kostnaden för omskärelse av alla pojkar inklusive kostnad för komplikationer av operationen.

    Incidensen balanit hos 7-åringar (vanligast hos barn) är ca 8%. År 2018 föddes ca 60000 pojkar i Sverige. Antag att 5000 av dem får balanit i 7årsåldern. Eftersom balanit oftast läker ut helt av sig själv på några dagar (läkningen kan påskyndas genom att sitta i badbalja/badkar 15-20 minuter 2-3 gånger per dag), så har jag svårt att se att det är så värst dyrt. De flesta kommer bli helt friska utan åtgärd, med störst kostnad i form av ett akutbesök för en del av dessa pga oro, alt ett tel-samtal till 1177. En del av dessa pojkar kommer behöva operation, men det rör sig inte om så värst många barn.

    Antag att man istället genomför circumcision på dessa 60000 pojkar. Det är 60000 operationer per år. Kostnad varierar, men görs det på sjukhus verkar det röra sig om ca 11000 kr per ingrepp. Låt oss för skojs skull säga att priset "bara" är ca 5000 kr per operation. Det hamnar då ändå på 300 miljoner kronor per år.

    Alltså, även om man skulle behöva operera alla 5000 pojkar med balanit varje år så skulle summan inte vara i närheten av kostnaden för omskärelse (med komplikationer).

    Jag har bara räknat lite snabbt på siffror jag hittade mha google, och är på inget vis expert, så TS, du får gärna rätta mig, och visa på de faktiska kostnaderna.

  • Tiina87
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-03 22:20:46 följande:

    Ja! För människor är oförmögna att ha god hygien!

    sedan dess 

    www.nordiskamuseet.se/artiklar/gammal-i-folkhemmet

    inte så länge till kan jag lova dig

    vänta tills alla siffror börjar komma ut till röstarna 


    Bara för att du inte klarar din personliga hygien så innebär det inte att det är så över lag.
  • Sofiesolstråle
    Ellie skrev 2019-10-03 23:00:10 följande:

    Jag är också väldigt nyfiken på:

    1) kostnaden för balaniter per år.

    2) kostnaden för omskärelse av alla pojkar inklusive kostnad för komplikationer av operationen.

    Incidensen balanit hos 7-åringar (vanligast hos barn) är ca 8%. År 2018 föddes ca 60000 pojkar i Sverige. Antag att 5000 av dem får balanit i 7årsåldern. Eftersom balanit oftast läker ut helt av sig själv på några dagar (läkningen kan påskyndas genom att sitta i badbalja/badkar 15-20 minuter 2-3 gånger per dag), så har jag svårt att se att det är så värst dyrt. De flesta kommer bli helt friska utan åtgärd, med störst kostnad i form av ett akutbesök för en del av dessa pga oro, alt ett tel-samtal till 1177. En del av dessa pojkar kommer behöva operation, men det rör sig inte om så värst många barn.

    Antag att man istället genomför circumcision på dessa 60000 pojkar. Det är 60000 operationer per år. Kostnad varierar, men görs det på sjukhus verkar det röra sig om ca 11000 kr per ingrepp. Låt oss för skojs skull säga att priset "bara" är ca 5000 kr per operation. Det hamnar då ändå på 300 miljoner kronor per år.

    Alltså, även om man skulle behöva operera alla 5000 pojkar med balanit varje år så skulle summan inte vara i närheten av kostnaden för omskärelse (med komplikationer).

    Jag har bara räknat lite snabbt på siffror jag hittade mha google, och är på inget vis expert, så TS, du får gärna rätta mig, och visa på de faktiska kostnaderna.


    Förstår du inte att TS bara trollar? Mata inte!
  • Ellie
    Sofiesolstråle skrev 2019-10-03 23:02:58 följande:
    Förstår du inte att TS bara trollar? Mata inte!
    TS kanske trollar, men det finns tyvärr alltför många som tror på liknande sagor.
  • Tintin i Amerika
    Ellie skrev 2019-10-03 23:00:10 följande:

    Jag är också väldigt nyfiken på:
    1) kostnaden för balaniter per år.
    2) kostnaden för omskärelse av alla pojkar inklusive kostnad för komplikationer av operationen.

    Incidensen balanit hos 7-åringar (vanligast hos barn) är ca 8%. År 2018 föddes ca 60000 pojkar i Sverige. Antag att 5000 av dem får balanit i 7årsåldern. Eftersom balanit oftast läker ut helt av sig själv på några dagar (läkningen kan påskyndas genom att sitta i badbalja/badkar 15-20 minuter 2-3 gånger per dag), så har jag svårt att se att det är så värst dyrt. De flesta kommer bli helt friska utan åtgärd, med störst kostnad i form av ett akutbesök för en del av dessa pga oro, alt ett tel-samtal till 1177. En del av dessa pojkar kommer behöva operation, men det rör sig inte om så värst många barn.

    Antag att man istället genomför circumcision på dessa 60000 pojkar. Det är 60000 operationer per år. Kostnad varierar, men görs det på sjukhus verkar det röra sig om ca 11000 kr per ingrepp. Låt oss för skojs skull säga att priset "bara" är ca 5000 kr per operation. Det hamnar då ändå på 300 miljoner kronor per år.

    Alltså, även om man skulle behöva operera alla 5000 pojkar med balanit varje år så skulle summan inte vara i närheten av kostnaden för omskärelse (med komplikationer).

    Jag har bara räknat lite snabbt på siffror jag hittade mha google, och är på inget vis expert, så TS, du får gärna rätta mig, och visa på de faktiska kostnaderna.


    balanit är en förhudsinfektion 
    det vill man inte prata om för det är så känsligt och allmänt utbrett
    omskärelse är ju inte vår grej så då får vi prata illa om det det anses ok
    därför mörkar man alla kostnader som har med balanit att göra 
    varför har omskärelse-infektioner inte ett namn ??? ju för att det existerar inte i den mängd så den behöver inte ens ett namn som balanit för den är jätte vanligt
    många har balanit utan att veta om det
    balanit sprider sjukdomar till kvinnor som klamydia hiv gonoree mm 
    i flensosten ligger dessa bakterier och virus och mår gott och väntar på nästa värd ofta kvinnorna 
    så alla kvinnor ha inte sex med pojkar(skriver inte män för idag har vi inte många män kvar. det är ett annat ämne som jag tänker ta upp senare)  som har förhud är min rekommendation 
  • Tintin i Amerika
    Tiina87 skrev 2019-10-03 23:01:14 följande:
    Bara för att du inte klarar din personliga hygien så innebär det inte att det är så över lag.
    fördomar du har
    du känner inte ens mig och vet inte hur mion hygien är ändå anklagar du mig för min bristande hygien, Patetiskt!
  • Tintin i Amerika

    fick precis veta att balanit är överrepresenterat bland raggarkulturen och bland äldre inom äldreomsorgen och småbarn. Många tusentals timmar går åt att rensa under förhuden på äldre då de inte kan ta hand om sig själv. 
    Frågan är då varför så många skattetimmar skall läggas på det och kostar så otroligt mkt oss skattebetalarna när man kan genom enkelt ingrepp kan operera bort det.

    Folk sköter inte sina barns snoppar och balanit är väldigt vanligt bland småbarn .
    Man får inte dra tillbaka förhuden på barn under 5 år.
    tänk vilka plågor man utsätter sina barn för för att behålla sin kultur! skamligt!
    så många miljarder vi skulle kunna spara genom omskärelse!

    Ni kvinnor vet ni varför ni för urinvägsinfektioner? 
    Det beror till stor del på balanit !

  • Tintin i Amerika

    sjukvården(staten) är glada för omskärelsen då det minskar kostnaderna för balanit senare i livet fick jag veta 

  • Tiina87
    Tintin i Amerika skrev 2019-10-04 09:13:34 följande:

    sjukvården(staten) är glada för omskärelsen då det minskar kostnaderna för balanit senare i livet fick jag veta 


    Det är inga stora kostnader.
  • Tintin i Amerika
    Tiina87 skrev 2019-10-04 10:39:12 följande:
    Det är inga stora kostnader.
    du blundar igen för saker som med så många andra saker.
    Balanit kostar miljarder och miljarder oss skattebetalarna. 

    Alla killar pojkar män med förhud har latent balanit!
    tänk på det kvinnor!
Svar på tråden Balanit